Teaching Prototypes and Teacher Training for Multiliteracies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/raido.v18i46.18090

Keywords:

Multiliteracies, Teacher Training, Teaching Prototypes

Abstract

This text aims to report a training sequence in the discipline of Applied Linguistics and Teaching, of the Degree in Literature course at a Brazilian university. In that subject, Multiliteracies Pedagogy was introduced as a theoretical-methodological approach to teaching the Portuguese language. The Pedagogy of Multiliteracies, proposed by the Nova Londres Group (Cazden et al., 2021), recognizes and values the diversity of reading and writing practices in contemporary society, thus integrating cultural and semiotic diversity into teaching practices. The methodology used was qualitative, with guided readings, debates and practical activities, culminating in the creation of digital teaching materials, the Teaching Prototypes (Rojo, 2013; 2017a; 2017b; Barbosa; Moura, 2022). The results indicate that the introduction to Multiliteracies Pedagogy positively impacted the understanding of pre-service teachers about teaching the Portuguese language, enabling the creation of more interactive and contextualized materials.
This experience highlights the relevance of teacher training that considers contemporary cultural and linguistic diversities, with Multiliteracies Pedagogy emerging as a promising approach to promoting a more engaged linguistic education appropriate to the situated context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lívia Maria Turra Bassetto, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Doutora em Estudos Linguísticos pela Universidade Estadual Paulista de São José do Rio Preto (IBILCE) e Mestre na mesma área e instituição. Linha de Pesquisa: Estudos do Texto e do Discurso. Possui graduação em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2004). Atualmente é professora de Língua Portuguesa, especificamente de Comunicação Oral e Escrita para os cursos de engenharia na Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR/ Cornélio Procópio). Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Língua Portuguesa, atuando principalmente nos seguintes temas: Linguística Textual, Produção de texto e Análise Linguística. 

 

References

ALMEIDA, M. E. B. Currículo e narrativas digitais em tempos de ubiquidade: criação e integração entre contextos de aprendizagem. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 25, n. 59/2, p. 526-546, maio/ago, 2016.

ALMEIDA, M. E. B. Integração currículo e Tecnologias de Informação e Comunicação: web currículo e formação de professores. 2019. (Tese livre-docência) – Faculdade de Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2019.

ALMEIDA, M. E. B. Letramento digital, multiletramentos e web currículo: convergências múltiplas. In: BARBOSA, J. P.; ROCHA, C. H.; MOURA, E. (orgs.). Letramentos e linguagens em movimento: festchrift para Roxane Rojo. São Paulo: Pontes, 2022. p. 135- 165.

BAKHTIN, M. M./VOLOCHÍNOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2004.

BARBOSA, J. P.; MOURA, E. Protótipos de ensino: do conceito ao design de sistema. In: BARBOSA, J. P.; ROCHA, C. H.; MOURA, E. (orgs.). Letramentos e linguagens em movimento: festschift para Roxane Rojo. Campinas, SP: Pontes Editores, 2022. p. 167- 205.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Proposta preliminar. Terceira versão revista. Brasília: MEC, 2018. Disponível: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em 03 set. 2023.

CAZDEN et al. Uma pedagogia dos Multiletramentos. Desenhando futuros sociais. (orgs. Ana Elisa Ribeiro e Hércules Tolêdo Corrêa; Trad. Adriana Alves Pinto et al.). Belo Horizonte: LED, 2021.

COLL; C.; MAURI, T.; ONRUBIA, J. A. Incorporação das Tecnologias de Informação e Comunicação na Educação: do projeto técnico-pedagógico às práticas de uso. In: COLL, C.; MONEREO, C. (orgs.). Psicologia da educação virtual: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2010, p. 66-96.

COPE, B.; KALANTZIS, M. (Eds). Multiliteracies: Literacy Learning and the design of social futures. Nova York: Routledge, 2006[2000], pp. 203-234.

COSCARELLI, C. V. Tecnologias para aprender. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

COSTA, F. A. O que justifica o fraco uso dos computadores na escola? Polifonia, Lisboa, n. 7, p. 19-32, 2004.

COSTA, K. R. da; PAZ, Ana Maria de Oliveira. Letramento Profissional: Estudos em Perspectivas. Revista do Gelne, v.19, n. Especial, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/12592/9207. Acesso em: 16 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.21680/1517-7874.2017v19n0ID12592

KALANTZIS, M.; COPE, B.; PINHEIRO, P. Letramentos. Campinas, SP: Unicamp, 2020.

KRESS, G. Literacy in the new media age. London: Routledge, 2003. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203299234

LANKSHEAR, C.; KNOBEL, M. Sampling «the New» in New Literacies. In: Knobel, M.; Lankshear, C. (Eds.) A New Literacies Sampler. New York: Peter Lang, 2007, pp. 1-24.

RIBEIRO, A. E.; COSCARELLI, C. V. Linguística aplicada: ensino de português. São Paulo: Contexto, 2023.

ROJO; R.; MOURA, E. Pedagogia dos Multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. São Paulo: Parábola, 2012.

ROJO, R. (org.). Escol@ conectada os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola Editorial, 2013.

ROJO, R. H. R. Entre Plataformas, ODAs e Protótipos: Novos multiletramentos em tempos de Web2. In: RAMOS, R. C. G; ARAÚJO, M. S.; TANZI-NETO, A. The ESPecialist: Descrição, Ensino e Aprendizagem, São Paulo, v. 38, n. 1, 2017a, pp. 5-25. DOI: https://doi.org/10.23925/2318-7115.2017v38i1a2

ROJO, R. H. R. Novos multiletramentos e protótipos de ensino: Por um Web currículo. In: CORDEIRO, G. S.; BARROS, E. M. D.; GONÇALVES, A. V. (Orgs.). Letramentos, objetos e instrumentos de ensino: gêneros textuais, sequências e gestos didáticos. Campinas: Pontes Editores, 2017b, pp. 189-216.

ROJO, R. H. R.; MELO, R. Letramentos contemporâneos e a arquitetônica Bakhtiniana. D.E.L.T.A., São Paulo, n. 33, v. 4, pp. 1271-1289, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-445057781725543649

ROJO, R.; BARBOSA, J. P. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

ROJO, R.; MOURA, E. (orgs.) Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1679-9836.v91i4pi-i

ROJO, R.; MOURA, E. (orgs.). Letramentos, mídias, linguagens. São Paulo: Parábola Editorial, 2019.

ROJO, R. Materiais didáticos no ensino de línguas. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.). Linguística aplicada na modernidade recente – Festschrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola Editorial/Cultura Inglesa, 2013a, pp. 163-195.

SANTAELLA, L. Da cultura das mídias à cibercultura: o advento do pós-humano. Revista FAMECOS, n. 22, p. 23-32. Porto Alegre, 2003. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3229. Acesso em 16. fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.15448/1980-3729.2003.22.3229

Published

2024-12-15

How to Cite

Barbosa, B. C., & Bassetto, L. M. T. (2024). Teaching Prototypes and Teacher Training for Multiliteracies. Raído, 18(46), 219–238. https://doi.org/10.30612/raido.v18i46.18090

Issue

Section

Interventive research focused on language teaching