A comunidade de que vejo I: percepções acerca da vivência ribeirinha como potencialidades para um ensino de matemática interdisciplinar
Perceptions about the riverside experience as potential for transdisciplinary Mathematics teaching
DOI:
https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19446Keywords:
Comunidade Ribeirinha, Ensino de Matemática, InterdisciplinaridadeAbstract
In the contemporary educational context, transdisciplinarity in mathematics education emerges as an approach capable of connecting abstract concepts to students' realities, making learning more meaningful. This study focuses on the Amazonian riverside community of São Sebastião da Brasília, Parintins-AM, investigating how its daily life can enrich educational practices. Through qualitative, exploratory, and descriptive research, which includes bibliographic review, photographic records, and direct observation, the study identifies mathematical manifestations in the everyday lives of riverside communities, contextualizing mathematics in a practical and relevant manner. This approach not only improves mathematics education but also fosters a deeper appreciation of cultural and environmental diversity. It empowers students to face academic challenges and actively participate in their communities, resulting in meaningful and lasting learning.
Downloads
References
Amargo, D. J. V. (2020). “Fotomatizando”: Conexões entre fotografia e matemática nos anos finais do ensino fundamental de uma escola municipal de Pelotas/RS (Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Pelotas). Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática.
Brasil, J. B. dos S. (2015). Mulheres pescadoras da várzea do município de Parintins – AM: A pesca do camarão nas comunidades da Brasília e Catispera (Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Amazonas).
Brito, A. de J., & Dalcin, A. (2022). Fotografia no ensino de matemática: Algumas possibilidades. REMATEC, 17(40), 60–73. https://doi.org/10.37084/REMATEC.1980-3141.2022.n40.p60-73.id504
Costa, L. F. M. da, & Gehdin, E. (2021). Etnomatemática e seus processos cognitivos: Implicações à formação de professores. Jundiaí, SP: Paco.
D’Ambrosio, U. (2018). Etnomatemática, justiça social e sustentabilidade. Estudos Avançados, 32(94), 189–204.
D’Ambrosio, U. (2022). Etnomatemática: Elo entre as tradições e a modernidade (2ª ed.). Belo Horizonte: Autêntica Editora.
Furlanetto, E. C. (2011). Interdisciplinaridade: Um conhecimento construído nas fronteiras. International Studies on Law and Education, 8, 47–54.
Furlanetto, E. C. (2014). Interdisciplinaridade: Uma epistemologia de fronteiras. In M. M. Berkenbrock-Rosito & C. M. Haas (Orgs.), Interdisciplinaridade e transdisciplinaridade: Políticas e práticas de formação de professores (pp. 57–74). Rio de Janeiro: Wak Editora.
Gimenes, A. (2015). A física e a matemática intrínsecas na fotografia. Balneário Camboriú: Photos.
Lakatos, E. M., & Marconi, M. A. (2021). Técnicas de pesquisa (9ª ed.). São Paulo: Atlas.
Loizos, P. (2008). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: Um manual prático. In M. W. Bauer & G. Gaskell (Orgs.), Vídeo, filme e fotografias como documentos de pesquisa (7ª ed., Cap. 6, pp. 137–155). Rio de Janeiro: Vozes.
Rocha, J. (2013). Modelagem matemática com fotografias (Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul).
Santos, K. M., Miranda, J. C., & Gonzaga, G. R. (2018). A fotografia como recurso didático. Educação Pública, 18(1), 1–6.
Souza, S. P. (2021). Ensino de ciências: Um estudo sobre o currículo em uma escola ribeirinha do Miriti em Parintins, AM (Dissertação de Mestrado, Universidade do Estado do Amazonas).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 TANGRAM - Revista de Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Authors must accept the publication rules when submitting the journal, as well as agree to the following terms:
(a) The Editorial Board reserves the right to make changes to the Portuguese language in the originals to maintain the cultured standard of the language, while respecting the style of the authors.
(b) Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil (CC BY-NC-SA 3.0 BR) that allows: Share - copy and redistribute the material in any medium or format and Adapt - remix, transform, and create from the material. CC BY-NC-SA 3.0 BR considers the following terms:
- Attribution - You must give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate whether changes have been made. You must do so under any reasonable circumstances, but in no way that would suggest that the licensor supports you or your use.
- NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
- Sharing - If you remix, transform, or create from material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.
(c) After publication, authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online - in institutional repositories, personal page, social network or other scientific dissemination sites, as long as the publication is not for commercial purposes.

