Registros de Representação Semiótica de funções quadráticas: uma análise das soluções utilizadas por licenciandos em Matemática
DOI:
https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19231Keywords:
Licenciatura em Matemática, Registros de Representação Semiótica, Ensino de MatemáticaAbstract
In the midst of the difficulties that students have in studying and understanding the concept of functions and the importance of content that interacts with different areas of knowledge, such as Natural Sciences and their Technologies, and due to the fact that their teaching is developed by the Mathematics teacher, this research sought to identify the types of semiotic representation registers used by Mathematics graduates in tasks on quadratic functions, after moments of socialization on the Theory of Semiotic Representation Registers. The research was developed with students from the 2nd and 8th periods of the Mathematics degree course on a campus of the Federal Institute of Espírito Santo. This is qualitative, participatory research, with interaction between researcher and subjects. It was possible to observe that the students initially registered in quadratic functions primarily through the algebraic register and rarely through graphs, however, after the moment of socialization, the students showed themselves to be more developed in the representation of the mathematical object addressed, using algebraic registers, graphs, tabular, in mother tongue and others. In this way, when using the Theory of Semiotic Representation Registers. No Mathematics teaching process can contribute to improving Mathematics learning rates in Brazil, for students at any educational level.
Downloads
References
Almouloud, S. A. (2007). Fundamentos da didática da matemática. UFPR.
Bonjorno, J. R., Giovanni Júnior, J. R., & Sousa, P. R. C. (2020). Matemática: Conjuntos e funções (1ª ed.). Editora FTD.
Brasil, Ministério da Educação, Secretaria da Educação Média e Tecnológica. (2002). PCN+ Ensino Médio — Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. MEC/SEMT.
Caçandre, E. B., Souza, L., & Gualandi, J. H. (2024). A Teoria dos Registros de Representação Semiótica: uma síntese do percurso histórico e suas principais definições. In J. P. C. Erthal, M. A. de Carvalho, T. S. Barroso, & V. H. R. de Abreu (Orgs.), Epistemologias plurais: ciências humanas, naturais e lógico-matemáticas na pesquisa e formação de professores (pp. 17-29). Encontrografia Editora.
https://doi.org/10.52695/978-65-5456-075-7.1
D’Amore, B., Pinilla, M. I. F., & Iori, M. (2015). Primeiros elementos de semiótica: Sua presença e sua importância no processo de ensino-aprendizagem da matemática. Editora Livraria da Física.
Denardi, V. B. (2019). Contribuições das representações semióticas para compreensão de conceitos fundamentais para o cálculo diferencial e integral por alunos de um curso de licenciatura em matemática [Tese de Doutorado, Universidade Franciscana].
Duval, R. (2009). Semiósis e pensamento humano: Registros semióticos e aprendizagens intelectuais. Editora Livraria da Física.
Duval, R. (2012). Registros de representação semiótica e funcionamento cognitivo do pensamento. (M. T. Moretti, Trad.). Revista Eletrônica de Educação Matemática, 7(2), 266-297.
Duval, R. (2017). Registros de representação semiótica e funcionamento cognitivo da compreensão matemática. In S. D. A. Machado (Ed.), Aprendizagem em Matemática: Registros de representação semiótica (pp. 7-25). Papirus Editora.
Duval, R. (2018). Como analisar a questão crucial da compreensão em matemática? (M. T. Moretti, Trad.). REVEMAT: Revista Eletrônica de Matemática, 13(2), 1-27.
Flores, C. R. (2006). Registros de representação semiótica em matemática: História, epistemologia, aprendizagem. Boletim de Educação Matemática, 19(26), 1-22.
Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa (4ª ed.). Atlas.
Henriques, A., & Almouloud, S. A. (2016). Teoria dos registros de representação semiótica em pesquisas na educação matemática no ensino superior: Uma análise de superfícies e funções de duas variáveis com intervenção do software Maple. Ciência & Educação (Bauru), 22(2), 465-487.
Irias, D. F., Vieira, J. P., Miranda, P. R., & Silva, R. C. (2011). Cálculo diferencial e integral I: Analisando as dificuldades dos alunos de um curso de licenciatura em matemática. Revista da Educação Matemática, 1.
Santos, J. A., França, K. V., & Santos, L. S. B. (2007). Dificuldades na aprendizagem de matemática [Monografia de Graduação, Centro Universitário Adventista de São Paulo].
Silva, E. L., & Menezes, E. M. (2001). Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação (3ª ed.). Universidade Federal de Santa Catarina. Disponível em https://projetos.inf.ufsc.br/arquivos/Metodologia_de_pesquisa_e_elaboracao_de_teses_e_dissertacoes_4ed.pdf (Acesso em 25 de outubro de 2021).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 TANGRAM - Revista de Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Authors must accept the publication rules when submitting the journal, as well as agree to the following terms:
(a) The Editorial Board reserves the right to make changes to the Portuguese language in the originals to maintain the cultured standard of the language, while respecting the style of the authors.
(b) Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil (CC BY-NC-SA 3.0 BR) that allows: Share - copy and redistribute the material in any medium or format and Adapt - remix, transform, and create from the material. CC BY-NC-SA 3.0 BR considers the following terms:
- Attribution - You must give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate whether changes have been made. You must do so under any reasonable circumstances, but in no way that would suggest that the licensor supports you or your use.
- NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
- Sharing - If you remix, transform, or create from material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.
(c) After publication, authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online - in institutional repositories, personal page, social network or other scientific dissemination sites, as long as the publication is not for commercial purposes.

