The participatory representation of the teacher in physical education manuals
DOI:
https://doi.org/10.30612/eduf.v11iesp.2.16486Keywords:
Imagens, Educação Física, Manual do ProfessorAbstract
The objective of the present work focuses on the analysis of the representation of the teacher in the Physical Education Teacher's Manual, approved under the National Book and Didactic Material Program (PNLD 2019). The study used Content Analysis to interpret data from the selection of images within eight manuals from four publishers: Boreal, Terra Sul, FTD and Moderna. The specific sample selected is formed by 32 images, that is, 3.7% of the total, demonstrating the poor visibility of the teacher, however, the predominant images represent participatory teachers during Physical Education classes. We conclude that this characteristic represents a process of change, in an attempt to break with the reproduction of authoritarian and excluding stereotypes, long awaited within public policies – imperative values in human formation, as well as an imposed factor in today's society.
Downloads
References
BOOG, Ana Carolina; URIZZI, Elisabete Jacques. Práticas corporais e a educação física: 1° e 2° anos. São Paulo: Boreal, 2017a.
BOOG, Ana Carolina; URIZZI, Elisabete Jacques. Práticas corporais e a educação física: 3° ao 5° anos. São Paulo: Boreal, 2017b.
BRACHT, Valter; ALMEIDA, Felipe Quintão. Pedagogia crítica da Educação Física: dilemas e desafios na atualidade. Movimento, Porto Alegre, e25001, nov. 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/96196/54833. Acesso em: 03 jan. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Edital de Convocação 1/2017-CGPLI. Processo de Inscrição e Avaliação de Obras Didáticas para o Programa Nacional do Livro Didático - PNLD 2019. Brasília, DF: MEC, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. LDB: Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2017. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/529732/lei_de_diretrizes_e_bases_1ed.pdf. Acesso em: 04 ago. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018a. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 04 ago. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretária de Educação Básica – Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. PNLD 2019: educação física – guia de livros didáticos. Brasília, DF: MEC; FNDE, 2018b. Disponível em: https://pnld.nees.ufal.br/. Acesso em: 30 set. 2021.
DARIDO, Suraya Cristina et al. Práticas Corporais: educação física: 1° e 2° anos: manual do professor. São Paulo: Moderna, 2017a.
DARIDO, Suraya Cristina et al. Práticas Corporais: educação física: 3° ao 5° anos: manual do professor. São Paulo: Moderna, 2017b.
DEVÍS-DEVÍS, José. Los materiales curriculares impresos en Educación Física: classificación, usos e investigación. Movimento, v. 7, n. 15, p. 119-136, 2001. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/2627. Acesso em: 12 ago. 2021.
ENCONTROS educação física, 1º e 2º ano: manual do professor de educação física: componente curricular educação física: ensino fundamental, anos iniciais. São Paulo: FTD, 2018a.
ENCONTROS educação física, 3º, 5º e 5º ano: manual do professor de educação física: componente curricular educação física: ensino fundamental, anos iniciais. São Paulo: FTD, 2018b.
ESCOLANO-BENITO, Agustín. Libros para la escuela. La primera generación de manuales escolares. In: ESCOLANO-BENITO, A. (org.). Historia ilustrada del libro escolar en España. Del Antiguo Régimen a la Segunda República. Getafe: Fundación Germán Sánchez Ruipérez, 1997. p. 19-46.
FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo; GONZÁLEZ, Fernando Jaime; SILVA, Sidinei Pithan da. Educação Física crítica em perspectiva democrática e republicana. Movimento, Porto Alegre, e25070, nov. 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/95771/54837. Acesso em: 03 jan. 2020.
GATTI JÚNIOR, Décio. A escrita escolar da história: Livro didático e ensino no Brasil. Bauru, SP: Edusc; Uberlândia, MG: EDUFU, 2004.
GOMES, Paula Botelho et al. Manuais de Educação Física: em rota de colisão com gênero, diversidade e cidadania? In: HENRIQUES, Fernanda (org.). Género, Diversidade e Cidadania. Évora-Portugal: Colibri, 2008. p. 89-101.
