Intellectuals from São Paulo in periodical press of Mato Grosso (1910-1920)

Authors

  • Elizabeth Figueiredo de Sá
  • Marijâne Silveira da Silva

Keywords:

Intellectuals from São Paulo. Mato Grosso newspaper. Public Instruction.

Abstract

This text has as principal objective to recover the personal and professional experiences of teachers from São Paulo in the places of social arrangements for which circulated and acted in Mato Grosso Press into service during the decades of 1910 and 1920. In this period the governing of Mato Grosso hired teachers in the State of São Paulo to work on reorganization of public instruction. As soon as they arrived, the teachers were entering in the multiplicity of spaces and places, engaged in the life of the city and in the places of production and dissemination of knowledge and contributing to the production of debates. Following the suggestions of theoretical-methodological Sirinelli (2003), we conducted a mapping of journalistic materials (articles and notes) about the teachers from São Paulo in Mato Grosso press, confronting with the biographical and intellectual production and with official data as regulations, presidential messages and reports, which it could be possible to understand which networks of intellectual, cultural and social relationships were formed. The publication, in the pages of newspapers, of texts related to the Republic, the nation, the secular school, the teaching methods, as well as on the personal behaviour of teachers, causing polemics and controversy between the various sectors of society at the time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMÂNCIO, L. N. B. Ensino de leitura e grupos escolares: Mato Grosso 1930-1970. Cuiabá: EdUFMT, 2008

BARROS, José D’Assunção. O campo da história: especialidades e abordagens. Petrópolis: Vozes, 2004.

CHARTIER, Roger. A história cultural: Entre práticas e representações. Lisboa: Difel; Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1990.

CANAVARROS, Otávio; SILVA, Graciela Rodrigues da. A imprensa mato-grossense antes da era do rádio. In: Revista Territórios e Fronteiras, Cuiabá, v.3, n.1, p.21-30, jan./jun. 2002.

SÁ, Elizabeth Figueiredo de. Gustavo Fernando Kuhlmann: um bandeirante na cruzada da instrução (1910-1930). Revista Educação Pública, Cuiabá, v.18, n.38, p.567-584, set./dez.2009.

MELLO, Leowigildo Martins de. Relatório. Apresentado ao Secretário de Estado dos Negócios do Interior, Justiça e Fazenda, pelo Diretor da Escola Normal e Modelo Anexa. Arquivo Público de Mato Grosso, 1911.

MATO GROSSO. Mensagem do Presidente de Estado à Assembléia Legislativa. APMT, Cuiabá, 190

______. Regulamento da Instrução Pública Primária. Cuiabá: Typographia Official, 1910.

MATO GROSSO. Regulamento da Instrução Pública Primária. Cuiabá: Typographia Official, 1927a.

______. Regimento Interno dos Grupos Escolares. Arquivo Público de Mato Grosso (APMT), Cuiabá, 1916.

______. Relatório. Do movimento anual do Grupo Escolar de Poconé apresentado à Direção Geral da Instrução Pública. APMT. Cuiabá, 1916.

______. A Cruz. 1911-1939. Acervo BN.

______. Correio Do Estado. 1920-1925. Acervo BN.

______. O Matto Grosso. 1911-1937. Acervo BN.

______. Argos. 1912-1914. Acervo APMT.

______. A Reacção. 1912-1913. Acervo APMT.

______. O Debate. 1911-1914. Acervo APMT e BN.

______. A Imprensa. 1911-1912. Acervo NDHIR/UFMT.

______. A Notícia. 1913. Acervo APMT e NDHIR/UFMT.

______. Jornal de Poconé, 1912-1914. Acervo APMT e NDHIR/UFMT.

______. A Nova Época. Revista mensal literário-científica. v.2., APMT. Cuiabá, 1912.

POUBEL E SILVA, Elizabeth Figueiredo de Sá. Leowigildo Martins de Mello e a organização da Escola Normal de Cuiabá. Revista Brasileira de História da Educação, Online, v.4, n.1 [7], p.189-214, jan./jun. 2004.

REIS, R. M.; SÁ, N. P. Palácios da instrução: institucionalização dos grupos escolares em Mato Grosso (1910-1927). Cuiabá: Central de Texto: EdUFMT, 2006.

SILVA, Vera Gaspar da. Vitrines da República: Os Grupos Escolares em Santa Catarina (1889-1930). In: VIDAL, Diana (org.) Grupos Escolares: cultura escolar primária e escolarização da infância no Brasil (1893-1971). Campinas - SP: Mercado de Letras, 2006, p. 7-20.

SIRINELLI, François. Os Intelectuais. In: REMOND, René. Por uma História Política. 2 ed. Tradução de Dora Rocha. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 2003. p. 231-269.

SCHUELER, A. F. Forma e culturas escolares na cidade do Rio de Janeiro: representações, práticas e experiências de profissionalização docente em escolas públicas primárias. Tese (Doutorado) – Universidade Federal Fluminense, Niterói. 2002.

VIDAL, Diana Gonçalves; SÁ, Elizabeth Figueiredo de. Outra missão, para outras bandas: a circulação de professores paulistas e do modelo da escola graduada. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 19, n. 41, p.551-574, set./dez. 2010.

Published

2016-08-16

How to Cite

DE SÁ, Elizabeth Figueiredo; DA SILVA, Marijâne Silveira. Intellectuals from São Paulo in periodical press of Mato Grosso (1910-1920). Educação e Fronteiras, Dourados, v. 5, n. 15, p. 17–31, 2016. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/5529. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ INTELECTUAIS DA EDUCAÇÃO EM MATO GROSSO