Monitoring and evaluation in the municipal education plans of São Paulo
DOI:
https://doi.org/10.30612/eduf.v9i27.12643Keywords:
Municipal Education Plans. Monitoring and Evaluation. São Paulo.Abstract
As a result of postdoctoral research, this article aimed to analyze whether/how the actions related to monitoring and evaluation are foreseen in the Municipal Education Plans (PMEs) of a group of municipalities in the state of São Paulo. Methodologically, anchored in the qualitative approach, it used bibliographic and documentary research. Initially, the study revealed that the process of preparation/approval of PMEs proved successful in achieving their universalization in the geographic area investigated. Then, it highlighted the prominent place occupied by monitoring and evaluation in the set of documents examined, with substantial protagonism of the Municipal Council of Education and the Municipal Secretariat of Education in the shared conduct of the concerned process. However, from the documentary sources gathered and analyzed, it was also found that the challenge remains to contemplate greater involvement of society and the multiple representative channels, such as the Municipal Education Forum, in matters related to planning and management. municipal education so that it can fully achieve the long-awaited democratic management and social quality.Downloads
References
ALVES, Edson Ferreira. Universalização da aprovação de planos de educação por estados e municípios: o que vem depois? In: XXVIII Simpósio de Política e Administração da Educação, 2017, João Pessoa, PB. Anais...UFG: ANPAE, 2017,v. 45. p. 2307-2318.
ANTUNES, Marina Ferreira de Souza. Plano Municipal de Educação de Uberlândia –monitoramento e avaliação: desafios para a valorização da carreira docente. Revista Educação e Políticas em Debate, v. 8, n. 1, p. 19-36, jan./abr. 2019.
BORDIGNON, Genuíno. Gestão da educação no município: sistema, conselho e plano. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2009.
BORDIGNON, Genuíno. Caminhar da educação brasileira: muitos planos, pouco planejamento. In: SOUZA, Donaldo Bello de; MARTINS, Angela Maria (Orgs.).Planos de Educação no Brasil: planejamento, políticas, práticas. São Paulo: Edições Loyola, 2014. p. 29-53.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014.Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26. jun. 2014. Seção 1, p.01. 2014a.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Articulação com os Sistemas de Ensino (SASE). O Plano Municipal de Educação: caderno de orientações. Brasília: MEC, 2014b.
DOURADO, Luiz Fernandes. Plano Nacional de Educação: o epicentro das políticas de estado para a educação brasileira. Goiânia: Editora da Imprensa Universitária/ANPAE, 2017.
DOURADO, Luiz Fernandes; GROSSI JUNIOR, Geraldo; FURTADO, Roberval Ângelo. Monitoramento e avaliação dos planos de educação: breves contribuições. RBPAE, v. 32, n. 2, p. 449 -461 maio/ago. 2016.
FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de conteúdo.3. ed. Brasília: Líber Livro, 2008. LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Metodologia do trabalho científico: procedimentos básicos, pesquisa bibliográfica, projeto e relatório, publicações e trabalhos científicos. 7. ed. 6. reimpr. São Paulo: Atlas, 2011.
MENEZES, Janaína Specht da Silva; SOUZA, Donaldo Bello de. Monitoramento e avaliação nos Planos Estaduais de Educação consoantes ao novo PNE. PRÓ-POSIÇÕES, v. 29, p. 614-639, 2018.
MONLEVADE, João Antônio. A importância do Conselho Municipal de Educação na elaboração, implantação e acompanhamento da execução do Plano Municipal de Educação. In: BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Programa Nacional de Capacitação de Conselheiros Municipais de Educação Pró-Conselho: caderno de referência. Brasília, DF: MEC/SEB, 2004.
NASCIMENTO, Gilvânia da Conceição; GROSSI JUNIOR, Geraldo; PEREIRA, Jhonata Moreira. Planos Municipais de Educação: perfil dos municípios que não possuíam plano municipal de educação no segundo ano de vigência da Lei n. 13.005/14. Revista Exitus, Santarém/PA, v. 7, n. 1, p. 108-130, jan./abr. 2017.
OLIVEIRA, João Ferreira et al. Planos Estaduais, Distrital e Municipais de Educação: monitoramento e avaliação –Caderno Temático ANPAE 4. Camaragibe, PE: CCS Gráfica e Editora, 2016.
SCAFF, Elisangela Alves da Silva; OLIVEIRA, Marli dos Santos de; ARANDA, Flávia Paula Nogueira. Planejamento educacional e poder local na elaboração dos planos municipais de educação. Quaestio, Sorocaba, SP, v. 20, n. 1, p. 133-147, abr. 2018.
SCAFF, Elisangela Alves da Silva; OLIVEIRA Marli dos Santos de. Planos decenais de educação: sistematização do monitoramento e avaliação nos cenários estadual e municipal. Série-Estudos, Campo Grande, MS, v. 23, n. 47, p.141-162, jan./abr. 2018.
SILVA, Leandro Vitoriano da; OLIVEIRA, Maria Eliza Nogueira. O Plano Municipal de Educação: da autonomia construída à autonomia decretada. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 17, n. 47, p. 107-123, out./dez. 2016.
SILVA, Mariana Aparecida da; MURANAKA, Maria Aparecida Segatto. Uma análise do processo de elaboração do plano municipal de educação de Rio Claro-SP. Educação: Teoria e Prática, Rio Claro, SP, v. 27, n. 55, p. 244-261, maio/ago. 2017.
SOUZA, Donaldo Bellode; ALCÂNTARA, Alzira Batalha. O lugar dos Conselhos Municipais de Educação nos PMEs relativos ao PNE 2001-2010. Revista Educação em Questão, Natal, v.54, n.40, p. 191-219, jan./abr. 2016.