Cooperação Investigativa na Prática da Modelagem Matemática com Ênfase na Justiça Social: uma Análise no Contexto do Sistema Prisional
DOI:
https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19627Keywords:
APAC; cárcere; educação matemática crítica; EJA.Abstract
Abstract: This qualitative study, part of a master's research project, aimed to identify elements of investigative cooperation—such as establishing contact, perceiving, recognizing, positioning oneself, thinking aloud, reformulating, challenging, and evaluating—present in the practice of mathematical modeling with an emphasis on social justice, carried out with students from the Association for the Protection and Assistance of Convicts (APAC). The practice of mathematical modeling, guided by the perspective of Critical Mathematics Education, followed the five stages proposed by Burak and Klüber: 1)selection of the theme; 2) exploratory research; 3) identification of the problem(s); 4) problem-solving and development of the mathematical concept in the context of the theme; 5) critical analysis of the solution(s). The research participants were third-year high school EJA (Youth and Adult Education) students, with four in a semi-open regime and six in a closed regime. We chose to construct an experience report as a means to identify teaching and learning processes, as well as moments of dialogue expression and, consequently, elements of investigative cooperation. As data collection instruments, we used audio recordings of the lessons and a field diary to document the observations of the teacher-researcher throughout the development of the proposal. To identify and analyze actions inherent to investigative cooperation, we were inspired by discursive textual analysis, following its four procedural stages, of which the first three (unitization, categorization, and communication) complete a preparatory cycle for the self-organization phase. In this article, we begin by presenting the socio-critical perspective of mathematical modeling within the framework of Mathematics Education that underpinned our research. Next, we detail the methodological approach adopted. Finally, we present our analysis in the concluding remarks.
Downloads
References
Alro, H., & Skovsmose, O. (2023). Diálogo e aprendizagem em Educação Matemática (3ª ed., O. Figueiredo, Trad.). Autêntica Editora.
Araújo, J. L. (2009). Uma abordagem sócio-crítica da Modelagem Matemática: A perspectiva da Educação Matemática Crítica. Alexandria: Revista de Educação em Ciências e Tecnologia, 2(2), 55–68. Disponível em: [inserir link]. Acesso em: 21 nov. 2023.
Araújo, J. L., & Lima, F. H. (2023). Modelagem Matemática e Educação Matemática Crítica: Uma interlocução possível. VIDYA, 43(2), 267–286.
Barbosa, J. C. (2001). Modelagem na Educação Matemática: Contribuições para o debate teórico. Reunião Anual da ANPED, 24, 1–15.
Biembengut, M. S., & Hein, N. (2018). Modelagem Matemática no ensino (5ª ed.). Contexto.
Borba, M. C., & Skovsmose, O. (2001). A ideologia da certeza em matemática. In O. Skovsmose, A Educação Matemática Crítica: A questão da democracia (pp. 127–148). Papirus.
Burak, D., & Klüber, T. E. (2010). Modelagem Matemática na educação básica, numa perspectiva da Educação Matemática. In D. Burak & E. R. Pacheco (Orgs.), Educação Matemática: Reflexões e ações (pp. 147–166). CRV.
Burak, D. (1992). Modelagem Matemática: Ações e interações no processo de ensino-aprendizagem (Tese de Doutorado). Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP.
Franchi, R. H. O. L. (2020). A abordagem de conteúdos de Matemática em práticas de Modelagem e as implicações para o currículo. Com a Palavra, o Professor, 5, 199–219.
Freire, P. (1972). Pedagogy of the oppressed. Herderand Herder.
Jacobini, O. R. (2004). A Modelagem Matemática como instrumento de ação política na sala de aula (Tese de Doutorado). Universidade Estadual Paulista, Rio Claro.
Jacobini, O. R., & Wodewotzki, M. L. L. (2006). Uma reflexão sobre a Modelagem Matemática no contexto da Educação Matemática Crítica. Bolema, 25, 71–88.
Ramos, K., & Franchi, R. H. O. L. (2023). Qualidades do diálogo identificadas em uma prática de Modelagem Matemática. In Anais da XII Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação Matemática (Comunicações Científicas). Porto Alegre – RS.
Moraes, R. (2003). Uma tempestade de luz: A compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação (Bauru), 9, 191–211.
Rosa, M., Reis, F. S., & Orey, D. C. (2012). A Modelagem Matemática crítica nos cursos de formação de professores de matemática. Acta Scientiae, 14(2), 159–184.
Santos, É. (2025). Falta de repasse do governo gera crise na APAC de Passos. Observa Campo. Disponível em: https://observa.com.br/falta-de-repasse-do-governo-gera-crise-na-apac-de-passos. Acesso em: 17 jul. 2025.
Skovsmose, O. (2015). Desafios da reflexão em Educação Matemática Crítica [E-book]. Papirus. Disponível em: https://plataforma.bvirtual.com.br. Acesso em: 11 out. 2023.
Skovsmose, O. (2001). Educação Matemática Crítica: A questão da democracia. Papirus.
Skovsmose, O. (2017). O que poderia significar a Educação Matemática Crítica para diferentes grupos de estudantes? Revista Paranaense de Educação Matemática, 6(12), 18–37. Matemática, 6(12), 18–37.
Skovsmose, O. (2014). Um convite à Educação Matemática Crítica. Papirus.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 TANGRAM - Revista de Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Authors must accept the publication rules when submitting the journal, as well as agree to the following terms:
(a) The Editorial Board reserves the right to make changes to the Portuguese language in the originals to maintain the cultured standard of the language, while respecting the style of the authors.
(b) Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil (CC BY-NC-SA 3.0 BR) that allows: Share - copy and redistribute the material in any medium or format and Adapt - remix, transform, and create from the material. CC BY-NC-SA 3.0 BR considers the following terms:
- Attribution - You must give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate whether changes have been made. You must do so under any reasonable circumstances, but in no way that would suggest that the licensor supports you or your use.
- NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
- Sharing - If you remix, transform, or create from material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.
(c) After publication, authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online - in institutional repositories, personal page, social network or other scientific dissemination sites, as long as the publication is not for commercial purposes.

