Teacher training at the university: teaching, research and extension
Keywords:
university, teacher training, production of knowledgeAbstract
This paper presents part of the theoretical basis of research carried Campus Jataí, Federal University of Goiás, which investigated the scientific students' degree course in Physical Education. In the cutting, shown here, we focus on the University as an institution role (though not decisive) in the training of students, by providing them with substantial growth not only professional but also personal. This can be made possible through the articulation between education, research and extension. We can not deny the importance of knowledge production at the university, and its relevance in training, specifically in the case of degree courses, which aim to contribute to the education of teachers who will join the teaching career and will have to deal with diversity and, before that, build your practice contextualized teaching, according to the situations encountered.Downloads
References
ANDRÉ, M. Pesquisa, Formação e Prática Docente. In: ANDRÉ, M. (Org.).
O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. Campinas:
Papirus, 2001. p. 55 – 69.
ARAGÃO, M. G. S. et al. Projeto político pedagógico para o curso de
Educação Física: caminhos percorridos. In: Anais do XI Congresso
Brasileiro de Ciências do Esporte. Florianópolis - SC, 1999.
BAGNO, M. Pesquisa na escola: o que é, como se faz. São Paulo: Edições
Loyola, 2001.
BRASIL, Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação:
Lei (9394/96). Apresentação de Carlos Roberto Jamil Cury. Rio de Janeiro: DP & A, 2005.
BRZEZINSKI, I. Licenciaturas – qualidade, interdisciplinaridade e verticalidade do saber na formação inicial e continuada de professores. In.: BRZEZINSKI, I; (Org.). Formação de professores: um desafio. Goiânia: UCG, 1996a. p. 63-78.
BRZEZINSKI, I. Pedagogia, pedagogos e formação de professores: busca
e movimento. Campinas: Papirus, 1996b.
CALAZANS, M. J. C. A iniciação científica: um aprendizado do trabalho
científico da realidade social. In: MOREIRA, A. F. B. (Org.). Conhecimento
educacional e formação do professor: questões atuais. São Paulo: Papirus, 1994. p. 61 - 70.
CHAVES, M.; GAMBOA, S. S. Prática de ensino: formação profissional e
emancipação. Maceió: EDVFAL, 2000.
COÊLHO, I. M. Formação do educador: dever do estado, tarefa da
universidade. In: BICUDO, M. A. V.; SILVA JÚNIOR, C. A. da (Orgs.).
Formação do educador: dever do estado, tarefa da universidade. São Paulo: Editora da Universidade Estadual Paulista, 1996. p. 17 - 43.
DEMO, P. Educar pela pesquisa. Campinas: Autores Associados, 2003.
DEMO, P. Pesquisa: princípio científico e educativo. São Paulo: Cortez,
FÁVERO, M. de L. de A. Produção e apropriação do conhecimento da
universidade. In: MOREIRA, A. F. B. (Org.). Conhecimento educacional e
formação do professor: questões atuais. São Paulo: Papirus, 1994. p. 53-70.
GARCIA, R. L. O papel social da universidade e sua repercussão na
formação de professores. Revista Movimento: Revista da Faculdade de
Educação da Universidade Federal Fluminense. Niterói: PP & A, nº 2 ,
setembro, 2000. p. 67 - 79.
GATTI, B. A. Formação de professores e carreira: problemas e
movimentos de renovação. Campinas: Autores Associados, 1997.
GORI, R. M. de A. A inserção do professor iniciante de Educação Física na
escola. Belo Horizonte: UFMG, 2000. Dissertação (Mestrado em Educação), Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais.
GUIMARÃES, V. S. Formação de professores: saberes, identidade e
profissão. Campinas: Papirus, 2004.
KRUG, D. F. A formação de profissionais em Educação Física. In: Anais do
XI Congresso Brasileiro de Ciências do Esporte. Florianópolis, setembro,
LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.
LIBÂNEO, J. C.; OLIVEIRA, J. F. de; TOSCHI, M. S. Educação escolar:
políticas, estrutura e organização. São Paulo: Atlas, 2003.
LÜDKE, M. A pesquisa na formação do professor. Campinas, SP: Papirus,
LÜDKE, M. A pesquisa na formação do professor. In: FAZENDA, I. C. A.(Org.). A pesquisa em educação e as transformações do conhecimento.
Campinas: Papirus, 1997. p. 111 - 120.
LÜDKE, M. Formação inicial e construção da identidade profissional de
professores do primeiro grau. In: Anais VIII ENDIPE, Florianópolis: INEP,
a. V. II, p. 311-322.
LÜDKE, M. Os professores e sua socialização profissional. In: REALI, A.
M. de M. R.; MIZUKAMI, M. da G. N. (Orgs.). Formação de professores:
tendências atuais. São Carlos: EDUFSCar, 1996b, p. 25-46.
LÜDKE, M. Sobre a socialização profissional de professores. Cadernos de
Pesquisa, São Paulo, n.99, p. 05-15, 1996c.
MENEZES, L. C. de. Políticas de formação de professores: a universidade
em questão. In: LISITA, V. M. S. S. (Org.). Formação de professores:
políticas, concepções e perspectivas. Goiânia: Alternativa, 2001. p. 35 - 41.
PAIVA, A. C. de; TAFFAREL, C. N. Z. Profissionais da educação física e
esportes: formação e prática – uma análise da produção acadêmica de 1996 a 2001. In: Anais do XII Congresso Brasileiro de Ciências do Esporte. Caxambu, outubro, 2001. CD-ROM.
PÉREZ GÓMEZ, Á. I. La función y formación del profesor/a en la
enseñanza para la comprensión. Diferentes perspectivas. In: GIMENO
SACRISTÁN, J.; PÉREZ GÓMEZ, A. I. Compreender y transformar la
enseñanza. Madrid: Morata, 1992. p. 398-427.
SACRISTÁN, J. G. Consciência e acção sobre a prática como libertação
profissional dos professores. In.: NÓVOA, A. (Org.). Profissão professor.
Porto: Porto Editora, 1995, p. 61-92.
SANTOS, L. L. C. P. Dilemas e perspectivas na relação entre ensino e
pesquisa. In: ANDRÉ, Marli (Org.). O papel da pesquisa na formação e na
prática dos professores. Campinas: Papirus, 2001. p. 11 – 26.
SCHÖN, D. A. Formar professores como profissionais reflexivos. In.:
NÓVOA, Antônio (Org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom
Quixote, 1992.
SILVA, M. S. da. Formação profissional em Educação Física: profissionalidade e saberes. FIEP Bulletin. Foz do Iguaçu, v.75, edição especial, p. 22 – 25, 2005. Disponível em: http://www.boletimef.org/?canal=12&file=1224. Acesso em: 04/08/2006.
SILVA, V. R. Projetos de extensão e formação profissional na licenciatura
em Educação Física. Jataí-GO: CAJ/UFG, 2001. Monografia (Licenciatura
em Educação Física) – Curso de Educação Física, Campus Jataí,
Universidade Federal de Goiás, 2001.
VASCONCELOS, M. L. M. C. A formação do professor de 3º Grau. São
Paulo: Pioneira, 1996.
VENTORIM, S. A formação do professor e a relação ensino e pesquisa no
estágio supervisionado em Educação Física. In: CAPARRÓZ, F. E. (Org.).
Educação Física Escolar: política, investigação e intervenção. Vitória:
Proteoria, 2001. p. 93 - 114.