The school notebook as a source of research in special education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v11i00.9003

Keywords:

School notebooks, Documentary research, Intellectual disability

Abstract

The present work aims to discuss the possibilities of using the schoolbook as an object of analysis in the schooling process of students with intellectual disabilities. Studies carried out present the school book as a favorable resource for the understanding of the inclusion of the student with intellectual disability in the common teaching. In this text, the school notebook is taken as a documentary source. Documentary research covers any written document and constitutes an extremely valuable source for every researcher in the social sciences. School notebooks are true testimonies of activities developed in the classroom context. It is intended, therefore, to point out issues inherent in the use of this didactic instrument as an object of research. Therefore, a bibliographical survey was made in order to highlight the possibilities of using the notebook as a source of research in the field of social sciences, education and especially special education. In this sense, some theoretical and methodological notes about documentary research and the use of the schoolbook as a source in this field of research are presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulo Eduardo Silva Galvão, Universidade Católica Dom Bosco

Doutorando pelo Programa de Pós-graduação Mestrado e Doutorado em Educação pela Universidade Católica Dom Bosco (PPGE/UCDB).

Celeida Maria Costa Souza e Silva, Universidade Católica Dom Bosco

Professora Doutora, no Programa de Pós-graduação Mestrado e Doutorado em Educação pela Universidade Católica Dom Bosco (PPGE/UCDB).

References

BRAVO, R. S. Técnicas de investigação social: teoria e exercícios. 7 ed. ver. Madrid: Paraninfo, 1991.

BUENO, J. G. S. A inclusão dos alunos deficientes nas classes comuns do ensino regular. Temas sobre desenvolvimento, São Paulo, v. 9, n. 8, 2001.

CALADO, S. dos S; FERREIRA, S. C. dos R. Análise de documentos: método de recolha e análise de dados. 2004. Disponível em: http://www.educ.fc.ul.pt/docentes/ichagas/mi1/analisedocumentos.pdf. Acesso em: 10 fev. 2021.

CELLARD, A. A análise documental. In: POUPART, J. et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

FONTANA. R. A. C. Mediação pedagógica na sala de aula. Campinas, SP: Autores. Associados, 2005.

FERREIRA, M. C. C.; FERREIRA, J. R. Sobre inclusão, políticas públicas e práticas pedagógicas. In: GÓES, M. C. R.; LAPLNE. A. L. F. (org.). Políticas e Práticas de Educação Inclusiva. 4. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.

GAIO, R.; CARVALHO, R. B.; SIMÕES, R. Métodos e técnicas de pesquisa: a metodologia em questão. In: GAIO, R. (org.). Metodologia de pesquisa e produção de conhecimento. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

GOULART, C. M. A.; WILSON, V. (org.). Aprender a escrita, aprender com a escrita. São Paulo: Summus, 2013.

GUINDANI, J. F.; ALMEIDA, C. D. de. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, ano I, n. I, jul. 2009.

LE GOFF, J. A História Nova. Tradução Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

LOMBARDI, J. C.; SANFELICE, J. L. (org.). História e história da educação. Campinas, SP: Autores Associados; HISTEDBR, 1998.

MENDES, G. M. L. Sobre escolas inclusivas: os cadernos escolares como fonte de pesquisa. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 33., 2010, Caxambú. Anais [...]. Caxambú, MG, 2010.

NERES, C. N.; KASSAR, M. C. M. Inclusão escolar de crianças com deficiência: do direito à matrícula ao acesso ao conhecimento em trajetórias escolares. International Studies on Law and Education, v. 22, jan./abr. 2016.

OLIVEIRA, M. M. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

OLIVEIRA, R. T. C. Legislação educacional como fonte da história da educação brasileira. Vídeo Conferência apresentada na Faculdade de Educação/UNICAMP, 29 set. 2005.

PERES, E.; PORTO, G. C. Concepções e práticas de alfabetização: o que revelam cadernos escolares de crianças? In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 32., 2010, Caxambú. Anais [...]. Caxambú, MG, 2009.

PLETSCH, M.D.; GLAT, R. A escolarização de alunos com deficiência intelectual em diferentes contextos educacionais. Revista Linhas Críticas, Brasília, v. 18, n. 35, p. 193-208, jan./abr. 2012.

PIMENTA, S. G. Formação de professores: identidade saberes da docência. In: PIMENTA, S.G. (org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo, Cortez, 1999.

SOUZA, J.; KANTORSKI, L. P.; LUIS, M. A. V. Análise documental e observação participante na pesquisa em saúde mental. Revista Baiana de Enfermagem, Salvador, v. 25, n. 2, p. 221-228, maio/ago. 2011. Disponível em: http://www.portalseer.ufba.br/index.php/enfermagem/article/viewArticle/5252. Acesso em: 03 jul. 2014.

VIEIRA. C. E. Para quem e o que testemunham as fontes da História da Educação? Revista Educar, Curitiba, n. 18, p. 13-28, 2001. Disponível em: http://ojs.c3sl.ufpr.br/ojs/index.php/educar/article/view/32815/20799. Acesso em: 03 jul. 2014.

VINÃO FRAGO, A. Os cadernos escolares como fonte histórica: aspectos metodológicos e historiográficos, In: MIGNOT, A. C. (org.). Cadernos a vista: escola, memória e cultura escrita. Rio de Janeiro: Eduerj, 2008.

Published

2021-03-01

How to Cite

SILVA GALVÃO, Paulo Eduardo; SOUZA E SILVA, Celeida Maria Costa. The school notebook as a source of research in special education. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 11, n. 00, p. e021003, 2021. DOI: 10.30612/eduf.v11i00.9003. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/9003. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Continuous Demand