Critical Mathematics Education in Youth and Adult Education
current research perspectives
DOI:
https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19138Keywords:
Youth and Adult Education, Critical Mathematics Education, Systematic Literature ReviewAbstract
This article aims to verify how the field of Critical Mathematics Education (EMC) has approached Youth and Adult Education (EJA) in its recent academic works. Taking as a reference two concerns dear to EMC, mathematics and reading and writing about the world through mathematics, we seek to understand how such concerns have been presented in research that takes EJA - a form of Basic Education whose students are crossed by different issues social - as a research context. As a research methodology, we carried out a systematic literature review - which relied on both qualitative and quantitative techniques to produce and analyze the data and results. Using journal articles, dissertations and theses that had the aforementioned themes as their central themes, we observed a preference for studies based on classroom experiences, in addition to a recurrence in the use of works that interconnect EJA and EMC. Furthermore, Financial Education was a frequent topic, helping to contextualize mathematical content from a critical perspective. As final notes, we noticed a theoretical consonance in the research analyzed, but the absence of theses reveals a possible gap to be filled in the future.
Downloads
References
Arroyo, M. (2017). Passageiros da Noite: itinerários pelo direito a uma vida mais justa (1a ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.
Andrade, N. C. C. (2023). A educação financeira como estratégia múltipla para estudantes da Educação de Jovens e Adultos (EJA) (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, MG, Brasil. Recuperado de https://locus.ufv.br/items/21d1c9b5-fd6c-4076-8fe3-ebaaeef7099d/full.
Junior, E. B. L. et. al. (2021). Análise documental como percurso metodológico na pesquisa qualitativa. Cadernos da Fucamp, 20(41), 36-51. https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/2356.
Silva, J. P., & Lima, I. M. S. (2020). Atividades matemáticas propostas por professores que ensinam na EJA Campo - Ensino Médio.
Revista Paranaense De Educação Matemática, 6(12), 246–268. https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/rpem/article/view/6077.
Barreto, R. C. S. (2013). A Matemática na constituição de um Currículo Integrado: Possibilidades e desafios para o Ensino Médio e a Educação Profissional de Jovens e Adultos (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, ES, Brasil. Recuperado de https://sappg.ufes.br/tese_drupal//tese_7263_Rosangela%20Cardoso%20Silva%20Barreto.pdf.
Belchior, A. (1976). Fotografia 3x4. Faixa 9 do álbum Alucinação. Rio de Janeiro, RJ: Phonogram.
Brasil. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica (2000). Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Recuperado em 05 de Outubro, 2024, de http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/PCB11_2000.pdf .
Brasil. Ministério da Educação. (2002). Proposta Curricular para a educação de jovens e adultos: segundo segmento do ensino fundamental: 5ª a 8ª série. Recuperado em 05 de Outubro, 2024, de http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/eja/propostacurricular/segundosegmento/vol3_matematica.pdf.
Brasil. Ministério da Educação. (2007). Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos. Recuperado em 02 de novembro, 2024, de http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf2/proeja_medio.pdf.
Brasil. Ministério da Educação (1996). Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional de nº 9394 de 1996. Recuperado em 02 de novembro, 2024, de planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/l9394.htm.
Catelli Jr, R. (2019). O não-lugar da Educação de Jovens e Adultos na BNC. In: Educação é a Base? (1a ed.), 313-318.
Corrêa, N. B. (2023). O fetiche da certificação encceja e a exclusão dos jovens e adultos trabalhadores da escola em tempos de precarização da vida. Anais do IV Seminário do Laboratório de Investigação, Ensino e Extensão em Educação de Jovens e Adultos (SELIEJA), 310-312. https://drive.google.com/file/d/1E3QY7G4CXdrH7zB25EH67hIaEeI_GSfp/view?usp=drive_link.
Costa, L. C. (2012). Matemática financeira e tecnologia: espaços para o desenvolvimento da capacidade crítica dos educandos da educação de jovens e adultos (Dissertação de mestrado de doutorado). Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, MG, Brasil. Recuperado de https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1559.
Creswell, J. W. (2007). Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto (2a ed.). Porto Alegre, RS: Artmed
Fagundes, L. B. & Melo, A. C. S. (2020). Um projeto pedagógico na perspectiva da Educação Matemática Crítica com metodologias ativas. Pesquisa e Ensino, 1. https://revistas.ufob.edu.br/index.php/pqe/article/view/737.
Freire, P. (2021a). Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa (71a ed.). Rio de Janeiro, RJ: Paz & Terra.
Freire, P. (2021b). Pedagogia do Oprimido (80a ed.). Rio de Janeiro, RJ: Paz & Terra.
Frigotto, G. (2015). A produtividade da escola improdutiva 30 anos depois: regressão social e hegemonia às avessas. Revista Trabalho Necessário, 13(20), p. 206-233. https://www.academia.edu/download/54127169/10_frigotto.pdf.
