Identidade Feminina em Livro Didático de Língua Portuguesa
Keywords:
Identidades femininas, Gênero social, Livro didático de Língua portuguesaAbstract
Abstract: Identities are heterogeneous and constantly changing, in conjunction with social, cultural, historical, and political factors. Based on Applied Linguistics, Cultural Studies, and discussions of social gender, this text presents a qualitative-interpretative study that analyzed how feminine identities are represented in a collection of Portuguese language textbooks, intended for the final years of elementary school and approved by the National Book and Teaching Material Program (PNLD 2024). The results point to changes in the way feminine identity is represented, especially through the presence of female characters in positions of leadership, autonomy, and social protagonism. Thus, the study contributes to reflection on the role of textbooks in shaping gender concepts and in building a critical education.
Keywords: Feminine identities. Social gender. Portuguese language textbook.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 3.0 Brasil que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
