Specialized Press as a source/object: contributions of cultural history for the History of Physical Education

Authors

  • Thiago Pelegrini Universidade Federal da Grande Dourados
  • Ana Clara Bortoleto Nery
  • Tony Honorato

Keywords:

History of the Physical Education. Periodic press specialized. Cultural history of the objects.

Abstract

Since the establishment of physical education as a disciplinary field and as an area of knowledge in Brazil publishing specialized printed comes to the public. Research into the history of physical education, whether in the field of history, whether in the field of Education, multiple approaches have been or are used so that the specialized press participates in the form proposed by reference. This article aims to provide subsidies to think the History of Physical Education from the Cultural History and thus propose the use of the specialized press as the source and object of investigation. Paying attention to the contributions of cultural history, the article seeks and proposes points of intersection with the History of Physical Education, with History and the History of Education, highlighting the need to encourage the creation of specific investigations in the area of History of Education physics from journals published by the area since the 1930s. Chartier (1990) is the central reference to the idea of materiality of practices, objects and their uses. Thus, we propose that the form - here specifically the journals of the area of Physical Education - is analyzed as a cultural object that carries the "marks of their constitution and their uses" (CARVALHO, 2003). The list of journals at the end is an invitation to researchers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BICCAS, M. S.; CARVALHO, M. M. C. Reforma escolar e práticas de leitura de professores: A Revista do Ensino. In: CARVALHO, M. M. C.; VIDAL, D. G. (orgs.). Biblioteca e formação docente: percursos de leitura (1902-1935). Belo Horizonte/ São Paulo: Autêntica/Centro de Memória da Educação/FEUSP/FINEP, 2000.

BOURDIEU, P.; CHARTIER, R. A leitura: uma prática cultural – Debate entre Pierre Bourdieu e Roger Chartier. CHARTIER, R. (direção). Práticas de Leitura. Tradução de Cristiane Nascimento. São Paulo: Estação Liberdade, 2001.

BOURDIEU, P. O campo científico. In: BOURDIEU, P. Sociologia. São Paulo: Ática, 1988.

BRANDÃO, C. F. A produção científica da Revista Brasileira de Ciências do Esporte (1978-1933). 1944. 137f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1994.

BURKE, P. A Escola dos Annales (1929-1989): a revolução francesa da historiografia. São Paulo: FEU, 1997.

______. Uma história social do conhecimento: de Gutenberg a Diderot. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.

______. O que é História Cultural? Rio de Janeiro: Zahar, 2005.

CARVALHO, M. M. C.; HANSEN, J. Modelos culturais e representação: uma leitura de Roger Chartier. Varia história, Belo Horizonte: UFMG, nº. 16, p. 7-24 set/1996.

______. Por uma história cultural dos saberes pedagógicos. In.:______. A Escola e a República e outros ensaios. Bragança Paulista/SP: EDUSF, 2003. p. 267-280.

CATANI, D. B.; BASTOS, M. H. C. Educação em Revista: a imprensa periódica e a história da educação. São Paulo: Escrituras Editora, 1997.

CERTEAU, M. A invenção do cotidiano – Artes de fazer. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis, RJ: Ed. Vozes, 1998, 3 ed.

CHARTIER, R. A história cultural: entre práticas e representações. Tradução Maria Manuela Galhardo. Lisboa: Difel/Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1990.

______. A ordem dos livros: leitores, autores e bibliotecas na Europa entre os séculos XIV e XVIII. Tradução de Mary Del Priori. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1999.

______. (direção). Práticas de Leitura. Tradução de Cristiane Nascimento. São Paulo: Estação Liberdade, 2001.

______. À beira da falésia: a história entre incertezas e inquietude. Trad. Patrícia Chittoni Ramos. Porto Alegre: Ed. Universidade/UFRGS, 2002.

DARNTON, R. Introdução. In: DARNTON, R.; ROCHE, D. (orgs.). Revolução impressa: a imprensa na França – 1775-1800. São Paulo: EDUSP, 1996.

DUBY, G. A história, um divertimento, um meio de evasão, um meio de formação. In: LEGOFF, J. A Nova História. Lisboa: Edições 70, 1984.

FERREIRA NETO, A.; SCHNEIDER, O.; AROEIRA, K. P.; BOSI, F.; SANTOS, W. Catálogos de periódicos de Educação Física e Esporte (1930-2000). Vitória: Proteoria, 2002.