Frigotto, G. (2010). Exclusão e/ou desigualdade social? Questões teóricas e político-práticas. Cadernos de Educação, 37, 417 - 442. https://periodicos-old.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/1593.
Gustein, E. (2006). Reading and Writing the World with Mathematics: Towards a Pedagogy for Social Justice (1a ed.). Nova York, NY: Routledge.
Junior, E. B. L. et. al. (2021). Análise documental como percurso metodológico na pesquisa qualitativa. Cadernos da FUCAMP, 20(44), 36-51. https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/download/2356/1451.
Merola, R. M. (2023). Juros, consumo e meio ambiente: um olhar para a Educação Financeira presente no livro didático do Ensino Médio da Educação de Jovens, Adultos e Idosos (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, SP, Brasil. Recuperado de https://repositorio.unesp.br/server/api/core/bitstreams/e19f9a99-4a27-40c1-a3d8-a7e818e56c05/content.
Neves, B. M. & Frigotto, G. (2024). As relações entre a estrutura econômico-social e Educação no capitalismo tardio, dependente e de modernização conservador. Revista Desenvolvimento e Civilização, Rio de Janeiro, 1(5),112-134. https://www.e-publicacoes.uerj.br/rdciv/article/view/81949.
Oliveira, M. K. (1999). Jovens e adultos como sujeitos de conhecimento e aprendizagem. Revista Brasileira de Educação, 12, 59-73. http://educa.fcc.org.br/pdf/rbedu/n12/n12a05.pdf.
Ramos, E. E. L. (2011). Propondo práticas e desafiando certezas: um estudo em turma do PROEJA numa perspectiva de educação matemática crítica (Tese de doutorado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, Brasil. Recuperado de https://repositorio.ufsc.br/xmlui/bitstream/handle/123456789/95922/300757.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Romanowski, J. P., & Ens, R. T. (2006). As pesquisas denominadas do tipo "Estado da Arte”. Revista Diálogo Educacional, 19(6), 37-50. https://www.redalyc.org/pdf/1891/189116275004.pdf.
Santos, M. M. O. (2018). O ensino de matemática na educação de jovens e adultos: análise de uma proposta embasada no trivium proposto por D’Ambrosio na perspectiva do programa etnomatemática (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de Goiás, Goiânia, GO, Brasil. Recuperado de https://repositorio.bc.ufg.br/tedeserver/api/core/bitstreams/bfc70aee-ff93-4b99-b739-89434dbd0206/content.
Silva, A. D. P., Carvalho, L. M. T. L., & Pessoa, C. A. S. (2021). Foregrounds e Educação Financeira Escolar de estudantes da Educação de Jovens e Adultos. Pesquisa E Ensino, 2(2). https://doi.org/10.37853/202116.
Silva, M. M. F. (2021). Educação financeira na educação de jovens e adultos: o livro didático, as concepções de professores e o planejamento de suas práticas (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de Pernambuco, Recife, PE, Brasil. Recuperado de https://repositorio.ufpe.br/bitstream/123456789/40619/1/DISSERTA%c3%87%c3%83O%20Maria%20Manuela%20Figuer%c3%aado%20Silva.pdf.
Skovsmose, O. (2000). Cenários para Investigação. BOLEMA: Boletim de Educação Matemática, 13(14), 66-91 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/10635/7022.
Skovsmose, O. (2023). Critical Mathematics Education (1a ed.). Cham, Suíça: Springer.
Souza Filho, A. A. D., Cassol, A. P., & Amorim, A. (2021). Juvenilização da EJA e as implicações no processo de escolarização. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 29(112), 718-737. https://doi.org/10.1590/S0104-40362021002902293.
Urpia, M. E. C., & Alves, E. V. (2022). A insubordinação criativa como possibilidade para a educação matemática de jovens e adultos. Revista Baiana De Educação Matemática, 3(01). https://doi.org/10.47207/rbem.v3i01.14671.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 TANGRAM - Revista de Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Authors must accept the publication rules when submitting the journal, as well as agree to the following terms:
(a) The Editorial Board reserves the right to make changes to the Portuguese language in the originals to maintain the cultured standard of the language, while respecting the style of the authors.
(b) Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil (CC BY-NC-SA 3.0 BR) that allows: Share - copy and redistribute the material in any medium or format and Adapt - remix, transform, and create from the material. CC BY-NC-SA 3.0 BR considers the following terms:
- Attribution - You must give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate whether changes have been made. You must do so under any reasonable circumstances, but in no way that would suggest that the licensor supports you or your use.
- NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
- Sharing - If you remix, transform, or create from material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.
(c) After publication, authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online - in institutional repositories, personal page, social network or other scientific dissemination sites, as long as the publication is not for commercial purposes.

