Uma atividade fundamentada na Educação Estatística: olhares da Educação Matemática Crítica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19620

Keywords:

Educação Estatística. Mundo-vida dos estudantes. Diálogo.

Abstract

The objective of this article is to understand how an interdisciplinary activity based on Statistical Education can help problematize students' living conditions. The research subjects are students from a 3rd year high school class at a state school in the city of Belo Horizonte. The methodological procedure was participant observation and group interviews with students. The data is qualitative in nature. This article presents data from two groups. The study is based on the theoretical approach of Critical Mathematics Education and Statistics Education. Data analysis indicates that students attribute different meanings to the activity and that these may be related to the students' life-world. The nature of the activity favored discussing the situation involving many young school students who become young mothers, a frequent case at the school where the study took place.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriana Maira Ferreira Cardoso Monteiro, Rede Estadual de Educação de Minas Gerais

.

Ilaine da Silva Campos, Universidade Federal de Minas Gerais

Universidade Federal de Minas Gerais

References

Alrø, H., & Skovsmose, O. (2006). Diálogo e aprendizagem em educação matemática (O. de A. Figueiredo, Trad.). Editora Autêntica.

Bôas, S. G. V., & Conti, K. C. (2018). Base nacional comum curricular: um olhar para estatística e probabilidade nos anos iniciais do ensino fundamental. Ensino Em Re-Vista, 25(4), 984-1003.

Borba, M. C., & Skovsmose, O. (2001). A ideologia da certeza em educação matemática. In O. Skovsmose, Educação matemática crítica: a questão da democracia (pp. 127-148). Papirus.

Cazorla, I. M., & Castro, F. C. (2008). O papel da estatística na leitura do mundo: o letramento estatístico. Publicatio - Ciências Sociais Aplicadas, Letras e Artes, 16(1), 45-53.

Chizzotti, A. (2010). Pesquisa em ciências humanas e sociais. Cortez Editora.

Dayrell, J. (1996). A escola como espaço sócio-cultural. In J. Dayrell (Org.), Múltiplos olhares sobre educação e cultura (pp. 136-161). Editora UFMG.

Dayrell, J. T., & Jesus, R. E. (2016). Juventude, ensino médio e os processos de exclusão escolar. Educação & Sociedade, 37, 407-423.

Flick, U. (2009). Desenho da pesquisa qualitativa. Artmed.

Lima, A. L. D., Montenegro, F., Araújo, M., & Ribeiro, V. M. (2010). Nossa escola pesquisa sua opinião: manual do professor (3ª ed.). Global. Recuperado de http://www.nepso.net/publicacao.

Lopes, B. F., Castilho, C. R., & Rodrigues, C. K. (2024). Saberes estatísticos em uma pesquisa de opinião: um método em uma revisão da literatura. In G. C. Barbosa et al., Educação estatística: uma abordagem envolvendo processos probabilísticos, combinatórios e estatísticos. Metrics.

Lopes, C. E. (1998). A probabilidade e a estatística no ensino fundamental: uma análise curricular (Dissertação de mestrado). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, Brasil.

Lopes, C. E., & Socha, R. R. (2020). Investigação estatística nas aulas de matemática. Revista de Educação Matemática, 17, 1-18.

Lopes, C. E., & Souza, L. O. (2016). Aspectos filosóficos, psicológicos e políticos no estudo da Probabilidade e da Estatística na Educação Básica. Educação Matemática Pesquisa, 18(3), 1465-1489.

Monteiro, A. M. F. C. (2024). Sentidos atribuídos por estudantes de uma turma de terceiro ano do ensino médio em uma atividade interdisciplinar fundamentada na educação estatística (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brasil.

Oliveira, F. J. S. (2019). Letramento estatístico na educação básica: O uso de tecnologias digitais em pesquisas de opinião (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brasil.

Paula, R. S., Monteiro, A. M. F. C., & Dos Reis, D. A. (2023). Cartão de vacinação como um instrumento para incentivar a autonomia vacinal de estudantes: um relato de experiência. Cenas Educacionais, 6, 1-42.

Rodrigues, M. M. A. (2023). Jovens adolescentes negros e periféricos do ensino fundamental “transferidos” para EJA: um estudo de caso de uma escola da rede estadual de ensino de Belo Horizonte (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brasil.

Skovsmose, O. (2000). Cenários para investigação. Bolema - Boletim de Educação Matemática, 13(14), 66-91.

Skovsmose, O. (2007). Educação crítica: incerteza, matemática, responsabilidade (M. A. V. Bicudo, Trad.). Cortez.

Skovsmose, O., Scandiuzzi, P. P., Valero, P., & Alrø, H. (2012). A aprendizagem matemática em uma posição de fronteira: foregrounds e intencionalidade de estudantes de uma favela brasileira. Bolema - Boletim de Educação Matemática, 26, 231-260.

Published

2025-09-09

How to Cite

Monteiro, A. M. F. C., & Campos, I. da S. (2025). Uma atividade fundamentada na Educação Estatística: olhares da Educação Matemática Crítica. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 8(1), e025011. https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19620

Issue

Section

EDIÇÃO TEMÁTICA: EDUCAÇÃO MATEMÁTICA CRÍTICA