Uma atividade fundamentada na Educação Estatística: olhares da Educação Matemática Crítica
DOI:
https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19620Keywords:
Educação Estatística. Mundo-vida dos estudantes. Diálogo.Abstract
The objective of this article is to understand how an interdisciplinary activity based on Statistical Education can help problematize students' living conditions. The research subjects are students from a 3rd year high school class at a state school in the city of Belo Horizonte. The methodological procedure was participant observation and group interviews with students. The data is qualitative in nature. This article presents data from two groups. The study is based on the theoretical approach of Critical Mathematics Education and Statistics Education. Data analysis indicates that students attribute different meanings to the activity and that these may be related to the students' life-world. The nature of the activity favored discussing the situation involving many young school students who become young mothers, a frequent case at the school where the study took place.
Downloads
References
Alrø, H., & Skovsmose, O. (2006). Diálogo e aprendizagem em educação matemática (O. de A. Figueiredo, Trad.). Editora Autêntica.
Bôas, S. G. V., & Conti, K. C. (2018). Base nacional comum curricular: um olhar para estatística e probabilidade nos anos iniciais do ensino fundamental. Ensino Em Re-Vista, 25(4), 984-1003.
Borba, M. C., & Skovsmose, O. (2001). A ideologia da certeza em educação matemática. In O. Skovsmose, Educação matemática crítica: a questão da democracia (pp. 127-148). Papirus.
Cazorla, I. M., & Castro, F. C. (2008). O papel da estatística na leitura do mundo: o letramento estatístico. Publicatio - Ciências Sociais Aplicadas, Letras e Artes, 16(1), 45-53.
Chizzotti, A. (2010). Pesquisa em ciências humanas e sociais. Cortez Editora.
Dayrell, J. (1996). A escola como espaço sócio-cultural. In J. Dayrell (Org.), Múltiplos olhares sobre educação e cultura (pp. 136-161). Editora UFMG.
Dayrell, J. T., & Jesus, R. E. (2016). Juventude, ensino médio e os processos de exclusão escolar. Educação & Sociedade, 37, 407-423.
Flick, U. (2009). Desenho da pesquisa qualitativa. Artmed.
Lima, A. L. D., Montenegro, F., Araújo, M., & Ribeiro, V. M. (2010). Nossa escola pesquisa sua opinião: manual do professor (3ª ed.). Global. Recuperado de http://www.nepso.net/publicacao.
Lopes, B. F., Castilho, C. R., & Rodrigues, C. K. (2024). Saberes estatísticos em uma pesquisa de opinião: um método em uma revisão da literatura. In G. C. Barbosa et al., Educação estatística: uma abordagem envolvendo processos probabilísticos, combinatórios e estatísticos. Metrics.
Lopes, C. E. (1998). A probabilidade e a estatística no ensino fundamental: uma análise curricular (Dissertação de mestrado). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, Brasil.
Lopes, C. E., & Socha, R. R. (2020). Investigação estatística nas aulas de matemática. Revista de Educação Matemática, 17, 1-18.
Lopes, C. E., & Souza, L. O. (2016). Aspectos filosóficos, psicológicos e políticos no estudo da Probabilidade e da Estatística na Educação Básica. Educação Matemática Pesquisa, 18(3), 1465-1489.
Monteiro, A. M. F. C. (2024). Sentidos atribuídos por estudantes de uma turma de terceiro ano do ensino médio em uma atividade interdisciplinar fundamentada na educação estatística (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brasil.
Oliveira, F. J. S. (2019). Letramento estatístico na educação básica: O uso de tecnologias digitais em pesquisas de opinião (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brasil.
Paula, R. S., Monteiro, A. M. F. C., & Dos Reis, D. A. (2023). Cartão de vacinação como um instrumento para incentivar a autonomia vacinal de estudantes: um relato de experiência. Cenas Educacionais, 6, 1-42.
Rodrigues, M. M. A. (2023). Jovens adolescentes negros e periféricos do ensino fundamental “transferidos” para EJA: um estudo de caso de uma escola da rede estadual de ensino de Belo Horizonte (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brasil.
Skovsmose, O. (2000). Cenários para investigação. Bolema - Boletim de Educação Matemática, 13(14), 66-91.
Skovsmose, O. (2007). Educação crítica: incerteza, matemática, responsabilidade (M. A. V. Bicudo, Trad.). Cortez.
Skovsmose, O., Scandiuzzi, P. P., Valero, P., & Alrø, H. (2012). A aprendizagem matemática em uma posição de fronteira: foregrounds e intencionalidade de estudantes de uma favela brasileira. Bolema - Boletim de Educação Matemática, 26, 231-260.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 TANGRAM - Revista de Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Authors must accept the publication rules when submitting the journal, as well as agree to the following terms:
(a) The Editorial Board reserves the right to make changes to the Portuguese language in the originals to maintain the cultured standard of the language, while respecting the style of the authors.
(b) Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil (CC BY-NC-SA 3.0 BR) that allows: Share - copy and redistribute the material in any medium or format and Adapt - remix, transform, and create from the material. CC BY-NC-SA 3.0 BR considers the following terms:
- Attribution - You must give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate whether changes have been made. You must do so under any reasonable circumstances, but in no way that would suggest that the licensor supports you or your use.
- NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
- Sharing - If you remix, transform, or create from material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.
(c) After publication, authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online - in institutional repositories, personal page, social network or other scientific dissemination sites, as long as the publication is not for commercial purposes.

