Child Education teacher training and relationship with the practice teaching in county Catalan / GO

Authors

  • Priscilla Andrade Ximenes Universidade Federal de Goiás - Regional Catalão
  • Altina Abadia Silva Universidade Federal de Goiás

Keywords:

Teacher training. Childhood Education. Training

Abstract

This work originated from a survey whose objective was to analyze the initial and continuing education Early Childhood Education teachers of the municipal system of Catalan Teaching / GO seeking to understand how the formative spaces of these teachers and what the impacts of this training received in the consist their teaching. The theoretical framework adopted was the HistoricCultural Psychology, with an emphasis on Vygotskian concept of mediation. Through observations collective planning meetings of teachers at school and collective meetings of the municipal education department and the interviews with a group of teachers and administrators conducted the investigation of initial and continuing teacher education offered by public schools. We find indicative of the inefficiency of continuing training received by teachers, for be based on technical rationality and even the imitation of a model teacher who transmits his peers, activities and concepts according to their understanding, making it impossible for teachers to reflect critically and autonomous on their practice. Moreover, we note that today in Catalan/GO, many teachers who work in early childhood education, are not educators and have degrees in several areas, which interferes with their teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Priscilla Andrade Ximenes, Universidade Federal de Goiás - Regional Catalão

 

 

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Goiás - Regional Catalão (2015), Especialista em Psicopedagogia(2008), em Educação Infantil (2010) e Alfabetização/Letramento pelas Universidades Integradas de Brasília-DF (2011), Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Goiás. Professora Assistente A da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás - Regional Catalão; Membro da Anped (Associação Nacional de Pesquisa e Desenvolvimento); ABRAPEE (Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional) e professora pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas Educação e Infância. Já atuou na Educação Infantil e nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Formação de professores, processos de ensino e aprendizagem, atuando principalmente nos seguintes temas: Formação de professores, ensino-aprendizagem, Educação Infantil, Alfabetização e Letramento, Psicologia histórico-social e trabalho docente.

 

 

 

Altina Abadia Silva, Universidade Federal de Goiás

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Goiás (1991), graduação em Artes Visuais pela Universidade Federal de Goiás (2011), Especialização em Psicopedagogia pela Universidade Católica de Goiás (1996), Mestrado em Psicologia pela Universidade Católica de Brasília (2001) e Doutorado em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (2008). Atualmente é professora adjunto da Universidade Federal de Goiás - Campus Catalão. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Estágio, Formação Docente, Psicologia da Educação e Educação Infantil, atuando principalmente nos seguintes temas: brincar, Infância e formação de professores.

References

ARCE, Alessandra. Compre um kit neoliberal para a Educação Infantil e ganhe grátis os dez passos para se tornar um professor-reflexivo. Educação & Sociedade, Campinas, v. 22, n.74, p. 251-283, abr. 2011.

BRASIL. Plano Nacional de Educação/apresentado por Ivan Valente. Rio de Janeiro, DP&A, 2001.

__________. Lei n. 9.394. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: MEC, 1996.

__________. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E DO DESPORTO. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF, Brasil, 1998.

__________. Ministério da Educação e do Desporto Proposta de Diretrizes para a formação inicial de professores da educação básica. Brasília: MEC/SEF. Brasil, 2001.

FARIA, Ana Lucia Goulart. Sons sem palavras e Grafismo sem letras/Linguagens, Leituras e Pedagogia na Educação Infantil. In.: FARIA, A. L.G., MELLO, S. A. O mundo da escrita no universo da pequena infância. Campinas, SP: Autores associados, 2005a.p. 119-142.

FREITAS, Luís C.: Teoria pedagógica: limites e possibilidades. Série Ideias. São Paulo: F.D.E., pp.37-46, 1995.

GONZÁLEZ REY, F. L. Sujeito e subjetividade. Uma aproximação histórico-cultural. Tradução: Raquel Souza Lobo Guzzo. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2003.

KRAMER, Sonia. Por entre as pedras: arma e sonho na escola. São Paulo: Ática, 1988.

LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo, Cortez Editora,1996.

LUDKE, Menga e ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: E.P.U. 1986

MARTINS, L. M. A formação social da personalidade do professor: um enfoque vigotskiano. Campinas: Autores Associados, 2011.

MARTINS, Lígia Márcia O Ensino e o Desenvolvimento da Criança de Zero a Três Anos ARCE, Alessandra (Org.). Ensinando aos pequenos: de zero a três anos. 2. ed. Campinas: Alínea, 2012.

NASCIMENTO, M. E. P. do. Os profissionais da Educação Infantil e a nova Lei das Diretrizes e Bases da Educação Nacional In: FARIA, A. L. G. de e PALHARES, M. S. Educação Infantil pós-LDB: rumos e desafios. Florianópolis SC: Autores Associados, 2003.

OLIVEIRA, Z. R. de (Org.). Educação Infantil: muitos olhares. São Paulo: Cortez Editora, 2000.

OSTETTO, L. (Org.). Encontros e encantamentos na Educação Infantil: partilhando experiências de estágios. Campinas, SP: Papirus, 2000.

PIMENTA, S.G. Saberes pedagógicos e atividade docente.Editora Cortez. São Paulo. 2012.

RAUPP, M.D. Concepção de formação das professoras de crianças de 0 a 6 anos em Portugal e no Brasil.Disponível em: http://www.abrapee.psc.br/artigo35.htm. Acesso em: Jan. 2015.

RODRIGUES, Marli de Fátima. Da racionalidade técnica à “nova” epistemologia da prática: a proposta de formação de professores e pedagogos nas políticas oficiais atuais.

Curitiba, 2005. 228 f. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Federal do Paraná.

SILVA, Altina. A.; XIMENES, Priscilla. A. S. Os fios e as tramas da infância em um município goiano. In: EPECO – ENCONTRO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DO CENTRO-OESTE, GT 7., Goiânia, 2014. Anais... Goiânia: Ed. UFGO, 2014.

SILVA, Janaína C., O que o cotidiano das instituições de educação infantil nos revela? O espontaneísmo X o ensino ARCE, Alessandra (org.). Ensinando aos pequenos: de zero a três anos. 2. ed. Campinas: Alínea, 2012

VEIGA, Ilma Passos A. (Org.) Projeto Político-Pedagógico: uma construção possível. 17. ed.Campinas: Papirus, 2005.

VYGOTSKY, L. S. Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores.Cuba: Editorial Cientifico Técnica, 1988.

Published

2016-01-20

How to Cite

XIMENES, Priscilla Andrade; SILVA, Altina Abadia. Child Education teacher training and relationship with the practice teaching in county Catalan / GO. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 4, n. 12, p. 8–23, 2016. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/4323. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ A FORMAÇÃO DE PROFESSORES NA PESQUISA EM EDUCAÇÃO