The permanence in higher education: multiple perspectives

Authors

  • Roseli Souza dos Nunes Reis Universidade Federal da Grande Dourados
  • Tereza Christina Mertens Aguiar Veloso

Keywords:

Student assistance. Higher Education. Permanence.

Abstract

In Brazil, since 2003, the access policies to the higher education policies have favored the entry of students came from lower classes, through specific policies and programs. Therefore, we realize the need for research in academia that denotes concern for the permanence of students in that grade level. Thus, a survey encompassing authors who work with this theme was carried out, in order to identify elements that can interfere with the permanence of students in public higher education. The methodology established in a bibliographic research, using database of the Personnel Improvement Coordination of Higher Education (CAPES), and other databases and sources. This research has shown that successful academic career depends on several factors such as the academic environment, the worker student status, the cultural capital of the student, the satisfaction in choosing the course as well as his financial situation, and the implementation of health care activities and qualifying for student support. As universities become enrolling students with greater cultural and socioeconomic diversity, we see the need to intensify the investments in support policies to their permanence with quality in teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBERTI, T. F. Atendimento aos estudantes universitários: um olhar etnográfico. In: KULLMANN, G. G. et al. (Org.). Apoio estudantil: reflexões sobre o ingresso e permanência no ensino superior. Santa Maria: UFSM, 2008, v. 1, p. 101-118.

ALMEIDA, C. E. M.; BITTAR, M.; VELOSO, T. C. M. A. Políticas de educação superior: ensino noturno como estratégia de acesso para o estudante-trabalhador. Revista Educação em Questão, Natal, v. 33, n. 19, p. 279-304, set./dez. 2008.

BOURDIEU, P. Os três estados do capital cultural. In: NOGUEIRA, M. A.; CATANI, A. (Org.). Escritos de educação. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2007. Cap. 4, p. 71-79.

BOURDIEU, P.; PASSERON, Jean-Claude. Os herdeiros: os estudantes e a cultura. Tradução de Ione Ribeiro Valle e Nilton Valle. Florianópolis: EdUFSC, 2014.

BRASIL. A democratização e expansão da educação superior no país: 2003-2014.

Brasília, DF, 2014. Balanço social SESU. Disponível em:

http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=20954&Itemid=1329. Acesso em: 19 fev. 2015.

______. Portaria Normativa MEC nº 39, de 12 de dezembro de 2007. Institui o Programa Nacional de Assistência Estudantil - PNAES. Brasília, DF, 2007. Disponível em: http://www.portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/portaria_pnaes.pdf. Acesso em: 10 mar. 2015.

_____. Decreto nº 7.234, de 19 de julho de 2010. Dispõe sobre o Programa Nacional de Assistência Estudantil - PNAES. Brasília, DF, 2010. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2010/Decreto/D7234.htm. Acesso em: 10mar. 2015.

______. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP. Sinopse estatística do ensino superior: graduação 2002. Brasília, 2003.

______. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira– INEP. Sinopse estatística do ensino superior: graduação 2013. Brasília, 2014.

______.Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira– INEP. Censo da Educação Superior 2013. Brasília, DF, 2014. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/apresentacao/2014/coletiva_censo_superior_2013.pdf. Acesso em: 10 jan. 2015.

______. Lei nº 10.172, de 09 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Brasília, DF, 2001. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10172.htm. Acesso em: 10 jan. 2015.

______Portaria Normativa MEC nº 39, de 12 de dezembro de 2007. Institui o Plano Nacional de Assistência Estudantil - PNAES. Brasília, DF, 2007. Disponível em: http://www.portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/portaria_pnaes.pdf. Acesso em: 10 mar. 2015.

FLORES, C. A. da S. A escolha do curso superior no sistema de seleção unificada – SiSU: o caso do curso de enfermagem da Universidade Federal de Mato Grosso, Campus Universitário de Sinop. 2013. 181 f. Dissertação (Mestrado em Educação)–Instituto de Educação, Universidade Federal do Mato Grosso, Cuiabá, 2013.

FONAPRACE. Fórum Nacional de Pró-Reitores de Assuntos Comunitários e Estudantis. Revista comemorativa 25 anos: histórias, memórias e múltiplos olhares. Brasília, DF: FONAPRACE/ANDIFES: UFU, PROEX, 2012. 212 p.

______. II perfil socioeconômico e cultural dos estudantes de graduação das instituições federais de ensino superior: relatório final da pesquisa. FONAPRACE/ANDIFES. Brasília, DF, 2004. 89 p.

