Teacher training for working with Assistive Technology Resources: a case study in Mato Grosso

Authors

  • Eduardo José Manzini [UNESP - Marilia/SP]

Keywords:

Assistive technology. Training of teachers. Inclusion.

Abstract

Due to the process of educational inclusion, it is necessary for the teacher who works with disabled students to acknowledge and master the resources of assistive technology equipment available in Brazil. The objective was to identify the presence of these resources at school and evaluate, having the teacher as the evaluator, the conditions of dealing with the Assistive Technology resources and equipment. The sample consisted of 14 teachers who work in the Resources Multifunction Classroom and 18 regular classroom teachers who have disabled students enrolled in their classrooms. Data collection was performed through the TAE Questionnaire - Assistive Technology for Education. The data collection was performance in groups during the training course sponsored by the Education Department of Rondonópolis as part of the Program of Continuing Education Training for Managers and Educators - Inclusive Education: The Right to Diversity. The questionnaire data indicated differences between the two groups mentioned. The teachers of the Resource Classes indicated that Assistive Technology resources are now being introducing at schools and that over 50% of this group understand the resources presented on the questionnaire. Most of the regular classroom teachers is still unaware of the Assistive Technology resources and equipment. Regarding the dealing of these resources the group of teachers from the multifunctional classroom is better prepared to use this technology. The data suggest the need for investment in acquisition and training of teachers in relation to Assistive Technology resources.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASCENÇÃO, M. J. L. Ajudas técnicas no atendimento ao aluno com

deficiência matriculados na rede regular de ensino de educação infantil.

37f. Monografia (Conclusão de curso de Pós-graduação Lato Sensu

em Educação Especial) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de

Mesquita Filho”, Faculdade de Filosofia e Ciências, Marília, 2007.

BRASIL. Secretaria dos Direitos Humanos. Comitê de Ajudas Técnicas. Ata da III reunião do Comitê de Ajudas Técnicas –CAT. Disp. em: http://www.mj.gov.br/corde/arquivos/doc/Ata%20III%2019%20e%2020%20abril2007.doc Acesso em: 10 jul. 2007.

CONTARINI, P. C. N. Tecnologia assistiva na educação: considerações

sobre aspectos motores. 2008. 21f. Monografia (Programa de

Aprimoramento Profissional) –Universidade Estadual Paulista “Júlio de

Mesquita Filho”, Departamento de Educação Especial, Marília, 2008.

COOK, A. M.; POLGAR, J. M. Cook & Hussey's Assistive Technologies:

principles and practices. 3. ed. St. Louis: Mosby Elsevier, 2008.

FIGUEIREDO, C. A. V; MANZINI; E. J. Recurso pedagógico sob o ponto

de vista do aluno da habilitação em educação especial do curso de

pedagogia. In: Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 8, n.2,

p. 183-204, 2002.

GALVÃO FILHO, T.A. Tecnologia assistiva para uma escola inclusiva:

apropriação, demandas e perspectivas. 2009. 334f. Tese (Doutorado em

Educação) - Universidade Federal da Bahia, Faculdade de Educação,

Salvador, 2009.

MANZINI, E. J. Recursos pedagógicos para o aluno com paralisia cerebral.

In: Revista Mensagem da Apae, Brasília, v. 36, n. 84, p. 17-21, 1999.

MANZINI, E. J.; DELIBERATO, D. Portal de ajudas técnicas para a

educação: equipamento e material pedagógico para educação, capacitação e recreação da pessoa com deficiência - recursos para comunicação alternativa. Brasília: MEC, 2004. v. 2.

MANZINI, E. J.; DELIBERATO, D. Portal de ajudas técnicas para a

educação: equipamento e material pedagógico para educação, capacitação e recreação da pessoa com deficiência - recursos pedagógicos adaptados II. 1. ed. Brasília: MEC/ABPEE, 2007.

MANZINI, E. J.; SANTOS, M. C. F . Portal de ajudas técnicas para a

educação: equipamento e material pedagógico para educação, capacitação e recreação da pessoa com deficiência - recursos pedagógicos adaptados. Brasília: MEC, 2002.

MANZINI, E. J.; MAIA, S. R.; GASPARETO, M. E. R. F. Questionário

TAE: tecnologia assistiva para educação. Brasília: Comitê de Ajudas

Técnicas, 2008.

PONSONI, A. Tecnologia assistiva na educação: considerações sobre a

área de linguagem. 2008. 19 f. Monografia (Programa de Aprimoramento

Profissional) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”,

Departamento de Educação Especial, Marília, 2008.

REGANHAN, W.G.; MANZINI, E. J. Percepção de professores do ensino

regular sobre recursos e estratégias para o ensino de alunos com deficiência. In: Revista Educação Especial, Santa Maria, v.22, p.127-138, 2009.

VERUSSA, E. Tecnologia assistiva para o ensino de alunos com

deficiência: um estudo com professores do ensino fundamental. 2009. 96 f. Dissertação (Mestrado de Educação) - Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Faculdade de Filosofia e Ciências, Marília, 2008.

ZUTTIN, F. S. Tecnologia assistiva na educação: considerações sobre os

recursos pedagógicos adaptados. 2008. 24p. Monografia (Programa de

Aprimoramento Profissional) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de

Mesquita Filho”, Departamento de Educação Especial, Marília, 2008.

How to Cite

MANZINI, Eduardo José. Teacher training for working with Assistive Technology Resources: a case study in Mato Grosso. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 2, n. 5, p. p. 98–113, 2012. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/2150. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Continuous Demand