South-American educational systems: a comparative study between Argentina, Brazil and Chile

Authors

  • Erinaldo Ferreira Carmo Universidade Federal de Pernambuco
  • Clovis Tatsumi Miyachi Universidade Federal de Pernambuco
  • Michel Zaidan Filho Universidade Federal de Pernambuco

Keywords:

Comparative education. Mercosur. Educational systems.

Abstract

This article discusses, on a comparative basis, the educational systems of three South American countries. Comparative education, as a systematic method to study pedagogical actions by comparison thus enriches the dynamic and complex nature of educational research. Here, we observe the changes promoted in these countries after the restoration of democracy in the region and with data from the Educational System of Mercosur (SEM), are accompanied by public investment in these educational systems technologies and qualification of public education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Ivan Castro. Gastos com educação no período de 1994 a 1999. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 82, n. 200, jan/dez, 2001.

CASANOVA, Ramón. As Encruzilhadas da reforma educativa dos anos 90: uma revisão dos problemas da mudança institucional. In: BOMENY, H. M. B. Ensino Básico na América Latina: experiências, reformas, caminhos. Rio de Janeiro: EDUERJ/Preal, 1998.

CUNHA, Luiz Antônio. Ensino Médio e Ensino Técnico na América Latina: Brasil, Argentina e Chile. Cadernos de Pesquisa, nº 111, dez, 2000.

FANFANI, Emilio Tenti. La condición cocente: análisis comparado de la Argentina, Brasil, Perú y Uruguay. Siglo XXI: Argentina, 2007.

FERREIRA, ANTÓNIO GOMES. O sentido da Educação Comparada: uma compreensão sobre a construção de uma identidade. Educação, Porto Alegre, v. 31, n. 2, mai/ago. 2008.

GAZZOLA, Ana Lúcia. Panorama da Educação Superior na América Latina e Caribe: a importância da expansão quantitativa e qualitativa da pesquisa e da pós-graduação. In.: CONFERENCIA REGIONAL DE EDUCAÇÃO SUPERIOR: UNESCO/IESALC, OUT, 2008.

GROUX, Dominique. L’Éducation comparée: approches actuelles et perspectives de développement. Revue Française de Pédagogie, n. 121, oct./déc., 1997.

LAMPERT, Ernani. Educação e Mercosul: desafios e perspectivas. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v. 24, n. 2, jul/dez, 1998.

MATURANA, Humberto. Emoções e linguagem na educação e na política. Belo Horizonte: UFMG, 1998.

NÓVOA, António. Tempos da Escola no Espaço Portugal-Brasil-Moçambique: dez digressões sobre um programa de investigação. Revista Brasileira de História da Educação, n. 1, jan/jun, 2001.

RABOSSI, Marcelo. Universidade pública na Argentina: ineficiente e ineficaz? Disponível em: http://www.revistaensinosuperior.gr.unicamp.br. Acesso em: 08 mai. 2013.

SADLER, Michael. How far can we learn anything of practical value from the study of foreign systems of education. Comparative Education Review, n. 7, 1964.

Published

2014-10-22

How to Cite

CARMO, Erinaldo Ferreira; MIYACHI, Clovis Tatsumi; FILHO, Michel Zaidan. South-American educational systems: a comparative study between Argentina, Brazil and Chile. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 4, n. 10, p. 84–102, 2014. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/3650. Acesso em: 27 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ POLÍTICA, GESTÃO E FORMAÇÃO DOCENTE