FERREIRA NETO, A. (org.). Leituras da natureza científica do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte. Campinas, SP: Autores Associados, 2005.

FONSECA, T. N. L. História da Educação e História Cultural. FONSECA, T. N. L.; VEIGA, C. G. História e Historiografia da Educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

FREITAS, A. M. G. B. Cultura Escolar, Práticas Educacionais e Profissão Docente: balanços do campo da História da Educação. MIGUEL, M. E. B.; CORRÊA, R. L. (orgs.). A Educação Escolar em Perspectiva Histórica. Campinas: Autores Associados, 2005.

GOELLNER, S. V. Bela, maternal e feminina: imagens da mulher na Revista Educação Physica. Ijuí: Editora Unijuí, 2003.

GOELLNER, S. V. et al. Pesquisa qualitativa na educação física brasileira: marco teórico e modos de usar. Revista da Educação Física/UEM, Maringá, v. 21, n. 3, p. 381-410, 3. trim. 2010.

LE GOFF, J. História e memória. Campinas: Editora da Unicamp, 2003.

LINHALES, M. A. A escola, o esporte e a “energização do caráter”: projetos culturais em circulação na Associação Brasileira de Educação (1925-1935). 2006. 267 f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2006.

MELO, V. A. História da Educação Física e do Esporte no Brasil: panorama e perspectivas. São Paulo: Ibrasa, 1999.

NÓVOA, A. A imprensa de educação e ensino – repertório analítico (séculos XIX e XX). Coleção Memórias da Educação. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 1993.

NÓVOA, A. A imprensa de educação e ensino: concepção e organização do repertório português. CATANI, D. B.; BASTOS, M. H. C. (orgs.). Educação em Revista – A Imprensa Periódica e a História da Educação. São Paulo: Escrituras, 1997.

PESAVENTO, S. J. História e História Cultural. São Paulo: Autêntica, 2003.

PELEGRINE, T. A Revista Brasileira de Ciências do Esporte e a Revista Stadium: materialidades, estratégias editoriais e representações (1979-1986). 2014. 386 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Uberlândia – UFU, Uberlândia, 2014.

SCHNEIDER, O. A revista Educação Physica (1930-1940): estratégias editoriais e prescrições educacionais. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2003.

SOARES, C. L. As roupas nas práticas corporais e esportivas: a educação do corpo entre o conforto, a elegância e a eficiência (1920-1940). Campinas: Autores Associados, 2011.

TABORDA DE OLIVEIRA, M. A. A Revista Brasileira de Educação Física e Desportos (1968–1984) e a experiência cotidiana de professores da Rede Municipal de Ensino de Curitiba: entre a adesão e a resistência. 2001. 398 f. Tese (Doutorado em História e Filosofia da Educação). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2001.

______. Sobre a experiência e a história – a busca pela consolidação acadêmica da educação física brasileira. FERREIRA NETO, A. (org.). Leituras da natureza científica do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte. Campinas, SP: Autores Associados, 2005.

______. Renovação historiográfica na educação física brasileira. SOARES, C. L. (org.). Pesquisa sobre o corpo: ciências humanas e educação. Campinas, SP: Autores Associados; São Paulo: FAPESP, 2007.

VAGO, T. M. Histórias de educação física na escola. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2010.

VAINFAS, R. História das mentalidades e história cultural. In: CARDOSO, C.F.; VAINFAS, R. Domínios da História. Rio de Janeiro: Campus, 1997, p. 127-162.

VIEIRA, C. E. Jornal diário como fonte e como tema para a pesquisa em História da Educação: um estudo da relação entre imprensa, intelectuais e modernidade nos anos de 1920. In: TABORDA DE OLIVEIRA, M (org.). A. Cinco estudos em História e Historiografia da Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

WARDE, M. J. Historiografia da Educação Brasileira: mapa conceitual e metodológico. (dos anos 1970 aos anos 1990). Revista do Mestrado em Educação, UFS, v. 6, p. 45-50, fev./jun. 2003.

Published

2017-01-03

How to Cite

PELEGRINI, Thiago; NERY, Ana Clara Bortoleto; HONORATO, Tony. Specialized Press as a source/object: contributions of cultural history for the History of Physical Education. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 6, n. 18, p. 05–18, 2017. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/5886. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ: EDUCAÇÃO FÍSICA: HISTÓRIA, INSTITUIÇÕES E QUESTÕES ACADÊMICAS