School inclusion project at the municipal school prefeito Álvaro Brandão in Dourados-MS

Authors

  • Flávia Paula Nogueira Aranda Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD) https://orcid.org/0000-0001-5842-1535
  • Regina Margareth de Oliveira Queiroz dos Santos Prefeitura Municipal de Dourados-MS
  • Nelsi Zollett Prefeitura Municipal de Dourados-MS
  • Raquel Blanco Aquino Prefeitura Municipal de Dourados-MS

DOI:

https://doi.org/10.30612/realizacao.v7i13.10156

Keywords:

School project, Reading, School inclusion

Abstract

This article aims to present and publicize the Reading and Writing Project carried out at the Municipal School Prefeito Álvaro Brandão, in the city of Dourados-MS; as well as to reflect on school inclusion and intervene in the fight against discrimination within the school. This project was carried out during 2018 and addressed the theme: School Inclusion. The action had as protagonists students and teachers of the first grade class of elementary school. Methodologically, a qualitative approach was used, based on the experiences lived during the implementation of the project, in addition to documentary analysis and field research. These experiences presented significant contributions to the cognitive, affective and social development of children, in addition to adding empirical knowledge to teachers on aspects related to diversity and differences within the school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flávia Paula Nogueira Aranda, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Mestre em Educação pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Possui graduação em Pedagogia (UFGD) e Especialização em Gestão, Supervisão e Orientação Escolar. Docente da Rede Pública Municipal de Dourados-MS 

 

 

Regina Margareth de Oliveira Queiroz dos Santos, Prefeitura Municipal de Dourados-MS

Pedagoga pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS). Especialista em Educação Especial. Docente da Rede Municipal de Ensino de Dourados-MS.

Nelsi Zollett, Prefeitura Municipal de Dourados-MS

Pedagoga pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS). Especialista em Atendimento Educacional Especializado (AEE) da Rede Municipal de Ensino de Dourados-MS.

Raquel Blanco Aquino, Prefeitura Municipal de Dourados-MS

Pedagoga pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Supervisora do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação a Docência da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (PIBID-UEMS). Docente efetiva da Rede Municipal de Ensino de Dourados-MS.

References

BRASIL. Constituição Federal de 1988. Republica Federativa do Brasil.

DOURADOS. Jornal O Progresso. Dourados, Mato Grosso do Sul. 2015. Disponível em: https://www.progresso.com.br/noticias/prefeito-alvaro-brandao-fez-o-campo-de-aviacao-municipal/172108/. Acesso em: 20 jun 2019

DOURADOS. Prefeitura Municipal de Dourados (Site oficial). Dourados, Mato Grosso do Sul. Disponível em: http://www.dourados.ms.gov.br/.Acesso em 14 jun.2019.

DOURADOS. Projeto Político Pedagógico. Escola Municipal Prefito Alvaro Brandão.2016.

GARCEZ, L.; CONCEIÇÃO, L. H. de P. Pessoas com deficiências. SDH/PR e Fracso Brasil: Brasília, 2015

GODOY, Arlinda Schimidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. RAE – Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 57-63, 1995.

MARQUES, Mario Osório. A aprendizagem na mediação social do aprendido e da docência. 1. ed. Ijuí: Unujuí, 2006.

OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de; LIMA, Kátia do Socorro Carvalho. Práticas Pedagógicas Inclusivas em sala de aula comum em diálogo com as salas de recursos multifuncionais: atendimento educacional e aprendizagem com sucesso. Educação & Fronteiras, v. 5, n. 14, p. 261-288, mai./ago., 2015.

SILVA, Lázara Cristina da. O atendimento educacional especializado na Região Centro-Oeste do Brasil: indicadores, avnços e limites. In: KASSAR, Monica de Carvalho Magalhães; SILVA, Fabiany de Cássia Tavares (Orgs.). Educação e Pesquisa no Centro-Oeste: processos de escolarização e práticas educativas. Campo Grande, MS: Ed. UFMS, 2012.

SHIROMA, Eneida Oto; CAMPOS, Roselane Fátima; GARCIA, Rosalba Maria Cardoso. Decifrar textos para compreender a política: subsídios teórico-metodológicos para análise de documentos. Revista Perspectiva, v. 23, n. 02, p. 427-446, jul./dez., 2005.

Published

2020-06-30

How to Cite

Aranda, F. P. N., Santos, R. M. de O. Q. dos, Zollett, N., & Aquino, R. B. (2020). School inclusion project at the municipal school prefeito Álvaro Brandão in Dourados-MS. RealizAção, 7(13), 21–33. https://doi.org/10.30612/realizacao.v7i13.10156

Issue

Section

Articles