Reflections on the history of vocational education in Brazil: integrated vocational education to High School
Keywords:
Integrated Professional Education. High School. Structural duality.Abstract
The Integrated Professional Education to High School through their policies would aim to create mechanisms to overcome the structural duality minimizing the dichotomy between vocational and introductory, understanding that this education must transcend to the highest degree of performance possibilities, both the school and the teaching. This article aims at a first understanding of the mode of organization of Capitalist Society and its implications for the Brazilian public education, seeks to study the historical aspects of vocational education in Brazil, including an analysis of the Educational Policies of yesterday and today with regard to aspects Integrated Professional Education.Downloads
References
BRASIL. Decreto Nº 7.566, de 23 de Setembro de 1909.
______. Decreto Nº 4.073, de 30 de janeiro de 1942.
______. Constituição dos Estados Unidos do Brasil, 18 de setembro de 1946. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constitui%C3%A7ao46.htm Acesso em 25 abr. 2012.
______. Constituição da República Federativa do Brasil 1988. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constitui%C3%A7ao.htm acesso em 08 mai. 2012.
GAZETA DO POVO. IBGE: renda dos ricos supera a dos pobres em 39 vezes. Disponível em http://www.gazetadopovo.com.br/economia/conteudo.phtml?id=1192639 acesso em 07 mai. 2012, 15h37min.
______. Brasil precisa de reformas para superar pobreza extrema. Disponível em http://www.gazetadopovo.com.br/vidaecidadania/conteudo.phtml?tl=1&id=1250059&tit=Brasil-precisa-de-reformas-para-superar-pobreza-extrema acesso em 07 mai. 2012, 15h43min.
FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria (orgs.). Ensino Médio: ciência, cultura e trabalho. Brasília: MEC, SEMTEC, 2004.
FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (orgs.). Ensino Médio Integrado: concepções e contradições. São Paulo: Cortez, 2005.
KUENZER, Acácia Zeneida. As relações entre conhecimento tácito e conhecimento científico a partir da base microeletrônica: primeiras aproximações. Educar, Curitiba, Especial, p. 43-69, 2003. Editora UFPR.
______. Ensino de 2º grau: o trabalho como principio educativo. 4ª ed. São Paulo: Cortez, 2001.
______. Ensino Médio e profissional: as políticas do estado neoliberal. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2001.
______. Da dualidade assumida à dualidade negada: o discurso da flexibilização justifica a inclusão excludente. Revista Educ. Soc., Campinas, vol. 28, n. 100 – especial p. 1153-1178, out. 2007.
______. O Ensino Médio no Plano Nacional de Educação 2011-2020: Superando a década perdida? Revista Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 112, p. 851-873, jul.-set. 2010.
______. O Ensino Médio agora é para a vida: Entre o pretendido, o dito e o feito. Educação e Sociedade, ano XXI, n°70, abril 2000.
MANACORDA, Mario Alighiero. Marx e a pedagogia moderna. Tradução de Newton Ramos-de-Oliveira. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1991.
MANFREDI, Silvia Maria. Educação Profissional no Brasil. São Paulo: Cortez, 2002.
SAVIANI, Demerval. Escola e Democracia. 39 ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2007.
______. Política e educação no Brasil: o papel do Congresso Nacional na legislação do ensino. 6 ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2006.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do Trabalho Científico. 23. ed.
rev. e atual. São Paulo: Cortez, 2007.
TAYLOR, Frederick Winslow. Princípios da Administração Científica. Tradução de Arlindo Vieira Ramos. 8 ed. São Paulo: Atlas, 1990.