Identidade Feminina em Livro Didático de Língua Portuguesa

Authors

Keywords:

Identidades femininas, Gênero social, Livro didático de Língua portuguesa

Abstract

Abstract: Identities are heterogeneous and constantly changing, in conjunction with social, cultural, historical, and political factors. Based on Applied Linguistics, Cultural Studies, and discussions of social gender, this text presents a qualitative-interpretative study that analyzed how feminine identities are represented in a collection of Portuguese language textbooks, intended for the final years of elementary school and approved by the National Book and Teaching Material Program (PNLD 2024). The results point to changes in the way feminine identity is represented, especially through the presence of female characters in positions of leadership, autonomy, and social protagonism. Thus, the study contributes to reflection on the role of textbooks in shaping gender concepts and in building a critical education.

Keywords: Feminine identities. Social gender. Portuguese language textbook.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Caroline Silva de Lima, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Estudante do curso de Letras/ Libras/ Língua Estrangeira na Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Jakeline Aparecida Semechechem, UFRB

Professora adjunta da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), na área de Estágio Curricular Supervisionado de Língua Portuguesa do Centro de Formação de Professores (CFP). Atualmente, é coordenadora do projeto de extensão Letramento Acadêmico-profissional: ações para a formação docente inicial e continuada (LAP) e orientadora no Programa Residência Pedagógica (UFRB/CAPES/ Edital 2022). É doutora em Letras pela Universidade Estadual de Maringá (UEM/PR), na área de Estudos Linguísticos (linha de ensino e aprendizagem de línguas), com estágio de doutoramento na Universidade de Coimbra (UC/PT), mestre em Letras pela Universidade Estadual de Maringá e graduada em Letras pela Universidade Estadual do Centro-Oeste. É membro dos grupos de pesquisa Letramento, etnografia, interação, aprendizagem e multilinguismo (UEM) e Alma Linguae: Variação e Contatos de Línguas Minoritárias (UFRGS). Desenvolve trabalhos no campo da Linguística Aplicada, contemplando temas como letramento, ensino e aprendizagem de língua portuguesa, multilinguismo, políticas linguísticas e formação de professores

Published

2025-12-15

How to Cite

Lima, C. S. de, & Semechechem, J. A. (2025). Identidade Feminina em Livro Didático de Língua Portuguesa. EaD & Tecnologias Digitais Na Educação, 13(20). Retrieved from https://ojs.ufgd.edu.br/ead/article/view/20743

Issue

Section

Artigos