The implementation of competency-based management in public education in the state of Mato Grosso do Sul

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v14iesp.1.19681

Keywords:

Neoliberalism, Managerial management, Competitiveness, Performance and result

Abstract

This article aims to analyze the implementation of the competency-based management model in public services in the state of Mato Grosso do Sul, especially in education. Theoretical aspects of the concept of competency-based management were presented, in addition to issues relating to public education in the state. The sources for data analysis refer to official state documents, especially legislation and data collected on government websites, in which priorities can be identified relating to the implementation of the competency-based management model that have guided, for example, by educational policies. The results reveal that the search for efficiency in the public sectors of the state have favored the insertion of new management models that aim to change not only the organization, but the internalization of new objectives, the constitution of new skills techniques and subjective and behavioral changes that enable the construction of more productive and competitive subjects. For education, it proposes evaluating all segments of the school and, based on the results obtained, conditioning the distribution of funds according to efficiency and productivity criteria.

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Author Biographies

Andrêssa Gomes de Rezende Alves, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2011), Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2014) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2018), na Linha de Pesquisa “História, Políticas e Educação “. Atualmente é professora efetiva da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Política Educacional, atuando nas seguintes temáticas: Estado e política educacional, parceria público/privado, gestão educacional.

Leandro Picoli Nucci, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

Possui graduação em Filosofia pela Universidade Católica Dom Bosco (2010), graduação em Pedagogia pela Universidade Metropolitana de Santos (2017), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2013) e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2017). Atualmente é docente do ensino superior da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul. , atuando principalmente nos seguintes temas: políticas educacionais e formação de professores.

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Published

2024-12-30

How to Cite

ALVES, Andrêssa Gomes de Rezende; NUCCI, Leandro Picoli. The implementation of competency-based management in public education in the state of Mato Grosso do Sul. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 14, n. esp.1, p. e024005, 2024. DOI: 10.30612/eduf.v14iesp.1.19681. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/19681. Acesso em: 5 dec. 2025.