Learning Analytics no Moodle: desenvolvimento e aplicação de um painel de indicadores para apoio à prática pedagógica
Keywords:
Learning Analytics, Painel de Indicadores, MoodleAbstract
The advancement of virtual learning environments has expanded the collection of educational data, but their pedagogical use remains limited. This study aimed to develop and implement a Learning Analytics dashboard in Moodle to support learning monitoring and pedagogical decision-making. The research involved 12 professors from the field of Science and Educational Technologies, who participated in a workshop on Learning Analytics, answered a structured questionnaire via Google Forms, and used the dashboard in courses on the MOOC/Ifes and ReSaberes/SEDU platforms. The results showed that teachers mainly rely on Moodle’s basic reports and simple external tools, facing difficulties such as excessive analysis time and lack of customized reports. After using the dashboard, they highlighted the relevance of participation, engagement, and performance indicators, as well as recognizing improvements in student communication, greater agility, and more accurate monitoring.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 3.0 Brasil que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
