Reflections on the relevance and need for decoloniality in the teaching of music in a contemporary border university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/raido.v14i34.11063

Keywords:

Decoloniality. Public University. Musical Teaching.

Abstract

The article addresses the relevance of decolonial thinking in the dissemination of knowledge from a public and border university (Federal University of Mato Grosso – UFMT), and deepening the scope of music education, through dilemmas in the use of new approaches in academic life. The method used is the theoretical debate in dialogue with local reality data and the results point to a relatively open curriculum for extra-European matrices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Glaucos Luis Flores Monteiro, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Doutorando no Programa de Pós-graduação em Estudos de Cultura Contemporânea da Universidade Federal de Mato Grosso (2019). Mestre (PPG-ECCO/UFMT, 2019). Especialista em Gestão Pública (UFMT, 2015); Bacharelado na 1ª turma de Comunicação Social - Radialismo (UFMT, 1995). Membro do Núcleo de Estudos de Composição e Interpretação da Música Contemporânea - NECIMC/UFMT desde 2017. Técnico no grupo de pesquisa Citicom (Grupo de Pesquisa em Comunicação e Cidade - UFMT) desde 2018. Servidor Técnico-Administrativo em Educação na Universidade Federal de Mato Grosso. Pesquisador da Cultura Brasileira e Sul-americana; compositor, multi instrumentista e produtor de diversas bandas (eletroacústicas, marciais, etc.) atuando em Mato Grosso e outros estados do Brasil desde os anos 80. Produtor de diversos documentários em vídeos sobre manifestações culturais populares e outras. Temas: Música, Vídeo, Educação, Produção cultural Nascimento: 1965 Local: Aquidauana/MS

Teresinha Rodrigues Prada Soares, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Doutora em História Social pela Universidade de São Paulo; Mestra em Integração da América Latina pelo Programa de Pós-Graduação em Integração da América Latina da Universidade de São Paulo; Graduada em Música (Violão) pela Universidade Estadual Paulista. Professora Associada III no Departamento de Artes, Música da Universidade Federal de Mato Grosso.

References

AHARONIÁN, C. Introducción a la música. Montevidéu: Tacuabé, 2.ª edição corrigida e aumentada, 2002.

AHARONIÁN, C. Educación, Arte, Música. Montevidéu: Tacuabé, 2004.

ARAÚJO, S. O campo da etnomusicologia brasileira: formação, diálogos e comprometimento político In: LÜHNING Angela e TUGNY, Rosângela Pereira de (Orgs.) Etnomusicologia no Brasil. Salvador: UFBA, 2016.

BALLESTRIN, L. América Latina e o giro decolonial. In: Revista Brasileira de Ciências Políticas, p. 89-117, 2013.

BEZERRA, S. S. Considerações acerca da teoria decolonial por meio de reflexões sobre a prática docente em língua inglesa. In: Raído, v. 13, n. 33, jul./dez. Ed. UFGD, 2019, 93-101. Fonte: http://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/download/9936/5441, 2019.

BLACKING, J. Música, cultura e experiência. Tradução de André-Kees de Moraes Schouten. Cadernos de campo. São Paulo, n. 16, p. 201-218, 2007.

BRITO, Teca Alencar de. Koellreutter educador: o humano como objetivo da educação musical. 2ª ed. São Paulo: Peirópolis, 2011.

KRENAK, A. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das letras, 2019.

LÜHNING A. & TUGNY, R. P. de (Orgs.) Etnomusicologia no Brasil. Salvador: UFBA, 2016.

MACHADO, M. F. Museu Rondon - Antropologia e Indigenismo na universidade da Selva. Cuiabá: Entrelinhas, 2009.

MIGNOLO, W. D. A colonialidade de cabo a rabo: o hemisfério ocidental no horizonte conceitual da modernidade In: MIGNOLO W. D., A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivaslatino-americanas (pp. 35-54). Buenos Aires: CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, 2005.

MIGNOLO, W. D. Desobediência epistêmica: A opção descolonial e o significado de Identidade em política. In: Cadernos de Letras da UFF – Dossiê: Literatura, língua e identidade, n. 34, 2008, 34 ed.: p. 287-324.

MIGNOLO, W. D. Colonialidade: O lado mais escuro da Modernidade. In: Rev. bras. Ci. Soc., v. 32, n. 94 - e329402, junho de 2017.

MONTEIRO, G. L. F. Orquesta Experimental de Instrumentos Nativos de La Paz: Amálgama de Bambu. Dissertação de Mestrado. Universidade Fedeal de Mato Grosso. Cuiabá: PPG-ECCO/UFMT, 2019.

QUIJANO, A. Colonialidad y modernidad/racionalidad. In: Perú Indígena, pp. 11-20, 1992.

QUIJANO, A. ¡Que tal raza!. In: Revista del CESLA n.1 (pp. 192-200). 2000. Fonte: https://www.revistadelcesla.com/index.php/revistadelcesla/article/view/379/375.

QUIJANO, A. Colonialidad del poder y clasificación social. In: Cuestiones y horizontes: de la dependencia histórico-estructural a la colonialidad/descolonialidad del poder. Buenos Aires: CLACSO, 2014.

PRUDENCIO, Cergio. Hay que caminar sonando. La Paz: Artelibro, 2010.

PRUDENCIO, Cergio. Tengo mucho de indio biológico. la-razon.com. Editado por la-razon. 30 de dezembro de 2012. http://www.la-razon.com/index.php?_url=/suplementos/escape/Cergio-Prudencio-indio-biologico_0_1750625008.html.

RIVERA, S. C. Ch’ixinakax utxiwa: una reflexión sobre prácticas y discursos descolonizadores. Buenos Aires: Tinta Limón, 2010.

SANTOS, B. S. O fim do império cognitivo: A afirmação das epistemologias do Sul. Belo Horizonte: Autêntica. 2019.

SANTOS, B. & MENESES, M. Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010.

Published

2020-07-16

How to Cite

Monteiro, G. L. F., & Soares, T. R. P. (2020). Reflections on the relevance and need for decoloniality in the teaching of music in a contemporary border university. Raído, 14(34), 104–121. https://doi.org/10.30612/raido.v14i34.11063

Issue

Section

Contemporary culture studies and i (n) dentities: Brazilian and South American interfaces