Cenários para investigação em aulas de matemática: superando situações-limite na formação e na prática docente

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19347

Keywords:

Scenarios for research, Critical Mathematics Education, Teacher training

Abstract

This article presents how it is possible to overcome extreme situations in teacher training and in mathematics classes by adopting scenarios for investigation as a teaching practice. With the aim of developing actions aimed at overcoming extreme situations, we proposed a continuing education program that was developed with five teachers from the initial years of elementary school at a state school in São Paulo. This investigation, the result of a doctoral research, has a qualitative approach and characteristics of action research. The data produced were interpreted in the light of Dialogical Discourse Analysis. The results showed that the teachers were subjected to a bureaucratization of the school system that resulted, in their perception, in extreme situations that, in principle, could not be overcome. However, the awareness-raising process developed and the work with scenarios for investigation made it possible to develop actions to overcome these situations in teacher training and in mathematics classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariana dos Santos Cezar, Instituto Federal do Espírito Santo - Ifes

Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (Ifes)

References

Alrø, H. & Skovsmose, O. (2010). Diálogo e Aprendizagem em Educação

Matemática. Autêntica Editora.

Bakhtin, M. (1997). Estética da criação verbal. Tradução: Maria Ermantina Galvão G.

Pereira. 2. ed. Martins Fontes.

Bogdan, R. & Biklen S. (1994). Investigação Qualitativa em Educação: uma

introdução à teoria e aos métodos. Porto Editora.

Carrijo, M. H. S. (2014). Formação para a cidadania: análise de pesquisas na

perspectiva da Educação Matemática Crítica [Dissertação de Mestrado]. Recuperado de https://repositorio.bc.ufg.br/tede/items/6a126e14-e0e1-4d02-b61b-f7ef66b3dc8d

Cezar, M. S. (2022). Empoderamento Docente e Educação Matemática Crítica: em

busca de uma prática educativa libertadora nos anos iniciais do Ensino Fundamental. [Tese de Doutorado]. Instituto de Física Gleb Wataghin Universidade Estadual de Campinas, São Paulo]. Recuperado de https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/1241874

Faustino, A. C. (2018)."Como você chegou a esse resultado?" O diálogo nas aulas

de Matemática dos anos iniciais do Ensino Fundamental. [Tese de Doutorado]. Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho]. Recuperado de https://repositorio.unesp.br/handle/11449/180358.

Freire, P. (2011). Entrevista de Paulo Freire. In: Oitavo Congresso Internacional de

Educação Matemática. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=245kJbsO4tE. Acesso em: 10 de set. 2020.

Freire, P (2018). Pedagogia do oprimido. Paz e Terra.

Freire, P. (2019). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática

educativa. Paz e Terra.

Oliveira, A. A. (2017). Educação Financeira nos anos iniciais do Ensino

Fundamental: como tem ocorrido na sala de aula? [Dissertação de Mestrado]. Universidade Federal de Pernambuco. Recuperado de https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/32214.

Skovsmose, O. (2008). Desafios da reflexão em educação matemática crítica.

Papirus.

Skovsmose, O. (2014). Um convite à educação matemática crítica. Papirus.

Soares, D. A. (2022). Sonhos de adolescentes em desvantagem social: vida, escola

e educação matemática. [Tese de Doutorado]. Universidade Estadual Paulista – Unesp. Recuperado de http://hdl.handle.net/11449/236147

Thiollent, M. (2011). Metodologia da pesquisa-ação. 18ª. ed. Cortez.

Vieira Pinto, A. (1960). Consciência e realidade nacional. ISEB.

Published

2025-09-15

How to Cite

Cezar, M. dos S. (2025). Cenários para investigação em aulas de matemática: superando situações-limite na formação e na prática docente. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 8(1), e025029. https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19347

Issue

Section

EDIÇÃO TEMÁTICA: EDUCAÇÃO MATEMÁTICA CRÍTICA