Some approaches: understanding the concept of identity

Authors

  • Maria Gladis Sartori Proença [UEMS]
  • Neide Araújo Castilho Teno [UEMS]

Keywords:

Identity. Professional identity. Teacher professionalization. Process.

Abstract

This article addresses the issue of identity as a research topic of students' theses and dissertations related to Study Group Memory Training: identity and culture-GEMFIC this group, linked to the group Center for Interdisciplinary Studies program and the NIS-Line Survey Education and Teacher Practice, Federal University of Mato Grosso do Sul-PPGEdu. Make a reflexion based on authors who considers identity as a dynamic process that is built over a lifetime, especially the identity professionally. This study allowed understanding that man is not out of their historical context, and we can not deny that different forms of identity or personal, are not separable from the social order and the choice of profession.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOSI, E. Memória e sociedade: lembranças de velhos. São Paulo: Cia das

Letras, 1994.

BRZEZINSKI, I. (orgs). Profissão Professor Identidade e Profissionalização

docente. Brasília: Plano, 2002.

CARROLO, C. Formação e identidade profissional dos professores. In:

ESTRELA, M. T. (Org.) Viver e construir a profissão docente. Lisboa: Porto, 1997.

CIAMPA, A. C. A. A estória do Severino e a história da Severina. São

Paulo: Brasiliense, 1990.

CIAMPA, A. C. A. Identidade. In: LANE, S.T.M., CODO, W. (Orgs.). Psicologia social: o homem em movimento. São Paulo: Brasiliense. p. 58-75, 1994.

CIAMPA, A. C. A. Identidade humana como metamorfose: a questão da família e do trabalho e a crise de sentido no mundo moderno. Interações, São Paulo, v. 3, nº. 6, p. 87-101, jul./dez, 1998.

CIAMPA, A. C. A. Identidade social e suas relações com a ideologia. Dissertação de Mestrado em Psicologia Social, São Paulo, Faculdade de

Psicologia, PUC-SP, 1997.

CIAMPA, A. da C. A estória do Severino e a história da Severina: um emsaio de Psicologia Social. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987.

CIAMPA, A. da C. Identidade. In: LANE, S.T.M; CODO; W. (orgs). O homem em movimento. 5. ed. São Paulo: Editora Brasiliense. p 59 – 75, 1987.

DELGADO, L. de A. N. Historia oral-memoria, tempo, identidades.Belo

Horizonte:Autentica, 2006.

ERIKSON, E. H. Identidade, juventude e crise. Rio de Janeiro: Zahar, 1976.

FAGUNDES, J.,RIBAS,M.H.,Oliveira, e.Ap.da M.,RIBAS, M.J.B. O professor

em busca de sua identidade. In:RIBAS, M.H.(org).Formação de professores:escolas, praticas, saberes. Ponta Grossa: Ed.UEPG, 2005.

FERREIRA, A. B. de H. Miniaurélio Século XXI Escolar: o minidicionário

da língua portuguesa. 4. ed. Ver. Ampliada. Rio de janeiro: Nova Fronteira, 2001.

GOUVEIA, T. M. V. Repensando alguns conceitos – sujeitos, representação social e identidade coletiva. Dissertação (Mestrado em Sociologia). Recife: Universidade Federal de Pernambuco, 1993.

HALL. S. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP

&A, 2001.

KRAMER S.; SOUZA S. J. Experiência humana, história de vida e pesquisa: um estudo da narrativa, leitura e escrita de professores. Texto

elaborado para ser apresentado na XVII Reunião Anual da Anped, maio de 1994.

LIBÂNEO, J. C. Pedagogia e pedagogos para quê? 8. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

MELLO, L. S.. Pesquisa interdisciplinar: um processo em construção.Campo Grande, MS: Editora UFMS, 2004.

NÓVOA, A. (org.). Os Professores e sua Formação. Lisboa: Dom Quixote,

NÓVOA, A. Vidas de professores. 2. ed. Porto Portugal: Editora Porto,

PEREIRA, M. V. A estética da professoralidade: um estudo interdisciplinar

sobre a subjetividade do professor. PUC São Paulo, 1996.

PERRENOUD, P. A ambigüidade dos saberes e da relação com o saber na

profissão de professor. In: PERRENOUD, P. Ensinar: agir na urgência,

decidir na incerteza. Porto Alegre: Artmed, 2002.

PERRENOUD, P. Le rôle d‟une initiation à la recherche dans la formation

de base des enseignantes. In IUFM: la place de la recherche dans la formation des enseignantes. Paris: INRP, 1991.

PERRENOUD, P. et al (Orgs.). Formando Professores Profissionais (Quais

Estratégias? Quais Competências?), 2ª edição. Porto Alegre: Artmed, 2001.

PERRENOUD, P. Práticas pedagógicas, profissão docente e formação:

perspectivas sociológicas. Lisboa: Publicações Dom Quixote, Instituto de

Inovação Educacional, 1993.

PIMENTA, S. G. Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo:

Cortez Editora, 1999.

PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. G. C. Docência no ensino superior.

ed. São Paulo: Cortez, 2002.

POLLAK, M. Memória e identidade social. Estudos históricos, Rio de

janeiro, vol.5. n.10, p.200-212, 1992.

SACRISTÁN, G.; GOMEZ, A.T.Pérez. Compreender e transformar o ensino.

Trad. Ernani F. da Fonseca. 4. ed. São Paulo: Artes Médicas, 1998.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes,

VEIGA, I.P.A. (org.). Profissão docente: novos sentidos, novas perspectivas. Campinas: Papirus, 2008.

Published

2012-01-13

How to Cite

PROENÇA, Maria Gladis Sartori; TENO, Neide Araújo Castilho. Some approaches: understanding the concept of identity. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 1, n. 3, p. p.132–145, 2012. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/1521. Acesso em: 27 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê