Ensino Exploratório e Estudo de Aula no contexto da Matemática: algumas aproximações em pesquisas
DOI:
https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.18769Keywords:
Prática Profissional, Prática Letiva, Tarefas MatemáticasAbstract
The article analyzes researches that focus on exploratory teaching and lesson study in the Math context. The following is questioned: What are the approaches between exploratory teaching and lesson study in articles in the field of Mathematical Education? Qualitative research, of review of literature, with approaches of systematic review in data collection and some steps of the state of knowledge. Data was collected through content analysis, with the proposition of the categories: a) Tasks in the perspective of exploratory teaching, and b) lesson study and its relationship with practice (professional and teaching). The results and discussions show the relationship between exploratory teaching and lesson study by math tasks; by the active role of the student to solve tasks and the group discussion and the teacher in the planning and class management; by the collective work of teachers and by the professional development with emphasis in the proposition of teaching practices based on exploratory teaching and the reflection regarding such practices. It is pointed out the necessity of other review studies to show the proximity and distance between the lesson study and teaching in the exploratory approach.
Downloads
References
Ball, D. L., Thames, M. H., & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407. Recuperado de https://doi.org/10.1177/0022487108324554 DOI: https://doi.org/10.1177/0022487108324554
Bardin, L. (2021). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.
Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1994). Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora.
Day, C. (2001). Desenvolvimento profissional de professores: os desafios da aprendizagem permanente. Porto: Porto Editora.
Fonseca, G. & Ponte, J. P. D. (2022). O estudo de aula no desenvolvimento do conhecimento sobre o ensino da matemática de professores do 1º ciclo. Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa, 25(2), 223-246. Recuperado de https://doi.org/10.12802/relime.22.2524 DOI: https://doi.org/10.12802/relime.22.2524
Fujii, T. (2018). Lesson study and teaching mathematics through problem solving: The two wheels of a cart. In: M. Quaresma, C. Winsløw, S. Clivaz, J. P. Ponte, A. N. Shúilleabháin, & A Takahashi. (Org.). Mathematics lesson study around the world. Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-75696-7_1
Galvão, M. C. B. & Ricarte, I. L. M. (2020). Revisão sistemática da literatura: conceituação, produção e publicação. Logeion: Filosofia da informação, 6(1), 57-73. Recuperado de https://doi.org/10.21728/logeion.2019v6n1.p57-73 DOI: https://doi.org/10.21728/logeion.2019v6n1.p57-73
Marcelo, C. (2009). Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Sísifo, 8, 7-22.
Martins, M.; Mata-Pereira, J., & Ponte, J. P. (2021). Os desafios da abordagem exploratória no ensino da matemática: aprendizagens de duas futuras professoras através do estudo de aula. Bolema, 35(69), 343-364. Recuperado de https://doi.org/10.1590/1980-4415v35n69a16 DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v35n69a16
Morosini, M., Kohls-Santos, P., & Bittencourt, Z. (2021). Estado do Conhecimento: teoria e prática. Curitiba: CRV. DOI: https://doi.org/10.24824/978655868991.1
Murata, A. (2011). Introduction: Conceptual overview of lesson study (pp. 01-12). In L. Hart, L., A. Alston, & A. Murata (Ed.), Lesson study research and practice in mathematics education. Dordrecht: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-90-481-9941-9_1
Oliveira, H., Menezes, L., & Canavarro, A. P. (2013). Conceptualizando o ensino exploratório da Matemática: Contributos da prática de uma professora do 3º ciclo para a elaboração de um quadro de referência. Quadrante, 22(3), 1-25. Recuperado de https://doi.org/10.48489/quadrante.22895.
Pereira, S. A. D. V., & Melo, G. F. A. D. (2021). A importância da participação no Estudo de Aula na formação continuada de professores que ensinam medidas nos anos iniciais. Roteiro, 46, 1-15. Recuperado de https://doi.org/10.18593/r.v46i.23736. DOI: https://doi.org/10.18593/r.v46i.23736
Ponte, J. P., & Serrazina, L. (2004). Práticas profissionais dos professores de Matemática. Quadrante, 13(2), 51-74.
Ponte, J. P. (2005). Gestão curricular em Matemática (pp. 11-34). Lisboa: APM.
