SCHOOL BULLYING

REVIEW OF SCIENTIFIC PRODUCTION ON PEDAGOGICAL AND INSTITUTIONAL PROPOSALS FOR COPING (2015–2023)

Authors

Keywords:

State of knowledge, School bullying, Educational actions

Abstract

This work aims to explore academic productions in the field of education concerning proposals to address school bullying using the State of Knowledge methodology, by assessing the scientific production from 2015 to 2023. To guide the research, the following questions were observed: what has been academically produced on combating bullying? What is the scope of institutional action in the productions conducted? In attempting to answer these questions, it becomes evident that evaluating academic productions is necessary to understand the identified issues and experiences related to this problem. Additionally, strategies to combat bullying are essential to highlight the approaches adopted by educational institutions as a proposal to address bullying. As a result, it is indicated that a well-structured and inclusive school curriculum can play a significant role in combating bullying within educational institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vanessa Costa Gonçalves, UFGD

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Grande Dourados. Financiamento CAPES. Email: vanessacgs76@gmail.com

References

ABRAMOVAY, M.; RUA, M. G. Violências nas escolas. Brasília, DF: UNESCO Brasil: Rede Pitágoras, 2002.

BDTD. Início, c2023. Disponível em: https://bdtd.ibict.br/vufind/. Acesso em: 1 jul. 2023.

BRASIL. Lei n.º 13.185, de 6 de novembro de 2015. Institui o Programa de Combate à Intimidação Sistemática (Bullying). Brasília, DF: Presidência da República, 2015. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13185.htm. Acesso em: 1 set.. 2023.

BRASIL. Lei n.º 13.663, de 14 de maio de 2018. Altera o art. 12 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, [...]. Brasília, DF: Presidência da República, 2015. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2018/lei/l13663.htm. Acesso em: 1 set.. 2023.

FAISTING, A. L.; GUIDOTTI, V. H. R. Laicidade e Educação: um balanço da produção acadêmica nas plataformas SciELO e BDTD-IBICT (1998-2017). In: ZILIANI, R. L. M.; GUIDOTTI, V. H. R. (org.). Cartografias da educação: história, políticas e diferença. Jundiaí, SP: Paco, 2019. p. 113-143.

FERREIRA, N. S. A. A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, São Paulo, v. 23, n. 79, p. 257-272, 2002.

LOPES NETO, A. Bullying — comportamento agressivo entre estudantes. Jornal de Pediatria, Rio de Janeiro, v. 81, n. 5, supl., 2005. Disponível em: www.scielo.br/pdf/%0D/jped/v81n5s0/v81n5Sa06.pdf. Acesso em: 3 jul.2023.

PEREIRA, E. A.; FERNANDES, G.; DELL’AGLIO, D. D. O bullying escolar na legislação brasileira: uma análise documental. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 48, e249984, 2022.

ROMANOWSKI, J. P.; ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo “Estado da Arte”. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n. 6, p. 37-50, 2006.

SILVA, V. C. G. Violência escolar, bullying e violação de direitos humanos no cotidiano escolar. 2019. 129 f. Dissertação (Mestrado em Ensino) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso, Cuiabá, 2019.

Published

2025-09-07

How to Cite

Gonçalves, V. C. (2025). SCHOOL BULLYING: REVIEW OF SCIENTIFIC PRODUCTION ON PEDAGOGICAL AND INSTITUTIONAL PROPOSALS FOR COPING (2015–2023). Horizontes - Revista De Educação, 12(20), p. 239–258. Retrieved from https://ojs.ufgd.edu.br/horizontes/article/view/20629

Issue

Section

ARTIGOS