Vocal education “viva voz” and the continued teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/realizacao.v10i19.16837

Keywords:

Voice, Disphonia, Teacher training

Abstract

This paper aims to discuss the use of the voice by teaching professionals, whose voice is their main work resource, bringing data on how much its misuse can lead to health problems in the short and long term, in addition to having repercussions on training and guidance work aimed at professionals in this area of expertise in the proper use and care of the voice, thus, teachers need to be oriented on the relationship between their voice problems and the conditions for carrying out their work. It is necessary to promote prior, periodic assessments and possible treatment for voice professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Glauber da Silva, Universidade Federal da Grande Dourados

Secretário Executivo na Universidade Federal da Grande Dourados

References

BEHLAU, M. Disfonias funcionais e disfonias organofuncionais. In: BEHLAU, M. Voz: o livro do especialista. Rio de Janeiro: Revinter, 2010. p. 247- 283.

BEHLAU, M.; PONTES, P. Higiene Vocal: cuidando da Voz. São Paulo: Revinter, 2009.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Departamento de Vigilância em Saúde Ambiental e Saúde do Trabalhador. Distúrbio de Voz Relacionado ao Trabalho – DVRT / Ministério da Saúde, Secretaria de Vigilância em Saúde, Departamento de Vigilância em Saúde Ambiental e Saúde do Trabalhador. – Brasília: Ministério da Saúde, 2018. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/disturbio_voz_relacionado_trabalho_dvrt.pdf Acesso em: 10 jan. 2023.

CIELO, C. A., et al. Lesões organofuncionais do tipo nódulos, pólipos e edema de reinke. Revista CEFAC, v. 13, n. 4, p. 735-748, 2011.

DRAGO, R. D.; RODRIGUES, M. T. N. Disfonia: relação entre o trabalho do professor e o prejuízo da voz. Pró-Discente: Caderno de Produção Acadêmico-Científica, v. 24, n. 2, p. 27-36, 2018.

FERREIRA, L. P. et al. Distúrbio de voz e trabalho docente. Revista CEFAC, v. 18, n. 4, p. 932-940, 2016.

JESUS, M. T. A., et al. Distúrbio de voz relacionado ao trabalho: revisão integrativa. Revista Brasileira de Saúde Ocupacional, v. 25, e.26, p. 1-14, 2020.

LONGO, A. L. M. Prepare-se: o próximo a falar é você! As ferramentas essenciais para um bom discurso. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Gestão Empresarial). Universidade Cândido Mendes, Rio de Janeiro, 2010.

MARTINS, R. H. G. et al. Sulco vocal: provável etiologia genética. Relato de quatro casos em familiares. Revista Brasileira de Otorrinolaringologia, v. 73, n. 4, p. 573, 2007.

MIDORIKAWA, S. K. Saúde vocal para professores EBTT. Curitiba: Instituto Federal do Paraná, 2020. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/584558/2/Ebook%20Sa%C3%BAde%20Vocal.pdf Acesso em: 16 jan. 2023.

Published

2023-07-31

How to Cite

Baena, A. G., & Silva, G. da. (2023). Vocal education “viva voz” and the continued teacher training. RealizAção, 10(19), 59–72. https://doi.org/10.30612/realizacao.v10i19.16837