Education vs. Adequacy: considering the voices of individuals in EAD

Authors

  • Eugênio Paccelli Aguiar Freire UFRN

Keywords:

Consideration of voices. Adequacy vs. education. Distance Education (EaD).

Abstract

This article analyzes the consideration of the voices of the subjects in projects EaD replacing the "Adequacy" to means and the ways these pre-designed projects. Searching up to it, reveal the importance of considering the opinions of subjects in educational read a site related to a non-school context, the Guanabara.info. Once appropriating implications observed, held his problematic theoretical listed and later contextualized itself conducts the Guanabara.info with the institutional particularities of EaD, in order to promote the understanding of such questions for this modality school. This procedure resulted in providing strategies for developing initiatives in EaD apart from centralizing in a perspective of "Adequacy".

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eugênio Paccelli Aguiar Freire, UFRN


Graduado em Jornalismo, Mestre e Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UFRN. Sua área de estudos trata da apropriação educacional de ambientes on-line e tecnologias digitais, concentrando-se atualmente na investigação do uso da oralidade digital na educação, especificamente no que concerne à tecnologia podcast.

References

BRASIL. Decreto nº 5.800, de 8 de junho de 2006. Dispõe sobre o Sistema Universidade Aberta do Brasil - UAB. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2006/decreto/d5800.htm Acesso em: 20 set. 2012.

BAUER, M.W.; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

BELLONI, Maria Luiza. Educação à distância. São Paulo: Autores Associados, 2003.

CAVALCANTI, Eduardo Antônio Gurgel. Pedagogia Freinet: evoluções e

revoluções na educação do trabalho. Natal / RN, 2002. Dissertação (mestrado em Educação). Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

DUARTE, Jorge (Org.); BARROS, Antônio (Org.). Métodos e técnicas de

pesquisa em comunicação. 2 ed. São Paulo: Atlas, 2006.

FERNANDEZ, Consuelo Teresa. Os métodos de preparação de material impresso para EAD. In: LITTO, Fredric Michael; FORMIGA, Manuel MArcos Maciel (orgs.). Educação à distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2009.

FREINET, Célestin. O jornal escolar. 2ª ed. Lisboa: Editorial Estampa, 1974.

FREIRE, Eugênio Paccelli Aguiar Freire. Construindo um modelo de referência à participação ativa dos Sujeitos em projetos educativos em ambiente on-line. Natal, 2010. 214 p. Dissertação (Mestrado em Educação). Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Disponível em: http://bdtd.bczm.ufrn.br/tedesimplificado/tde_arquivos/9/TDE-2010-12-17T072926Z-3169/Publico/EugenioPAF_DISSERT.pdf Acesso em: 22 mar.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.

______. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1971.

______. Pedagogia do oprimido. 34. ed., São Paulo: Paz e Terra, 1987.

GOMES, Nilza Godoy. Computador na escola: novas tecnologias e inovações educacionais. IN: BELLONI, Maria Luiza (org.). A formação na sociedade do espetáculo. São Paulo: Edições Loyola, 2002.

KRAMER, Erika A. W. Coester. Educação à distância: da teoria à prática. Porto Alegre: Alternativa, 1999.

LANDIM, Cláudia Maria das Mercês Paes Ferreira. Educação à Distância:

algumas considerações. Rio de Janeiro: [s.n.], 1997.

OTSUKA, Joice Lee; ROCHA, Heloísa vieira da. Avaliação formativa em

ambientes de EaD. In: (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, SBIE 2002), 13. Disponível em: http://ceiesbc.tempsite.ws/pub/index.php/sbie/article/view/174

Acesso em: 13 set. 2012.

SANTOS, Luciane Justus dos. O jornal escolar e a livre expressão na visão de Célestin Freinet. Anais do Fórum Paranaense de Educomunicação, Curitiba, 2011. Disponível em: http://forumeducom.com.br/wp-content/uploads/2011/09/35-Luciane-Justus-dos-Santos.pdf Acesso em: 20 set. 2012.

SILVA, Marco (org.). Educação online: teoria, práticas, legislação, formação corporativa. 3. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2011. p. 329-346.

VANTI, Sérgio Augusto G. Cooperativa de trabalho na Escola Freinet: educação lúdica para a cidadania, consciência política e responsabilidade social. Cooperativa de Trabalho da Escola Freinet – Pelotas – RS. Disponível em: http://www.portalanpedsul.com.br/admin/uploads/2006/Teoria_e_processo_Pedagogico/Painel /07_13_30_PA527.pdf Acesso em: 20 set. 2012.

Published

2014-04-30

How to Cite

FREIRE, Eugênio Paccelli Aguiar. Education vs. Adequacy: considering the voices of individuals in EAD. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 3, n. 8, p. 105–123, 2014. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/2797. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ EDUCAÇÃO E TECNOLOGIAS