Avaliação da Aprendizagem no Ensino Superior: relatos de professores de ciências e matemática durante aulas remotas
DOI:
https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.20934Keywords:
Formação de professores, Avaliação da aprendizagem, Pandemia, Aulas remotas.Abstract
This text presents the results of a qualitative research study that aimed to identify and discuss the evaluation processes during the pandemic period and their impact on post-pandemic evaluation practices. To this end, interviews were conducted with 13 professors from the undergraduate programs in Mathematics, Physics, Chemistry, and Biology at a public institution in Mato Grosso do Sul. After transcription, the corpus was analyzed based on its content and discussed in light of the concepts of Gatti (2020), Moran (2020), Luckesi (2018), among others, to examine how students were evaluated in remote classes during the COVID-19 pandemic. The reports indicate that while some participants faced difficulties in assessing distance learning, others saw the moment as an opportunity to explore new resources and reflect on their assessment practices.
Downloads
References
Andújar, J. C. (Org.). (1994). Metodologia Innovadora de Evaluación de Centros Educativos. Madrid: Sanz Torres.
Bardin, L. (1977). Análise de Conteúdo (1a ed., Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro Trad.). São Paulo: Martins Fontes.
Bardin, L. (2001). Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70.
Buriasco, R. L. C., Ferreira, P. E. A., & Ciani, A. B. (2009). Avaliação como prática de investigação (alguns apontamentos). Bolema: Boletim de Educação Matemática, 22(33), 69-96.
Cabral, T. C. B., & Baldino, R. R. (2006). Promover avaliando o quê? Anais do Encontro Gaúcho de Educação Matemática, Caxias do Sul, RS, Brasil, 9.
Cabral, T. C. B., Pais, A., & Baldino, R. R. (2019, novembro). Mathematics education’s solidarity assimilation methodology. Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Utrecht, Holanda, 11.
D’Ambrósio, U. (2009). Educação matemática: da teoria à prática (17a ed.). Campinas: Papirus.
Garofalo, D. (2020). O que esperar da educação pós pandemia. Recuperado em 18 de outubro, 2025, de https://www.uol.com.br/ecoa/colunas/debora-garofalo/2020/05/13/o-que-esperar-da-educacao-pos-pandemia.htm.
Gatti, B. A. (2020). Possível reconfiguração dos modelos educacionais pós-pandemia. Estudos Avançados, 34(100), 29-41.
Gunther, H. (2006). Pesquisa Qualitativa Versus Pesquisa Quantitativa: Esta é a Questão? Psicologia: Teoria e Pesquisa, 22(2), 201-210.
Leite, A. C. P., & Miola, A. F. de S. (2023). Contribuições do GeoGebra para o Ensino de Funções: o que revelam algumas pesquisas brasileiras? Revista de Iniciação à Docência, 8(1), 1-18.
Luckesi, C. C. (2018). Avaliação em educação: questões epistemológicas e práticas. Salvador: Cortez.
Miola, A. F. S., & Pereira, P. S. (2012). Uma análise de reflexões e de conhecimentos construídos e mobilizados por um grupo de professores no ensino de números decimais para o sexto ano do Ensino Fundamental. Práxis Educativa, 7(2), 533-558.
Miola, A. F. S., & Pereira, P. S. (2013). O desenvolvimento profissional de um grupo de professores de Matemática no estudo de números decimais. Revista Paranaense de Educação Matemática, 2(2), 63-90.
Moran, J. M. (2020). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. São Paulo: Pearson.
Rodrigues, A. (2020). Ensino remoto na Educação Superior: desafios e conquistas em tempos de pandemia. SBC Horizontes.
Russell, M. K., & Airasian, P. W. (2014). Avaliação em sala de aula: conceitos e aplicações (7a ed.). Porto Alegre: AMGH.
Trevisan, A. L., & Mendes, M. T. (2015). Avaliação da Aprendizagem Matemática. Educação Matemática Em Revista, 20(45), 48-55.
Valente, W. R. (2008). Avaliação em Matemática: histórias e perspectivas atuais (1a ed.). Campinas: Papirus Editora.
Vaz, R. F. N., Nasser, L., & Lima, D. O. (2021). Avaliar para aprender: um ato de insubordinação criativa. Revista @mbienteeducação, 14(1), 214-243.
Vaz, R. F. N., & Nasser, L. (2019). Em busca de uma avaliação mais “justa”. Com a Palavra o Professor, 4(10), 290-310.
Villas Boas, B. M. de F. (2011). Avaliação formativa: práticas inovadoras. Campinas: Papirus.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 TANGRAM - Revista de Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Authors must accept the publication rules when submitting the journal, as well as agree to the following terms:
(a) The Editorial Board reserves the right to make changes to the Portuguese language in the originals to maintain the cultured standard of the language, while respecting the style of the authors.
(b) Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil (CC BY-NC-SA 3.0 BR) that allows: Share - copy and redistribute the material in any medium or format and Adapt - remix, transform, and create from the material. CC BY-NC-SA 3.0 BR considers the following terms:
- Attribution - You must give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate whether changes have been made. You must do so under any reasonable circumstances, but in no way that would suggest that the licensor supports you or your use.
- NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
- Sharing - If you remix, transform, or create from material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.
(c) After publication, authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online - in institutional repositories, personal page, social network or other scientific dissemination sites, as long as the publication is not for commercial purposes.

