Practice of the pedagogical team in the continuous formation of the teacher in service: teacher's viewpoint

Authors

  • Paulo César Geglio

Keywords:

Pedagogical coordinator. Teacher's continuous formation. Formation in service.

Abstract

The text consists of a discussion about the pedagogical coordinator practice concerning the continuous formation of the teachers in service. We consider this activity as inherent to the coordinator’s professional performance in the school context. With such understanding, we presented and analyzed data collected with a teachers´ group, of municipal public schools Elementary teaching, of one Brazilian northeastern capital. By means of the use of a questionnaire answered by the teachers, we aimed at revealing if the teachers perceive the contribution of the pedagogical coordination team, which performs in the schools, in their continuous formation in service and how they evaluate this practice. We concluded that the majority of teachers notice the team’s contribution in regard to this formation process and they consider this as a good accomplishment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRÉ, Marli E. D. A.; VIEIRA, Marli M. S. O coordenador pedagógico e a questão dos saberes. In: ALMEIDA, Laurinda R.; PLACCO, Vera M. N. S. (Org.). O coordenador pedagógico e questões da contemporaneidade. São Paulo: Loyola, 2006.

BRASIL. Lei 8.405, de 09 de janeiro de 1992. Autoriza o Poder Executivo a instituir como fundação pública a Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes) e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, Casa Civil, 1992.

______. Lei 11.273, de 06 de fevereiro de 2006. Autoriza a concessão de bolsas de estudo e de pesquisa a participantes de programas de formação inicial e continuada de professores para a educação básica. Brasília: Presidência da República, Casa Civil, 2006.

______ Lei 11.502, de 11 de julho de 2007. Modifica as competências e a estrutura organizacional da fundação Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES. Brasília: Presidência da República, Casa Civil, 2007.

BRUNER, Jerome. Atos de Significação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

DUBAR, Claude. A Socialização. Construção das Identidades Sociais. Porto: Porto, 1997.

FUSARI, José C. A Formação Continuada de Professores no Cotidiano da Escola Fundamental. Série Ideias n. 12, São Paulo: FDE, 1992. p. 25-33. Disponível em: http://www.crmariocovas.sp.gov.br/pdf/ideias_12_p025-034_c.pdf Acesso em: 15 ago. 2012.

HARGREAVES, Andy. Os professores em tempo de mudança. O trabalho e a cultura dos professore na idade pós-moderna. Lisboa: McGraw-Hill, 1998.

GARCÍA, Carlos M. Formação de professor. Para uma mudança educativa. Porto: Porto, 1995.

GEGLIO, Paulo C. O papel do coordenador pedagógico na formação do professor em serviço. In: PLACCO, V.N.S.; ALMEIDA, L. R. (Org.). O coordenador pedagógico e o cotidiano da escola. São Paulo: Loyola, 2003.

IMBERNÓN, Francisco. Formação permanente do professorado: novas tendências. São Paulo: Cortez, 2009.

______. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.

Published

2016-01-20

How to Cite

GEGLIO, Paulo César. Practice of the pedagogical team in the continuous formation of the teacher in service: teacher’s viewpoint. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 4, n. 12, p. 74–86, 2016. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/3534. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ A FORMAÇÃO DE PROFESSORES NA PESQUISA EM EDUCAÇÃO