Uso(s) da Modelagem Matemática na formação inicial de professores para uma Educação Matemática Crítica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19584

Keywords:

Modelagem Matemática, Formação de professores, Formação Inicial, Formação Continuada, Educação Matemática Crítica

Abstract

Teacher education has been a widely discussed topic in research within the field of Mathematics Education (Valente, 2021). Which elements should be prioritized? What should be done in classroom practices with future teachers? What is the role of undergraduate students (future teachers) in the production of mathematical knowledge in basic education? It was from such concerns that this work emerged. Focused on the discussion of mathematical modeling (Meyer, Caldeiras, and Malheiros, 2021), articulated with the proposals of Critical Mathematics Education (Skovsmose, 2000), we consider the possibility of thinking about teacher education within a critical-reflective scenario in the production of mathematical knowledge. Thus, we present two narratives that seek to problematize some ways in which, by taking Mathematical Modeling as a Curricular Unit in undergraduate and graduate courses, it can be approached to contribute to a critical, problematizing, and reflective teacher education for students. The results point to mathematical modeling as an important tool in problematizing the notion that it is not enough to "know Mathematics" to "be a Mathematics teacher" and that school mathematics is not merely a simplification of academic mathematics or a didacticization of everyday mathematics.

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Author Biographies

Joana Kelly Souza dos Santos, Universidade Federal de Sergipe

Doutora em Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Educação e Saúde na Infância e na Adolescência da Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP, mestre em Ensino de Ciências e Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática - NPGECIMA/UFS (2017), graduada em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal de Sergipe (2015). Docente do Curso de Licenciatura em Matemática da Faculdade Sesi de Educação - FASESP e no Curso de Pós-Graduação Lato Sensu Especialização no Ensino da Matemática nos Anos Finais do Ensino Fundamental e no Ensino Médio da mesma instituição.

Debora Vieira de Souza Carneiro, Faculdade Sesi de Educação

Doutora em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho". Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pelo Instituto Federal de São Paulo - IFSP/SP. Possui especialização em Educação Matemática pela Universidade Nove de Julho (2010) e graduação em Matemática pelo Centro Universitário FIEO (2007). No SESI-SP foi analista Técnico Educacional da Supervisão de Currículo, Inovação e Recursos Didáticos do SESI-SP, de 2021 a 2023, e professora de Pós-Graduação da Faculdade SESI-SP de Educação (FASESP), no curso de Especialização em Ensino de Matemática, ministrando as disciplinas de Modelagem Matemática e Resolução de Problemas nos anos finais do Ensino Fundamental e Ensino Médio e Pensamento numérico: dos significados aos algoritmos. Atualmente, é Analista Técnico Educacional da Gerência de Ensino Superior do SESI-SP, integrando o Núcleo de Regulação e Políticas de Ensino Superior da Faculdade SESI-SP de Educação.

Celia Regina Roncato, Faculdade Sesi de Educação

Possui graduação em Educação Matemática pela Universidade São Francisco (1984). Doutorado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista - Unesp - de Rio Claro, na área de Ensino e Aprendizagem da Matemática e seus Fundamentos Filosóficos-Científicos (2021). Mestrado em Educação Matemática pela Universidade Anhanguera de São Paulo (2015). Atualmente é coordenadora, professora e pesquisadora do curso de Licenciatura em Matemática da Faculdade SESI de Educação. 

References

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Published

2025-09-18

How to Cite

Santos, J. K. S. dos, Carneiro, D. V. de S., & Roncato, C. R. (2025). Uso(s) da Modelagem Matemática na formação inicial de professores para uma Educação Matemática Crítica. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 8(1), e025038. https://doi.org/10.30612/tangram.v8i1.19584

Issue

Section

EDIÇÃO TEMÁTICA: EDUCAÇÃO MATEMÁTICA CRÍTICA