EDUCATION, STATE AND MALE DOMINATION

STUDY OF LEGISLATIONS FOR FEMALE SECONDARY EDUCATION (1942-1961)

Authors

Keywords:

Female education, Secondary education, Male domination

Abstract

The aim of this article is to analyze and understand the concept of women and female education in educational legislation, specifically in the Organic Laws on Secondary Education (1942) and the Normal Course (1946). It uses the sociological contribution of Pierre Bourdieu, in interlocution with the studies of Maria Eulina Pessoa de Carvalho. The time frame selected corresponds to the legal framework of the Gustavo Capanema Reform (1942). The results show that the secondary education legislation analyzed has a conception of women and female education linked to domestic work. In addition, there is a naturalizing discourse linked to the biological nature of what it means to be a woman, and it is understood that these discourses are linked to the structure of symbolic male domination, which was perpetuated among the various sectors of society, specifically: the state, the school.

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Author Biographies

Cristian Lopez Gomes, Universidade Federal da Grande Dourados

Graduação em Pedagogia e Mestrado em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Antropologia e Sociologia da Educação (GEPASE). Doutorando em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal da Grande Dourados. Membro do Grupo de Pesquisa História da Educação, Memória e Sociedade (GEPHEMES). Email:cristiangomes2000@gmail.com

Heloise Vargas de Andrade, Prefeitura Municipal de Campo Grande

Graduação em Pedagogia e Mestrado em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul e Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Professora de educação infantil da Prefeitura Municipal de Campo Grande. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Antropologia e Sociologia da Educação (GEPASE). Email: prof.heloisevargas@gmail.com

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Acesso em: 13 de jul. 2023.

Published

2025-09-07

How to Cite

Gomes, C. L., & Andrade, H. V. de. (2025). EDUCATION, STATE AND MALE DOMINATION: STUDY OF LEGISLATIONS FOR FEMALE SECONDARY EDUCATION (1942-1961). Horizontes - Revista De Educação, 12(20), p. 92–108. Retrieved from https://ojs.ufgd.edu.br/horizontes/article/view/20614

Issue

Section

ARTIGOS