Ponte, J. P. (2012). Estudiando el conocimiento y el desarrollo profesional del profesorado de matemáticas (pp. 83-98). In N. Planas (Ed.), Teoría, crítica y prática de la educación matemática. Barcelona: Graó.
Ponte, J. P. & Quaresma, M. (2015). As discussões matemáticas na aula exploratória como vertente da prática profissional do professor. Revista da Faculdade de Educação, 23(1), 131-150.
Ponte, J. P., Quaresma, M., Mata-Pereira, J., & Baptista, M. (2015). Exercícios, problemas e explorações: Perspetivas de professoras num estudo de aula. Quadrante, 24(2), 111-134.
Ponte, J. P., Quaresma, M, Mata-Pereira, J., & Baptista, M. (2016). O estudo de aula como processo de desenvolvimento profissional de professores de Matemática. Bolema, 56(30), 868-891. Recuperado de https://doi.org/10.1590/1980-4415v30n56a01. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v30n56a01
Ponte, J. P. D., Mata-Pereira, J., Quaresma, M., & Velez, I. (2017). Formação de professores dos primeiros anos em articulação com o contexto de prática de ensino de matemática. Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa, 20(1), 71-94.
Recuperado de https://doi.org/10.12802/relime.17.2013. DOI: https://doi.org/10.12802/relime.17.2013
Quaresma, M., & Ponte, J. P. (2017). Dinâmicas de aprendizagem de professores de Matemática no diagnóstico dos conhecimentos dos alunos num estudo de aula. Quadrante, 26(2), 43-68.
Quaresma, M., & Ponte, J. P. D. (2019). Dinâmicas de Reflexão e Colaboração entre Professores do 1.° Ciclo num Estudo de Aula em Matemática. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 33, 368-388. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v33n63a18
Richit, A. & Ponte, J. P. (2019). A colaboração profissional em estudos de aula na perspectiva de professores participantes. Bolema, 33, 937-962. Recuperado de https://doi.org/10.1590/1980-4415v33n64a24. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v33n64a24
Richit, A., Ponte, J. P. D., & Tomkelski, M. L. (2019). Estudos de aula na formação de professores de matemática do ensino médio. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 100(254), 54-81. Recuperado de https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.100i254.3961. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.100i254.3961
Richit, A. & Ponte, J. P. (2020). Conhecimentos profissionais evidenciados em estudos de aula na perspectiva de professores participantes. EDUR Educação em Revista, 36, 1-29. Recuperado de https://doi.org/10.1590/0102-4698190699. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698190699
Richit, A.; Ponte, J. P., & Quaresma, M. (2021). Aprendizagens profissionais de professores evidenciadas em pesquisas sobre estudos de aula. Bolema, 35, 1107-1137. Recuperado de https://doi.org/10.1590/1980-4415v35n70a26. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v35n70a26
Serrazina, L. (2021). Aprender Matemática com compreensão: raciocínio matemático e ensino exploratório. Em Teia, Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, 12(3), 1-19. Recuperado de https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.250302. DOI: https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.250302
Stein, M. K., Engle, R. A., Smith, M. S., & Hughes, E. K. (2008). Orchestrating productive mathematical discussions: Five practices for helping teachers move beyond show and tell. Mathematical thinking and learning, 10(4), 313-340. DOI: https://doi.org/10.1080/10986060802229675
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 TANGRAM - Revista de Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Authors must accept the publication rules when submitting the journal, as well as agree to the following terms:
(a) The Editorial Board reserves the right to make changes to the Portuguese language in the originals to maintain the cultured standard of the language, while respecting the style of the authors.
(b) Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil (CC BY-NC-SA 3.0 BR) that allows: Share - copy and redistribute the material in any medium or format and Adapt - remix, transform, and create from the material. CC BY-NC-SA 3.0 BR considers the following terms:
- Attribution - You must give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate whether changes have been made. You must do so under any reasonable circumstances, but in no way that would suggest that the licensor supports you or your use.
- NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
- Sharing - If you remix, transform, or create from material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.
(c) After publication, authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online - in institutional repositories, personal page, social network or other scientific dissemination sites, as long as the publication is not for commercial purposes.

