Cartographic Literacy: a methodological proposal for teaching Geography
Keywords:
Cartographic Literacy , Map , Place , LocationAbstract
Based on the concern with teaching Geography in basic education, the development of the project aims to enable greater articulation between the Geography contents that are disseminated in cartography, with a view to providing quality in the teaching/learning process. The objective is to develop in the participating student the ability to read, compare, analyze and interpret the map and, in this sense, perceive it not only as a figure or image. The project will be carried out in five stages: in the first, the preparation of Geography students will be carried out, who will be the collaborators in the development of the project. The second stage, already in the school where it is applied, consists of showing the importance of cartographic knowledge in the daily school life of students from the 6th to 9th grade of Elementary School II, in the Geography discipline. In the third stage, some important tools that corroborate the knowledge of cartographic language will be presented, as well as all the graphic semiology used in a map. In the fourth stage, the stages of constructing a map through the use of Geoprocessing will be presented. In the next stage, a report on the experience of the students participating in the project will be prepared. So far, the results have been an improvement in the grades/averages of students from 6th to 9th grade of elementary school, where the project is being carried out, as well as an improvement in discipline and participation during classes.
Downloads
References
CALLAI, H. C. Estudar o lugar para compreender o mundo. In CASTROGIOVANNI, Antonio (org). Ensino de Geografia: práticas e textualizações no cotidiano. Ed. Mediação. Porto Alegre, 2000.
LIBÂNEO, J. C. Reflexividade e formação de professores: outra oscilação do pensamento pedagógico brasileiro? In: PIMENTA, S. G. GHEDIN, E. (org.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 2.ed. Cortez, São Paulo, p.53-79, 2002.
RODRIGUES, S. C.; SOUZA, L. H. de F. Comunicação gráfica: bases conceituais para o entendimento da linguagem cartográfica. Revista GEOUSP - Espaço e Tempo, São Paulo, n. 23, p. 65 - 76, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Lucimar Marques da Costa Garção, Shirley Kelly Cândida de Melo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista aceitam as normas de publicação, bem como, concordam com os seguintes termos:
(a) O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações da Língua portuguesa para se manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores.
(b) Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional que permite: Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato e Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material. A Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional considera os termos seguintes:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de nenhuma maneira que sugira que o licenciante apoia você ou o seu uso.
- NãoComercial — Você não pode usar o material para fins comerciais.
- CompartilhaIgual — Se você remixar, transformar, ou criar a partir do material, tem de distribuir as suas contribuições sob a mesma licença que o original.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.