GONZÁLEZ, Fernando Jaime; FRAGA, Alex Branco. Afazeres da Educação Física na escola: planejar, ensinar, partilhar. Erechim, RS: Edelbra, 2012.
JOHNSEN, Egil Borre. Libros de texto en el calidoscopio. Barcelona: Pomares, 1996.
KRIPPENDORFF, Klaus. Content analysis: an introduction to its methodology. Thousand Oaks, CA: Sage, 2003.
MARTÍNEZ-BONAFÉ, Jaume. Los libros de texto como prática discursiva. Revista de Sociologia de la Educación (RASE), Valência, v. 1, n. 1, p. 62-73, jan. 2008. Disponível em: https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/8537. Acesso em: 18 jan. 2020.
MIKK, Jaan. Textbook: Research and Writing. Oxford: Lang, 2000.
MOLINA-ALVENTOSA, Joan Pere. El uso de materiales curriculares impresos en la Educación Física de la ESO en la Comunidad Valenciana. 2015. 594 f. Tese (Doutorado em Educação Física e Esportes) – Faculdade de Ciências da Atividade Física e Esportes, Universidade de Valência, Valência, Espanha, 2015.
MOLINA-ALVENTOSA, Juan Pedro; PEIRÓ-VELERT, Carmen; DEVÍS-DEVÍS, José. Un estudio sobre los materiales impresos curriculares en educación física: implicaciones para la formación del profesorado. Movimento, Porto Alegre, v. 10, n. 1, p. 41-70, jan./abr. 2004. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/2825/1439. Acesso em: 28 ago. 2019.
MOYA-MATA, Irene et al. Diseño, fiabilidad y validez de una herramienta para el análisis de las imágenes de los libros de texto de Educación Física. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, n. 34, p. 240-246, 2018. Disponível em: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/59497. Acesso em: 02 maio 2021.
NEIRA, Marcos Garcia. Incoerências e inconsistências da BNCC de Educação Física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Brasília, v. 40, n. 3, p. 215-223, 2018. DOI: 10.1016/j.rbce.2018.04.001. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0101328918300374?via%3Dihub. Acesso em: 12 ago. 2021.
NEUENDORF, Kimberly. The Content Analysis Guidebook. 2. ed. Cleveland State University, USA: SAGE Publications, Inc., 2017.
REMILLARD, Janine. Curriculum materials in mathematics education reform: a framework for examining teachers’ curriculum development. Curriculum Inquiry, Toronto, v. 29, n. 3, p. 315-342, 1999.
SANT’ANNA, Denise Bernuzzi de. (org.). Políticas do corpo. São Paulo: Estação Liberdade, 1995.
STALLIVIERI, Roselise. Manual do professor para a Educação Física: 1° e 2° ano. Curitiba: Terra Sul, 2017a.
STALLIVIERI, Roselise. Manual do professor para a Educação Física: 3° ao 5° ano. Curitiba: Terra Sul, 2017b.
VARELA-MALLOU, Jesús. El libro de texto ante la incorporación de las TIC a la enseñanza. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela, 2008. Disponível em: http://federacioneditores.org/img/documentos/Los_TIC_enEnsenanza.pdf. Acesso em: 08 out. 2019.
VENEZKY, Richard. Textbooks in school and society. In: JACKSON, Philip. (Ed.). Handbook of research on curriculum. New York: Macmillan Pub. Comp., 1992. p. 436-461.
WENINGER, Csilla. Textbook analysis. In: CHAPELLE, Carol Ann (org.). The Encylopedia of Applied Linguistics. Hoboken, NJ: Wiley & Sons, 2018.
ZABALA-VIDIELLA, Aníoni; PARCEDISA-ARA, Artur. Pautas para la valoración de materiales curriculares: criterios de análisis de materiales que utilizan el papel como soporte. Espanha: Ministério de Educação e Ciência, 1995.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Educação e Fronteiras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.