Literature and humanities
transgressions towards a decolonial and antiracist education
DOI:
https://doi.org/10.30612/eduf.v14iesp.2.19707Keywords:
Literature, Humanities, Antiracism, Decoloniality, TransgressionAbstract
In 2023, the Faculty of Education of the Federal University of Goiás (FE/UFG) celebrated 55 years of a history marked by memories of confrontations and resistances, but also of many achievements. It was the stage for the first strike during the period of the Military Dictatorship in Brazil and has been a meeting place for discussions among individuals connected to social movements, civil society, students, and faculty from other faculties, indicating its profile of struggle. In this sense, this article records part of how we have been developing confrontational activities, in the present time, both inside and outside the classroom, and for this purpose, we consider it pertinent to share the experience that brought together Literature and Human Sciences in the debate on the novel Ponciá Vicêncio, by Conceição Evaristo, developed with students from the 3rd period of the Pedagogy course of the Institution. Drawing on theoretical assumptions from Candido (1995), Cara (2019), hooks (2017, 2019), and Rufino (2021), among others, we demonstrate how literature can foster fruitful debates, exchanges, encounters, and disagreements, representing a decolonial and anti-racist transgression. The reading of Evaristo's work constructed and unveiled "writing-lived experiences" in all of us, transgressing imposed standards and showing us that insurgencies do not end and are essential.
Downloads
References
CANDIDO, A. O direito à literatura. In: Vários escritos. São Paulo: Duas cidades, 2004. p. 169-191.
CARA, D. Contra a barbárie, o direito à educação. In: CÁSSIO, F. (org.). Educação contra a barbárie: por escolas democráticas e pela liberdade de ensinar. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2019.
CÔRTES, C. Diálogos sobre escrevivência e silêncio. In: DUARTE, C. L.; CÔRTES, C.; PEREIRA, M. R. A. (org.). Escrevivências: Identidade, gênero e violência na obra de Conceição Evaristo. 2. ed. Belo Horizonte: Idea, 2018. p. 51-60.
EVARISTO, C. Conceição Evaristo: ‘minha escrita é contaminada pela condição de mulher negra’. Nexo Jornal, São Paulo, 26 de maio de 2017. Disponível em: https://www.nexojornal.com.br/entrevista/2017/05/26/conceicao-evaristo-minha-escrita-e-contaminada-pela-condicao-de-mulher-negra. Acesso em: 25 jun. 2024.
EVARISTO, C. Gênero e etnia: uma escre(vivência) da dupla face. In: MOREIRA, N. M. B.; SCHNEIDER, D. (ed.). Mulheres no mundo, etnia, marginalidade e diáspora. João Pessoa: Idea, 2005. p. 201-212
EVARISTO, C. Ponciá Vicêncio. Rio de Janeiro: Pallas, 2022.
GOSFOGUEL, R. Dilemas dos estudos étnicos norte-americanos: multiculturalismo identitário, colonização disciplinar e epistemologias decoloniais. Ciência e Cultura, São Paulo; v. 59, n. 2, p. 32-35, 2007. Disponível em: http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0009-67252007000200015. Acesso em: 25 jun. 2024.
HOOKS, B. Educação democrática. In: CÁSSIO, F. (org.). Educação contra a barbárie: por escolas democráticas e pela liberdade de ensinar. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2019. p. 243-246.
HOOKS, B. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017.
MALDONADO-TORRES, N. El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2007. p. 127-167.
MOSQUERA, S. A. La trata negrera y la esclavización: una perspectiva histórico-psicológica. Bogotá: Apidama, 2017.
OLIVEIRA, L. F. Educação e militância decolonial. Rio de Janeiro: Selo Novo, 2018.
RUFINO, L. Vence-demanda: educação e descolonização. Rio de Janeiro: Mórula, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Educação e Fronteiras

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.



