Possibilities and obstacles of critical mathematics education in teacher training
DOI:
https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19634Keywords:
Critical Mathematics Education, Teacher training, Teacher of epistemologyAbstract
This article deals with the propositions of Critical Mathematics Education (CME) in the contexts of initial training of mathematics teachers. This qualitative research aimed to investigate the inclusion of CME in initial training courses for mathematics teachers. The research was theoretically based on Critical Mathematics Education and guidelines for the training of mathematics teachers in Brazil. The qualitative research used a semi-structured interview as its data production methodology and the analysis was based on the precepts of Discursive Textual Analysis (DTA). The research subjects were 17 teacher trainers from different higher education institutions in Brazil that are close to EMC. With the help of analytical categories, possibilities, limits and obstacles, requirements and some proposals for the inclusion of CME in the training of mathematics teachers were identified. It is concluded that the epistemology of the mathematics teacher is one of the main elements to be considered, which can be both a possibility and an obstacle for the insertion of CME. This highlights the need for epistemological and ideological-critical training. Therefore, the main requirements are training for the trainers themselves, as well as collective actions aimed at disseminating CME
Downloads
References
Civiero, P. A. G. (2016). Educação Matemática Crítica e as implicações sociais da ciência e da tecnologia: embates na formação de professores. (Tese de doutorado). Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, SC, Brasil.
D’Ambrosio, U. (1996). Educação Matemática: da Teoria à Prática. Campinas: Papirus, Coleção Perspectivas em Educação Matemática.
Davis, P. J.; Hersh, R. (1989). A Experiência Matemática. Tradução de João Bosco Pitombeira. (4a ed.). Rio de Janeiro: Francisco Alves.
Fiorentini, D. A. (2013). Pesquisar práticas colaborativas ou pesquisar colaborativamente? In Borba, M. C.; Araújo, J. L. (Org.). Pesquisa qualitativa em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 53-85.
Fiorentini, D. A.; Oliveira, A. T. C. C. (2013). O lugar da Matemáticas na licenciatura em Matemática: que matemáticas e que práticas formativas? Revista Bolema, Rio Claro, SP, 27(47), 917-938.
Giroux, H. (1997). Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Trad. Daniel Bueno. Porto Alegre: Artes Médicas.
Gonçalves, T. O.; Gonçalves, T. V. O. (1998). Reflexões sobre uma prática docente situada: buscando novas perspectivas para a formação de professores. In GERALDI, M.G.G. et al. (Org.) Cartografias do trabalho docente: Professor(a)-pesquisador(a). Campinas, SP: Mercado das Letras, 105 – 136.
Mclaren, P. A (1997). Vida nas Escolas: Uma introdução à pedagogia crítica nos fundamentos da educação. Porto Alegre: Artes Médicas.
Manzini, E. J. (2004). Entrevista semi-estruturada: análise de objetivos e de roteiros. Seminário Internacional sobre Pesquisa e Estudos Qualitativos. Anais ..., Bauru.
Nóvoa, A. (2013). Políticas para o ensino superior: Inovações pedagógicas para o processo de ensino e aprendizagem. Palestra, ESPM. Recuperado de http://www2.espm.br/sites/default/files/pagina/10_palestra_-_inovacoes_pedagogicas_no_processo_de_ensino_e_aprendizagem.pdf.
Postman, N.; Weingartner, C. (1972). Contestação – nova fórmula de ensino. Tradução: Álvaro Cabral. 2 ed. Rio de Janeiro: Expressão e Cultura.
Penteado, M. G.; Skovsmose, O. (2022). Landscape of Investigation: Contributions to Critical Mathematics Education. Journal for Theoretical & Marginal Mathematics Education, 2(1).
Silva, M. (2009). Complexidade da formação de professores: saberes teóricos e saberes práticos [online]. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica. Recuperado de http://static.scielo.org/scielobooks/8xxn2/pdf/silva-9788598605975.pdf.
Skovsmose, O. (2001). Educação Matemática Crítica: a questão da democracia. Tradução: Abgail Lins, Jussara de Loiola Araújo. Campinas, SP: Papirus.
Skovsmose, O. (2007). Educação crítica: incerteza, matemática, responsabilidade. Tradução de Maria Aparecida Viggiane Bicudo. São Paulo: Cortez.
Skovsmose, O. (2008). Desafios da reflexão em educação matemática crítica. Tradução: Orlando de Andrade Figueiredo, Jonei Cerqueira Barbosa. Campinas, SP: Papirus.
Skovsmose, O. (2023). Critical Mathematical Education. Switzerland: Springer.
Thompson, A. G. (1997). A relação entre concepções de matemática e de ensino de matemática de professores na prática pedagógica. Zetetiké, Campinas, 8(5), 11-44.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 TANGRAM - Revista de Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Authors must accept the publication rules when submitting the journal, as well as agree to the following terms:
(a) The Editorial Board reserves the right to make changes to the Portuguese language in the originals to maintain the cultured standard of the language, while respecting the style of the authors.
(b) Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil (CC BY-NC-SA 3.0 BR) that allows: Share - copy and redistribute the material in any medium or format and Adapt - remix, transform, and create from the material. CC BY-NC-SA 3.0 BR considers the following terms:
- Attribution - You must give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate whether changes have been made. You must do so under any reasonable circumstances, but in no way that would suggest that the licensor supports you or your use.
- NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
- Sharing - If you remix, transform, or create from material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.
(c) After publication, authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online - in institutional repositories, personal page, social network or other scientific dissemination sites, as long as the publication is not for commercial purposes.

