From the established curriculum to the experienced curriculum
Reflections on teacher training by knowledge areas in LEDOC/UFERSA
DOI:
https://doi.org/10.30612/eduf.v13i00.16943Keywords:
Training of Rural Teachers, Graduation in Rural Education, CurriculumAbstract
This study focuses on the Interdisciplinary Degree in Education of the Field (LEDOC) and Human and Social Sciences qualification of the Federal Rural University of the Semi-Arid (UFERSA). It refers to research about the curriculum, more specifically, it focuses on the curriculum established in the Pedagogical Project of the Course (PPC) and the curriculum experienced by students’ egresses. The main objective is to reflect, from the perspective of the egresses, on the curricular contents of the qualification in Human and Social Sciences of LEDOC/UFERSA. The study used a qualitative approach, using a questionnaire composed of six open questions to produce data. They participated in investigating ten egresses of LEDOC/UFERSA, who experienced the formative processes in the degree above between 2013 and 2019. As considerations, the graduates pointed out that the curricular contents experienced in the qualification in Human and Social Sciences are insufficient for the professional performance in Basic Education in the disciplines that constitute the qualification area: History, Geography, and Sociology. However, they pointed out the excellent quality of the initial training in the course, especially regarding pedagogical training.
Downloads
References
ARROYO, M. G.; CALDART, R. S.; MOLINA, M. C. Por uma educação do campo. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.
BRASIL. Ministério da Educação. Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão. Lei n. 11.155, de 29 de julho de 2005. Dispõe sobre a transformação da escola superior de agricultura de Mossoró - ESAM em Universidade Federal Rural do Semi-Árido - UFERSA-RN e dá outras providências. Brasília, DF: MEC, MP, 2005. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/lei/l11155.htm. Acesso em: 4 jan. 2023.
CALDART, R. S. Por Uma Educação do Campo: traços de uma identidade em construção. In: KOLLING, E. J.; CERIOLI, P. R.; CALDART, R. S. (org.). Educação do Campo: Identidade e Políticas Públicas. Coleção Por Uma Educação do Campo, v. 4. Brasília, 2002.
CALDART, R. S. Elementos para a construção do Projeto Político e Pedagógico da Educação do Campo. In: MOLINA, M. C.; JESUS, S. M. S. A. (org.). Contribuições para a construção de um projeto de educação do campo. Brasília, 2004. v. 5. (Coleção Por Uma Educação do Campo).
CALDART, R. S. Educação do Campo. In: CALDART, R. S. et al. (org). Dicionário da Educação do Campo. São Paulo: Expressão Popular, p. 257- 265, 2012.
GARCIA, S. B. Saberes da Terra: Contribuições da Experiência da Comunidade do Assentamento Nova Vida. 2009. Monografia (Especialização em Educação) – Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Mossoró, RN, 2009.
GATTI, B. A. et al. Professores do Brasil: novos cenários. Brasília: UNESCO, 2019. 351 p.
IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: Formar-se para a mudança e a incerteza. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2004. (Coleção Questões da Nossa Época).
MEDEIROS. E. A. Do Campo à Universidade: histórias, saberes, experiências, fazeres e a formação no curso de licenciatura Pedagogia da Terra. 2013. 159 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Mossoró, RN, 2013.
MEDEIROS, E. A. Formação Interdisciplinar de Professores: estudo pedagógico-curricular sobre a Licenciatura em Educação do Campo da Universidade Federal Rural do Semi-Árido. 2019. 661 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, CE, 2019.
MEDEIROS, E. A.; AMORIM, J. L.; CARVALHO, S. M. G. Licenciaturas em Educação do Campo da Região Nordeste: estudo curricular sobre a formação de professores por áreas de conhecimento. Revista Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, e2014769, p. 1-22, 2020. DOI: 10.5212/PraxEduc.v.15.14769.044. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/14769. Acesso em: 4 jan. 2023.
MEDEIROS, E. A.; DIAS, A. M. I.; THERRIEN, J. Licenciaturas (Interdisciplinares) em Educação do Campo: estudo sobre sua expansão no Brasil. Educ. Rev., Belo Horizonte, MG, v. 37, e226082, 2021. DOI: 10.1590/0102-4698226082. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/qj8BLGJgCWWRGTLRLFvWxbS/?lang=pt. Acesso em: 4 jan. 2023.
MOLINA, M. C. Educação do Campo e Pesquisa. Questões para reflexão. Brasília: Ministério do Desenvolvimento Agrário, 2006.
MOLINA, M. C.; PEREIRA, M. F. R. Atuação de egressos(as) das licenciaturas em Educação do Campo: reflexões sobre a práxis. Revista FAEEBA – Educação e Contemporaneidade. Salvador, v. 30, n. 61, p. 138-159, 2021. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2020.v30.n61.p138-159. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0104-70432021000100138&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 4 jan. 2023.
SÁ, L. M.; MOLINA, M. C. Escola do Campo. In: CALDART, R. S. et al. (org.). Dicionário da Educação do Campo. Expressão Popular. Rio de Janeiro, São Paulo, 2012. p. 326-332.
SANTOS, C. A Educação no Espaço Rural e a Licenciatura em Educação do Campo. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 55, p. 285-296, 2014. ISSN: 1676-2584. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8640475/8034. Acesso em: 4 jan. 2023.
SILVA, T. M. N. A Construção do Currículo na Sala de Aula: o professor como pesquisador. 1. ed. São Paulo: EPU, 1990.
SOUSA, B. S. et al. A organicidade dos egressos(as) da Licenciatura em Educação do Campo: uma construção em percurso. Revista Brasileira de Educação do Campo, Tocantinópolis, v. 6, e12966, 2021. DOI: 10.20873/uft.rbec.e12966. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/12966. Acesso em: 4 jan. 2023.
UNIVERSIDADE FEDERAL RURAL DO SEMI-ÁRIDO. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Educação do Campo. Mossoró, RN, 2013. Disponível em: https://ledoc.ufersa.edu.br/wp-content/uploads/sites/52/2014/09/Educa%C3%A7%C3%A3o-no-campo-2013.pdf. Acesso em: 4 jan. 2023.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação e Fronteiras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.