Catatuê Project: making toys using recyclable materials: teaching-learning and recreational activities

Authors

  • Nayara Moreno Martins Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD) Projeto Catatuê: confecção de brinquedos com uso de material reciclável: ensino-aprendizagem e atividades lúdicas
  • Nayara Fernanda Lisbôa Garcia Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)
  • Zefa Valdivina Pereira Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)
  • Valter Vieira Alves Junior Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Keywords:

Recycling , Toys , Environmental education

Abstract

The excessive production of waste on the planet is a consequence of actions caused by excessive consumerism and the lack of awareness on the part of the world's population. Recycling is a way of returning to nature in a less impactful way what was taken from it. Reusing disposable materials can be a concrete and practical alternative to develop the process of environmental awareness in children. For child development, interaction with the environment is fundamental. Therefore, the introduction of activities involving the reuse of materials in schools is of fundamental importance for the development of a quality environmental education. Considering these aspects, the present work aimed to make toys using disposable materials with children between ten and twelve years old. The workshops basically consisted of teaching children how to make three types of toys and later teaching them how to play with the toys they made. Among the materials used were PET bottles, newspapers and old magazines. It can be concluded that, although understanding the importance of recycling and environmental preservation is an ongoing process, the presentation of the aforementioned themes and the possibility of building their own toys aroused the children's curiosity and tended to bear fruit.

Downloads

References

AGUIAR, G. N. Reciclar, recriar e transformar para poder brincar na educação. 2010

ALEGRO, R. C. Conhecimento prévio e aprendizagem significativa de conceitos históricos no Ensino Médio. Tese de doutorado. Marília, 2008.

BRASIL. Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisas especiais. 2013.

DELEPOSTE, S. M. A Importância dos Jogos e Brincadeiras na Clínica Psicopedagógica. 2013.

FERNANDES, M. C.; ALMEIDA JUNIOR, A. S. Jogos e Brinquedos. (2008).

MOREIRA, M. A. Teorias de aprendizagem. São Paulo: EPU, 1999.

NOVAES, T. Aterro sanitário de Canabrava, em Salvador. 2013.

PEDROSO, A. C.; BARRETO, J. M.; MALAQUIAS, J.S.S.; PINTO, L.M.; Papel do brinquedo no desenvolvimento infantil. (Trabalho de Conclusão de curso). Faculdades Integradas do Vale do Ribeira. São Paulo, 2008.

QUADROS, A. Educação ambiental: iniciativas populares e cidadania. (Trabalho de conclusão de curso). Santa Maria, RS. 2007.

ROOS, A.; BECKER, E.L.S. Educação ambiental e sustentabilidade. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental, Santa Maria, 2012.

SEBRAE. Comece certo. Usina de reciclagem. São Paulo, 2010.

SOUZA, I. V. Programa Sócio Educativo: Oficina de contação de história e construção de brinquedos usando sucata. Florianópolis. 2002. RealizAção, Dourados, MS, v.1, n. 2, p 50-59 / agosto /2014

VIGOTISKI, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo, 1987.

WEINGRILL, C. Práticas empresariais de responsabilidade social das empresas. Instituto ETHOS, São Paulo, 2003.

Published

2014-09-24

How to Cite

Martins, N. M., Garcia, N. F. L., Pereira, Z. V., & Alves Junior, V. V. (2014). Catatuê Project: making toys using recyclable materials: teaching-learning and recreational activities. RealizAção, 1(2), 50–59. Retrieved from https://ojs.ufgd.edu.br/realizacao/article/view/3280

Issue

Section

Articles