Dialogue between three heteronyms by Fernando Pessoa about teachers who teach mathematics to students with Autism Spectrum Disorder
DOI:
https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19752Keywords:
Critical Mathematics Education, Dialogues, Autism Spectrum DisorderAbstract
The general objective of this text is to discuss interpretations of a dialogue between three heteronyms of Fernando Pessoa, based on an interview with a teacher who teaches mathematics to students with autism spectrum disorder. The research question is: “What are the challenges faced when it comes to including students with autism spectrum disorder in mathematics teaching?” The interview was recorded and then narrated in three different versions. The dialogue proposed in this work emerged from the narratives. This research is ongoing, with partial results found to date.
Downloads
References
AUTISTAS, A. N. P. I. D. P. (2024). Nota técnica contra o parecer cne/cp nº. 50/2023. 10 de fevereiro de 2024. Dispõe sobre o Plano de Ensino Individualizado – PEI, no âmbito do sistema educacional inclusivo, Medida Provisória1025, BRASIL (2020).
https://legis.senado.leg.br/sdleg-getter/documento?dm=8921974&ts=1618945764007&disposition=inline
Garnica, A. V. M. (2008). A experiência do labirinto: metodologia, história oral e educação matemática. UNESP.
Garnica, A. V. M. (2010). Registrar oralidades, analisar narrativas: sobre pressupostos da História Oral em Educação Matemática. Ciências Humanas e Sociais em Revista, 32.
Lavall, P. T., & Olsson, G. (2019). Governança global e o desenvolvimento na sua pluridimensionalidade: um olhar sobre a Agenda 2030 das Nações Unidas. Direito e Desenvolvimento, 10(1), 51-64.
https://doi.org/https://doi.org/10.26843/direitoedesenvolvimento.v10i1.990
Marcone, R. & Skovsmose, O. (2014). Inclusion-Exclusion: An Explosive Problem. In: SKOVSMOSE, O. Critique as Uncertainty. Charlotte: Information Age Publishing, p. 95-109.
Marcone, R., & Milani, R. (2021). EDUCAÇÃO MATEMÁTICA CRÍTICA: UM DIÁLOGO ENTRE SUA GÊNESE NOS ANOS 1970 E SUAS DISCUSSÕES EM 2017 NO BRASIL. Revista Paranaense De Educação Matemática, 9(20), 261–278.
https://doi.org/10.33871/22385800.2020.9.20.261-278
Milani, R. (2020). Diálogo em Educação Matemática e suas Múltiplas Interpretações. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 34(68), 1036-1055. https://doi.org/https://doi.org/10.1590/1980-4415v34n68a10
Milani, R., & Marcone, R. (2021). Una mirada a la investigación Colombiana en Educación matemática crítica. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 14( ja/abr. 2021), 35-46. doi:10.22267/relatem.21141.77.
Minayo, M. C. S. (2014). O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. Hucitec.
Mota, J. S. (2019). A Utilização do Google Forms da pesquisa acadêmica. Humanidades & Inovação, 6(12), 3.
Nietzsche, F. (2011). Assim falou Zaratustra: um livro para todos e para ninguém (P. C. d. Souza, Trans.). Companhia das Letras.
Saviani, D. (2009). Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, 14(40), 143-155. https://doi.org/https://doi.org/10.1590/S1413-24782009000100012
Skovsmose, O. (2001). Educação matemática crítica: a questão da democracia. Papirus.
Skovsmose, O. (2014). Foregrounds. Sense Publishers.
Skovsmose, O. (2019). Inclusões, encontros e cenários. Educação Matemática em Revista, 24(64), 17.
Skovsmose, O. (2020). O QUE PODERIA SIGNIFICAR A EDUCAÇÃO MATEMÁTICA CRÍTICA PARA DIFERENTES GRUPOS DE ESTUDANTES? Revista Paranaense de Educação Matemática, 6(12), 18-37.
https://doi.org/https://doi.org/10.33871/22385800.2017.6.12.18-37
Souza, I. M. d. S. d. (2017). Desenho Universal para a Aprendizagem de Pessoas com Deficiência Intelectual Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro]. Nova Iguaçu, RJ.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 TANGRAM - Revista de Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Authors must accept the publication rules when submitting the journal, as well as agree to the following terms:
(a) The Editorial Board reserves the right to make changes to the Portuguese language in the originals to maintain the cultured standard of the language, while respecting the style of the authors.
(b) Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil (CC BY-NC-SA 3.0 BR) that allows: Share - copy and redistribute the material in any medium or format and Adapt - remix, transform, and create from the material. CC BY-NC-SA 3.0 BR considers the following terms:
- Attribution - You must give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate whether changes have been made. You must do so under any reasonable circumstances, but in no way that would suggest that the licensor supports you or your use.
- NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
- Sharing - If you remix, transform, or create from material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.
(c) After publication, authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online - in institutional repositories, personal page, social network or other scientific dissemination sites, as long as the publication is not for commercial purposes.

