A landscape of investigation in the field education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19492

Keywords:

Critical Mathematics Education, Field Education, Landscapes of Investigation

Abstract

In this article, we present an excerpt from a master's degree research that is based on the theoretical assumptions of Critical Mathematics Education and Field Education. One of the specific objectives of this research is to understand how projects based on landscapes of investigation can contribute to critical learning in Field Education. To achieve this objective, we carried out participant research in which we developed two  landscapes of investigation in a 3rd year elementary school class at a municipal school located in the rural area of ​​a town in the interior of Bahia. In this article we bring data produced with the development of one of the landscapes of investigation. We clarify that by carrying out our participant research, we understand, in the light of Paulo Freire, that, in Field Education, the landscapes of investigation in mathematics classes provide the exercise of citizenship by democratizing the possibility of the naturalness of mathematics as a condition of be in the world.

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Author Biographies

Paulo Henrique Marçal, Escola Waldorf São Paulo

É mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (PPGE-FE-USP) com bolsa da Fundação Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), possui MBA em Gestão Escolar pela Escola Superior de Agricultura Luiz de Queiroz da Universidade de São Paulo (ESALQ-USP) e possui Licenciatura em Matemática pelo Instituto de Matemática e Estatística da Universidade de São Paulo (IME-USP). É membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Matemática Crítica - GEPEMC, vinculado à Universidade de São Paulo, Brasil. Tem experiência na área de Matemática e Educação, com ênfase em Ensino de Matemática e Políticas Educacionais. Pesquisa principalmente nos seguintes temas: Educação Matemática Crítica, Educação do Campo, Equidade na Educação, Financiamento da Educação Pública, Ensino de Matemática e Formação de Professores.

Raquel Milani, Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo

Docente da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (USP). Possui Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e Mestrado e Doutorado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp/Rio Claro). É docente do Programa de Pós-Graduação em Educação (USP). Investiga a aprendizagem do diálogo na formação inicial de professores que ensinam matemática, bem como outras questões críticas da educação matemática voltadas à formação de professores. Tem experiência e publicações na área de educação matemática, principalmente nos seguintes temas: diálogo em educação matemática, educação matemática crítica, formação de professores de matemática, ensino e aprendizagem da matemática, e estágio supervisionado em matemática.

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Published

2025-09-15

How to Cite

Marçal, P. H., & Milani, R. (2025). A landscape of investigation in the field education. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 8(1), e025023. https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19492

Issue

Section

EDIÇÃO TEMÁTICA: EDUCAÇÃO MATEMÁTICA CRÍTICA