Possibilities and obstacles of critical mathematics education in teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19634

Keywords:

Critical Mathematics Education, Teacher training, Teacher of epistemology

Abstract

This article deals with the propositions of Critical Mathematics Education (CME) in the contexts of initial training of mathematics teachers. This qualitative research aimed to investigate the inclusion of CME in initial training courses for mathematics teachers.  The research was theoretically based on Critical Mathematics Education and guidelines for the training of mathematics teachers in Brazil. The qualitative research used a semi-structured interview as its data production methodology and the analysis was based on the precepts of Discursive Textual Analysis (DTA). The research subjects were 17 teacher trainers from different higher education institutions in Brazil that are close to EMC.  With the help of analytical categories, possibilities, limits and obstacles, requirements and some proposals for the inclusion of CME in the training of mathematics teachers were identified. It is concluded that the epistemology of the mathematics teacher is one of the main elements to be considered, which can be both a possibility and an obstacle for the insertion of CME. This highlights the need for epistemological and ideological-critical training. Therefore, the main requirements are training for the trainers themselves, as well as collective actions aimed at disseminating CME

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Paula Andrea Grawieski Civiero, Instituto Federal Catarinense

Instituto Federal Catarinense

References

Civiero, P. A. G. (2016). Educação Matemática Crítica e as implicações sociais da ciência e da tecnologia: embates na formação de professores. (Tese de doutorado). Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, SC, Brasil.

D’Ambrosio, U. (1996). Educação Matemática: da Teoria à Prática. Campinas: Papirus, Coleção Perspectivas em Educação Matemática.

Davis, P. J.; Hersh, R. (1989). A Experiência Matemática. Tradução de João Bosco Pitombeira. (4a ed.). Rio de Janeiro: Francisco Alves.

Fiorentini, D. A. (2013). Pesquisar práticas colaborativas ou pesquisar colaborativamente? In Borba, M. C.; Araújo, J. L. (Org.). Pesquisa qualitativa em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 53-85.

Fiorentini, D. A.; Oliveira, A. T. C. C. (2013). O lugar da Matemáticas na licenciatura em Matemática: que matemáticas e que práticas formativas? Revista Bolema, Rio Claro, SP, 27(47), 917-938.

Giroux, H. (1997). Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Trad. Daniel Bueno. Porto Alegre: Artes Médicas.

Gonçalves, T. O.; Gonçalves, T. V. O. (1998). Reflexões sobre uma prática docente situada: buscando novas perspectivas para a formação de professores. In GERALDI, M.G.G. et al. (Org.) Cartografias do trabalho docente: Professor(a)-pesquisador(a). Campinas, SP: Mercado das Letras, 105 – 136.

Mclaren, P. A (1997). Vida nas Escolas: Uma introdução à pedagogia crítica nos fundamentos da educação. Porto Alegre: Artes Médicas.

Manzini, E. J. (2004). Entrevista semi-estruturada: análise de objetivos e de roteiros. Seminário Internacional sobre Pesquisa e Estudos Qualitativos. Anais ..., Bauru.

Nóvoa, A. (2013). Políticas para o ensino superior: Inovações pedagógicas para o processo de ensino e aprendizagem. Palestra, ESPM. Recuperado de http://www2.espm.br/sites/default/files/pagina/10_palestra_-_inovacoes_pedagogicas_no_processo_de_ensino_e_aprendizagem.pdf.

Postman, N.; Weingartner, C. (1972). Contestação – nova fórmula de ensino. Tradução: Álvaro Cabral. 2 ed. Rio de Janeiro: Expressão e Cultura.

Penteado, M. G.; Skovsmose, O. (2022). Landscape of Investigation: Contributions to Critical Mathematics Education. Journal for Theoretical & Marginal Mathematics Education, 2(1).

Silva, M. (2009). Complexidade da formação de professores: saberes teóricos e saberes práticos [online]. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica. Recuperado de http://static.scielo.org/scielobooks/8xxn2/pdf/silva-9788598605975.pdf.

Skovsmose, O. (2001). Educação Matemática Crítica: a questão da democracia. Tradução: Abgail Lins, Jussara de Loiola Araújo. Campinas, SP: Papirus.

Skovsmose, O. (2007). Educação crítica: incerteza, matemática, responsabilidade. Tradução de Maria Aparecida Viggiane Bicudo. São Paulo: Cortez.

Skovsmose, O. (2008). Desafios da reflexão em educação matemática crítica. Tradução: Orlando de Andrade Figueiredo, Jonei Cerqueira Barbosa. Campinas, SP: Papirus.

Skovsmose, O. (2023). Critical Mathematical Education. Switzerland: Springer.

Thompson, A. G. (1997). A relação entre concepções de matemática e de ensino de matemática de professores na prática pedagógica. Zetetiké, Campinas, 8(5), 11-44.

Published

2025-09-07

How to Cite

Civiero, P. A. G. (2025). Possibilities and obstacles of critical mathematics education in teacher training. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 8(1), e025008. https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19634

Issue

Section

EDIÇÃO TEMÁTICA: EDUCAÇÃO MATEMÁTICA CRÍTICA