GIL, A. C. Didática do ensino superior. São Paulo: Atlas, 2012.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Síntese dos indicadores sociais: uma análise das condições de vida da população brasileira 2014. Rio de Janeiro, 2014. Disponível em: http://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv91983.pdf. Acesso

em: 15 fev. 2016.

LIMA, P. G. Universidade brasileira: por uma perspectiva universal humana e democrática. São Paulo: Annablume, 2012.

LUZ, J. N. N. da. O Sistema de Seleção Unificada (SiSU) na Universidade Federal de Mato Grosso – campus Cuiabá – e a relação com a democratização do acesso. Cuiabá, 2013. 186 f. Dissertação (Mestrado em Educação)–Instituto de Educação, Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2013.

OLIVEIRA, R. P. et al. Análise das desigualdades intraescolares no Brasil. [S.l.: s.n.], 2013. Disponível em: http://www.fvc.org.br/estudos-e-pesquisas/2013/pdf/livro4/1-analise-desigualdades.pdf. Acesso em: 21 mar. 2015.

VARGAS, H. M.; PAULA, M. F. C. A inclusão do estudante-trabalhador e do trabalhadorestudante na educação superior: desafio público a ser enfrentado. Avaliação (Campinas), Sorocaba, v. 18, n. 2, p. 459-485, jul. 2013.

PRIMÃO, J. C. M. Permanência na educação superior pública: o curso de enfermagem da Universidade Federal de Mato Grosso, Campus Universitário de Sinop. 2015. 186 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Instituto de Educação, Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2015.

RISTOFF, D. Perfil socioeconômico do estudante de graduação: uma análise de dois ciclos completos do Enade (2004 a 2009). Cadernos do GEA. Rio de Janeiro: Flacso Brasil, n. 4, jul./dez. 2013.

SGUISSARDI, V. Universidade brasileira no século XXI: desafios do presente. São Paulo: Cortez, 2009.

SILVA, L. D. da; POLENZ, T. Orientação educacional e profissional na realidade cotidiana da universidade. In: KULLMANN, G. G. et al. (Org.). Apoio estudantil: reflexões sobre o ingresso e permanência no ensino superior. Santa Maria: UFSM, 2008, v. 1. p. 175-191.

SILVA, M. das G. M. da; VELOSO, T. C. M. A. Acesso nas políticas da educação superior: dimensões e indicadores em questão. Avaliação (Campinas), Sorocaba, v. 18, n. 3, p. 727-747, 2013.

SILVA, M. das G. M. da; NOGUEIRA, P. S. Permanência na Educação Superior: traçado dos estudos e faces da realidade. Educação em Foco, Belo Horizonte, ano 18, n. 26, p. 43-68, dez. 2015.

SOUZA, Sandra Elisa Réquia et al. Promoção de orientação e acolhimento discente. In: KULLMANN, Geila Gonçalves et al. (Org.). Apoio estudantil: reflexões sobre o ingresso e permanência no ensino superior. Santa Maria: UFSM, 2008, v. 1. p. 121-127.

TAVARES, M. et al. Apoio psicológico e social a estudantes nas universidades brasileiras. In: KULLMANN, G. G. et al. (Org.). Apoio estudantil: reflexões sobre o ingresso e permanência no ensino superior. Santa Maria: UFSM, 2008. v. 1. p. 257-280.

VALLE, I. R. Por que ler Os herdeiros meio século depois. In: BOURDIEU, P.; PASSERON, Jean-Claude. Os herdeiros: os estudantes e a cultura. Tradução de Ione Ribeiro Valle e Nilton Valle. Florianópolis: EdUFSC, 2014.

VELOSO, T. C. M. A. A evasão nos cursos de graduação da Universidade Federal de Mato Grosso, Campus Universitário de Cuiabá 1985/2 a 1995/2: um processo de exclusão. 2000. 204 f. Dissertação (Mestrado em Educação)–Instituto de Educação, Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2000.

VIANA, M. J.B. Longevidade escolar em famílias de camadas populares. In: NOGUEIRA, M. A.; ROMANELLI, G.; ZAGO, N. Família e escola: trajetórias de escolarização em camadas médias e populares. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2000, p. 45-60.

ZAGO, N. Do acesso à permanência no ensino superior: percursos de estudantes universitários de camadas populares. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 11, n. 32, p. 226-237, maio/ago. 2006.

Published

2016-10-05

How to Cite

REIS, Roseli Souza dos Nunes; VELOSO, Tereza Christina Mertens Aguiar. The permanence in higher education: multiple perspectives. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 6, n. 16, p. 48–63, 2016. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/5708. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ EFEITOS DA POLÍTICA DE EXPANSÃO DA EDUCAÇÃO SUPERIOR