A comunidade de que vejo I: percepções acerca da vivência ribeirinha como potencialidades para um ensino de matemática interdisciplinar

Perceptions about the riverside experience as potential for transdisciplinary Mathematics teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19446

Keywords:

Comunidade Ribeirinha, Ensino de Matemática, Interdisciplinaridade

Abstract

In the contemporary educational context, transdisciplinarity in mathematics education emerges as an approach capable of connecting abstract concepts to students' realities, making learning more meaningful. This study focuses on the Amazonian riverside community of São Sebastião da Brasília, Parintins-AM, investigating how its daily life can enrich educational practices. Through qualitative, exploratory, and descriptive research, which includes bibliographic review, photographic records, and direct observation, the study identifies mathematical manifestations in the everyday lives of riverside communities, contextualizing mathematics in a practical and relevant manner. This approach not only improves mathematics education but also fosters a deeper appreciation of cultural and environmental diversity. It empowers students to face academic challenges and actively participate in their communities, resulting in meaningful and lasting learning.

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Author Biographies

Gabriel Willyan Pinheiro de Souza, Escola Normal Superior, Universidade do Estado do Amazonas

Escola Normal Superior, Universidade do Estado do Amazonas (ENS - UEA)

Manaus, Amazonas, Brasil

Lucélida de Fátima Maia da Costa, Universidade do Estado do Amazonas

Licenciada em Matemática pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Possui Especialização em Metodologia e Didática do Ensino Superior pela Faculdade de Educação de Cacoal. Especialização em Tecnologias Educacionais pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Mestra em Estudos Amazônicos pela Universidade Nacional da Colômbia (UNAL), título reconhecido pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Mestra em Educação em Ciências na Amazônia pela Universidade do Estado do Amazonas (UEA). Doutora em Educação em Ciências e Matemáticas, Área de concentração: Educação Matemática, pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Pós-Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Professora associada da Universidade do Estado do Amazonas (UEA), lotada no Centro de Estudos Superiores de Parintins (CESP). Também é Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação e Ensino de Ciência da UEA - Mestrado Acadêmico em Educação em Ciências na Amazônia. Atua principalmente nos campos de conhecimento da Educação Matemática com ênfase na Formação de Professores e Etnomatemática. É Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em (Educação) Matemática e Tecnologias - COMPLEXUS. É responsável pelo Laboratório de Ensino de matemática (LEMat) do CESP.

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Published

2025-10-26

How to Cite

Souza, G. W. P. de, & Costa, L. de F. M. da. (2025). A comunidade de que vejo I: percepções acerca da vivência ribeirinha como potencialidades para um ensino de matemática interdisciplinar: Perceptions about the riverside experience as potential for transdisciplinary Mathematics teaching. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 8(1), e025046. https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19446

Issue

Section

Article