Critical Mathematics Education in Youth and Adult Education

current research perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19138

Keywords:

Youth and Adult Education, Critical Mathematics Education, Systematic Literature Review

Abstract

This article aims to verify how the field of Critical Mathematics Education (EMC) has approached Youth and Adult Education (EJA) in its recent academic works. Taking as a reference two concerns dear to EMC, mathematics and reading and writing about the world through mathematics, we seek to understand how such concerns have been presented in research that takes EJA - a form of Basic Education whose students are crossed by different issues social - as a research context. As a research methodology, we carried out a systematic literature review - which relied on both qualitative and quantitative techniques to produce and analyze the data and results. Using journal articles, dissertations and theses that had the aforementioned themes as their central themes, we observed a preference for studies based on classroom experiences, in addition to a recurrence in the use of works that interconnect EJA and EMC. Furthermore, Financial Education was a frequent topic, helping to contextualize mathematical content from a critical perspective. As final notes, we noticed a theoretical consonance in the research analyzed, but the absence of theses reveals a possible gap to be filled in the future.

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Author Biographies

Leonardo Maciel dos Santos, UERJ

Universidade do Estado do Rio de Janeiro (FEBF-UERJ)

Gabriela dos Santos Barbosa, FEBF-UERJ

Possui Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1997), especialização em Administração Escolar pela Universidade Castelo Branco (1999), especialização em Educação Indígena pela Universidade Federal Fluminense (2007), especialização em Aprendizagem em Matemática pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2005), mestrado em Educação Matemática pela Universidade Santa Úrsula (2002), mestrado profissional em Matemática pelo Instituto de Matemática Pura e Aplicada (2015), doutorado (2008) e pós-doutorado (2012) em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e pós-doutorado em Ensino de Matemática (2019) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Atualmente é coordenadora de disciplina no curso de Licenciatura em Pedagogia da UNIRIO/CEDERJ e professora adjunta do curso de Licenciatura em Matemática da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ/FEBF). Atua também como professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação (UERJ/FEBF) e no Mestrado Profissional de Matemática (PROFMAT/UERJ). É membro do GT2 da Sociedade Brasileira de Educação Matemática e coordenadora do Grupo de Estudo, Pesquisa e Aprendizagem em Educação Matemática.Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: etnomatemática, formação de conceitos, linguagem, estratégias de aprendizagem, currículo e formação de professores.

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Published

2025-09-14

How to Cite

Santos, L. M. dos, & Barbosa, G. dos S. (2025). Critical Mathematics Education in Youth and Adult Education: current research perspectives. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 8(1), e025021. https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19138

Issue

Section

EDIÇÃO TEMÁTICA: EDUCAÇÃO MATEMÁTICA CRÍTICA