History of childhood in Brazil: contributions of the civilizing proccess

Authors

  • Gislaine Azevedo Cruz UFGD
  • Magda Sarat UFGD

Keywords:

Education. Civilizing process. Institutionalized childhood.

Abstract

We assume that children have always existed. Every adult has, inevitably, been a child once, but throughout history the perception of what it means to be a child, of up to when you're a child or of what is childhood has been the subject of intense debate in several areas of knowledge − Psychology, Sociology, Anthropology, Health, History and Education, among others. This article, which is part of a finished research, aims to propose a reflection on the elements that contributed to the changes in the relationships between children and adults, as well as on the creation of new spaces for living and learning, characterized by educational institutions for children that multiplied in Brazil during the nineteenth and twentieth centuries. Thus, we’ll be based on theorists of history of childhood, of history of education and on the works of Norbert Elias, analyzing their contributions to discuss how the relations between adults and children were gradually changed over the processes of socialization and civilization of individuals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAUJO, José Carlos Souza. Marcos filosóficos da modernidade em torno da educação da criança: antropologias da infância em disputas? In.: CARVALHO, Carlos Henrique de; MOURA, Esmeralda Blanco Bolsonaro de; ARAUJO, José Carlos Souza (Orgs.). Infância na modernidade entre educação e o trabalho. Uberlândia, MG: EDUFU, 2007.

BASTOS, Maria Helena Câmara. A educação como espetáculo. In: STEPHANOU, Maria; BASTOS, Maria Helena Câmara (Orgs.). Histórias e memórias da educação no Brasil. v. II - Século XIX. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

CAMINHA, Pero Vaz de. Carta de Pero Vaz de Caminha- a El-Rei D. Manuel sobre o achamento do Brasil. São Paulo: Editora Martin Claret, 2003. (Coleção a obra prima de cada autor).

CHAMBOULEYRON, Rafael. Jesuítas e as crianças no Brasil quinhentista. In: PRIORE, Mary Del (Org.). História das crianças no Brasil. 7. ed. 1. reimpressão. São Paulo: Contexto, 2013.

CRUZ, Gislaine. De criança a aluna: memórias da infância e da escolarização de professoras (1930-1970). Dissertação de Mestrado defendida no PPGedu da Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados/MS, 2014.

DAHER, Andréa. A conversão do gentio ou a educação como constância. In: VIDAL, Diana Gonçalves e HILSDORF, Mátria Lúcia Spedo. Brasil 500 anos: tópicos em história da educação. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2001.

ELIAS, Norbert. A sociedade dos indivíduos. Trad. Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Zahar, 1994b.

ELIAS, Norbert. O processo civilizador: uma história dos costumes. Trad. Ruy Jungmann. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1994.

ELIAS, Norbert. Sobre os seres humanos e suas emoções: um ensaio sob a perspectiva da sociologia dos processos. In: O controle das emoções. GEBARA, Ademir e WOUTERS, Cas (Orgs.). João Pessoa: Editora Universitária da UFPB, 2009.

ELIAS, Norbert. A civilização dos pais. Revista Sociedade e Estado, v. 27 n.3 set/dez, 2012.

FARIAS, Mabel. Infância e educação no Brasil nascente. In: VASCONCELLOS, Vera Maria Ramos de. Educação da infância: história e política. Rio de Janeiro: Editora DPA, 2005.

GEBARA, Ademir. Civilização e descivilização na América Latina: o caso brasileiro. In: GOETTER, Jones e SARAT, Magda (Orgs.). Tempos e espaços civilizadores: diálogo com Norbert Elias. Dourados, MS: Editora UFGD, 2009.

GÉLIS, Jacques. A individualização da criança. In: CHARTIER, Roger (Org.). História da vida privada, vol. 3: da Renascença ao século das luzes. Tradução Hildegard Feist. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

GOUVÊA, Maria Cristina Soares. A escolarização da “meninice” nas Minas oitocentistas: a individualização do aluno. In: VEIGA, Cynthia Greive; FONSECA, Thais Nivia de Lima e. História e historiografia da educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

KUHLMANN JR., Moysés. Infância e Educação Infantil: uma abordagem histórica. 4. ed. Porto Alegre: Mediação, 2007.

KUHLMANN JR., Moysés; FERNANDES, Rogério. Sobre a História da Infância. In: FARIA FILHO, Luciano Mendes (Org.). A infância e sua educação: materiais, práticas e representações. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

MARCILIO, Maria Luiza. A roda dos expostos e a criança abandonada na História do Brasil 1726-1950. In: FREITAS, Marcos Cezar de (Org.). História social da infância no Brasil. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

NUNES, Maria José Rosado. Freiras no Brasil. In: PRIORE, Mary Del (Org.). História das Mulheres no Brasil. 2. ed., São Paulo: Contexto, 1997.

OLIVEIRA, Magda Sarat. Lembranças de infância: que história é esta? Dissertação de Mestrado da Universidade Metodista de Piracicaba/UNIMEP, 1999.

PRIORE, Mary Del (Org.). História das crianças no Brasil. 7. ed., 1ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2013.

PRIORE, Mary Del (Org.). O papel branco, a infância e os jesuítas na colônia. In: PRIORE, Mary Del (Org.). História da criança no Brasil. 4. ed. São Paulo: Contexto, 1996.

RAMOS, Fábio Pestana. A história trágico-marítima das crianças nas embarcações portuguesas do século XVI. In: PRIORE, Mary Del (Org.). História das crianças no Brasil. 7. ed. 1ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2013.

SÁ, Elizabeth Figueiredo de. De criança a aluno: as representações da escolarização da infância em Mato Grosso (1910-1927). Cuiabá: EdUFMT, 2007.

SARAT, Magda. Infância e educação infantil: do renascimento à modernidade. In: SARAT, Magda (Org.). Fundamentos filosóficos da educação infantil. 2. ed. Maringá: Editora da Universidade Estadual de Maringá, 2009.

SILVA, Claudemir Dantes da. Família e Educação Infantil: relações interdependentes. Dissertação de Mestrado defendida no PPGedu da Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados/MS, 2015.

VEIGA, Cynthia Greive. A civilização das crianças pela escola (Brasil, século XX): questões teóricas e conceituais. In: XII Simpósio internacional processo civilizador: Civilização e contemporaneidade. Anais eletrônicos... Recife, 2009. Disponível em:

http://www.uel.br/grupoestudo/processoscivilizadores/ Acesso em: 15 dez 2013.

VEIGA, Cynthia Greive. História da Educação. São Paulo: Ática, 2007a.

VEIGA, Cynthia Greive. Monopolização do ensino pelo Estado e a produção da infância escolarizada. In: X SIMPÓSIO INTERNACIONAL PROCESSO CIVILIZADOR. Anais eletrônicos.... Campinas, São Paulo, 2007b. Disponível em: http://www.uel.br/grupoestudo/processoscivilizadores/ Acesso em: 15 dez 2013.

Published

2016-05-11

How to Cite

CRUZ, Gislaine Azevedo; SARAT, Magda. History of childhood in Brazil: contributions of the civilizing proccess. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 5, n. 13, p. 19–33, 2016. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/5176. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ LEITURAS LATINAS DE HISTÓRIA DA CRIANÇA E EDUCAÇÃO INFANTIL