Methodological procedures to elect analytical categories based on theoretical and conceptual references

Authors

  • Bryann Breches Unicid
  • Vanda Mendes Ribeiro Unicid
  • Claudia Lemos Vóvio
  • Célia Maria Haas Unicid

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v8i22.9056

Keywords:

Research methodology. Continuous formation. Analytical categories.

Abstract

This article proposes a set of methodological procedures for the definition of a priori analytical categories on the basis of theoretical and conceptual references. These categories were then employed in the examination of a set of interviews with basic education teachers about their perceptions of a continued formation in their careers. In 2014, published references were raised from SciELO covering all the period from 2000 onwards on the topic of continuous formation. After that, an investigation was made of these texts following technical orientations of content analysis. Common relevant requisites for continuous teacher’s formation were picked up in the references, which enabled the establishment of analytical categories.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BRZEZINSKI, I. Políticas contemporâneas de formação de professores para os anos iniciais do ensino fundamental. Educ. Soc., Campinas , v. 29, n. 105, p. 1139-1166, Dec. 2008. Available from http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302008000400010&lng=en&nrm=iso. access on 23 Apr. 2018.

http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302008000400010.

CANDAU, V. M. F. A formação continuada de professores: tendências atuais. In: REALI, A. de M. R.; MIZUKAMI, M. da G. N. (Orgs). Formação de professores: tendências atuais. São Carlos: EDUFSCar, 2003. p. 139-152.

CHAMON, Edna Maria Querido de Oliveira. Um modelo de formação e sua aplicação em educação continuada. Educ. rev., Belo Horizonte , n. 44, p. 89-109, Dec. 2006 . Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982006000200005&lng=en&nrm=iso>. access on 23 Apr. 2018. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982006000200005.

DAVIS, C. L. F. et al. Formação continuada de professores em alguns estados e municípios do Brasil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 144, dez. 2011. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/77/89

DUARTE, R. Entrevistas em pesquisas qualitativas. Educar, n. 24, p. 213-225, 2004.

FUSARI, J. C. A Formação Continuada de Professores no Cotidiano da Escola Fundamental. Série Ideias, São Paulo, FDE, v. 12, p. 25-34, 1992.

FUSARI, J. C. Formação continuada de professores: a questão psicossocial. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 98, p. 191-204, 2003. Disponível em: http://www.scielo.com.br/pdf/cp/n119/n119a10.pdf

FUSARI, J. C; BARRETO, E. S. S. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009.

IMBERNÓM, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

IMBERNÓM, F. Formação continuada de professores. São Paulo: Artmed, 2010.

PINTO, C. B. G. C. A formação contínua do professor e o sucesso do ensino-aprendizagem. Universitas Humanas, v. 2, n.1. p. 408-412, 2008.

SILVA, A. M. C. A formação contínua de professores: uma reflexão sobre as práticas e as práticas de reflexão em formação. Educação & Sociedade, n. 72, p. 89-109, 2000.

TARDIF, M. Saberes Profissionais dos Professores e Conhecimentos Universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação. ANPED, São Paulo, n. 13, p. 5-24, jan./abr. 2000. Disponível em: http://www.anped.org.br/rbe/rbedigital/RBDE13/RBDE13_05_MAURICE_TARDIF.pdf. Acesso em: 15 nov. 2011.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Rio de Janeiro: Vozes, 2014.

TARDIF, M; RAYMOND, Danielle. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educ. Soc., Campinas, v. 21, n. 73, p. 209-244, dez. 2000. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302000000400013&lng=pt&nrm=iso. acesso em 23 abr. 2018. http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302000000400013.

TARDIF, M; RAYMOND, Danielle; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

Published

2018-11-20

How to Cite

BRECHES, Bryann; RIBEIRO, Vanda Mendes; VÓVIO, Claudia Lemos; HAAS, Célia Maria. Methodological procedures to elect analytical categories based on theoretical and conceptual references. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 8, n. 22, p. 221–235, 2018. DOI: 10.30612/eduf.v8i22.9056. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/9056. Acesso em: 22 nov. 2024.