Between authors: the notion of “transformation” of academic literacies into research in brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/raido.v19i48.20308

Keywords:

transformação, letramentos acadêmicos, diálogo

Abstract

In this article, we present some results of a research, in which we discuss the appropriation of the concept transformation based on Academic Literacies studies – AcLits (Lea and Street, 2014; Lillis et al., 2015), by researchers in Brazil. We analyse scientific articles published in the 21th century about teaching academic writing (Miranda e Fiad, 2024) in order to observe how the principles of the transformation are appropriated. We identified four types of appropriation which are nominated in accordance to Lillis et al. (2015) and show the dialogue between this study and Brazilian studies: “Towards transformative design”, “Border crossing”, “Heuristic thinking, institutions and transformational possibilities” and “Open-ended transformation: ethnographic lens and a suspicious tendency”. We finally suggest that transformation may be a potential basis for future researches in Applied Linguistics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flávia Danielle Sordi Silva Miranda, UFU

Doutora em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas. Professora Adjunta na Universidade Federal de Uberlâdndia.

Raquel Salek Fiad, Unicamp

Professora Titular (Linguística Aplicada), na Universidade Estadual de Campinas.

References

FIAD, R. S. Bakhtin e estudos sobre escrita, sua aquisição e seu ensino. In: FIAD, R. S.; VIDON, L. (Orgs.). EM(n)torno de Bakhtin: questões e análises. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013a, p. 57- 67.

FIAD, R. S. Reescrita, Dialogismo e Etnografia. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, SC, v. 13, n. 3, p. 463-480, set./dez. 2013b.

FISCHER, A. A construção de letramentos na esfera acadêmica. 2007. 340 p. Tese (Doutorado em Linguística) - Programa de Pós-Graduação em Linguística, Centro de Comunicação e Expressão, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2007.

LEA, M.; STREET, B. Student writing in higher education: an academic literacies approach. Studies in Higher Education, v. 23, n. 2, p. 157-172, 1998.

LEA, M.; STREET, B. O modelo de “letramentos acadêmicos”: teoria e aplicações. Tradução de Adriana Fischer e Fabiana Komesu. Filologia e Linguística Portuguesa, v. 16, n. 2, p. 477- 493, 2014.

LILLIS, T. Moving towards an ‘Academic Literacies’ pedagogy: dialogues of participation. In:

GANOBCSIK-WILLIAMS, L. (Org.). Teaching academic writing in UK higher education: theories, practices and models. Basingstoke, UK: Palgrave Macmillan Publishing, 2006. P. 30-45.

LILLIS, T. Prefacio. Principios para construir una pedagogía inclusiva de la escritura. In: NAVARRO, F. (Org.). Escritura e inclusión en la universidad: herramientas para docentes. Santiago de Chile: Universidad de Chile, 2021a. P. 19-44.

LILLIS, T. El enfoque de literacidades académicas: sostener un espacio crítico para explorar la participación en la academia. Enunciación, v. 26, p. 55–67, 2021b.

LILLIS, T. Ethnography as Method, Methodology, and “Deep Theorizing”. Closing the Gap Between Text and Context in Academic Writing Research. Written Communication, v. 25, p. 353-388, 2008.

LILLIS, T. Student writing as Academic Literacies: drawing on Bakhtin to move from critique to design. Language and Education, v. 3, n. 17, p. 192-207, 2003.

LILLIS, T. Legitimizing dialogue as textual and ideological goal in academic writing

for assessment and publication. Arts & Humanities in Higher Education,

v.10, n.4, p. 401–432, 2011.

LILLIS, T.; HARRINGTON, K.; LEA, M. R.; MITCHELL, S. Working with Academic Literacies: case studies towards transformative practice, perspectives on writing (Orgs.). Colorado: The WAC Clearinghouse, South Carolina, Parlor Press, 2015.

LILLIS, T.; SCOTT, M. Defining academic literacies pedagogy: dialogues of participation. Journal of Applied Linguistics, v. 4.1, p. 5-32, 2007.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MIRANDA, F. D. S. S.; PARIS, L. G.; LARANJEIRA, R. de M.; FIAD, R. S.; LILLIS, T.; KOMESU, F.; ASSIS, J. A.; FISCHER, A.; MENEGASSI, R. J.; FUZA, A. F.; ANDRADE, L. T. de.; SILVA OLIVEIRA, F. B. da.; CORRÊA, M. L. G. Manifesto acadêmico: por nova(s) pedagogia(s) de escrita para o ensino superior. In: LARANJEIRA, R. de M.; MIRANDA; PARIS, L. G. (Orgs.). Letramentos acadêmicos no Brasil: Diálogos e mediações em homenagem a Raquel Salek Fiad. São Carolos: Pedro & João Editores, 2022, p. 233-251.

MIRANDA, F. D. S. S.; FIAD, R. S. Letramentos acadêmicos e ensino: visadas nas produções da academia brasileira na segunda década do século XXI. Revista Latinoamericana de Estudios de La Escritura, v. 1., n.1, p. 10-34, 2024.

PAIVA, V. L. M. de O. Manual de pesquisa em estudos linguísticos. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2019. 160 p.

PASQUOTTE-VIEIRA, E. A. Letramentos Acadêmicos: (re)significações e (re)posicionamentos de sujeitos discursivos. 2014. 262 p. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) - Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2014.

STREET, B. V. Literacy in theory and practice. London: Cambridge University Press, 1984.

Published

2025-12-13

How to Cite

Silva Miranda, F. D. S., & Salek Fiad, R. (2025). Between authors: the notion of “transformation” of academic literacies into research in brazil. Raído, 19(48), 131–151. https://doi.org/10.30612/raido.v19i48.20308