Democratic management of education: liberal democracy and/or deliberative

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v9i26.12766

Keywords:

Basic education. Educational management. Democracy.

Abstract

This article seeks to capture the relationship between democratic management of education and democracy. It aims to discern how Habermas and Bobbio explains the conception of democracy, as well as to link these concepts with that of the democratic management in educational literature available so far. To this end, we conducted bibliographic studies that allowed to apprehend from the recent educational literature the model of democratic management of education and with the aid of works in the field of political science, the conceptions of liberal democracy and deliberative democracy, which are associated with distinct directions given to the democratic administration of education. The article starts by bringing about some considerations about the conception of procedural design of liberal democracy by Bobbio. Secondly, it deals with the deliberative procedural conception of democracy based on the view of Habermas. Next, it presents the conception of democratic management in recent educational literature, concluding that the democratic management presented in the recent educational literature welcomes liberal and deliberative guidelines. It helps to understand that explaining appropriately what is called "democratic management" requires the apprehension of the conception of democracy thatit supports. There is the possibility to talk about democratic management from a liberal perspective, or deliberative, or others though they are not included in this study. The democratic management can also be sustained by a mix of different concepts, in a hybrid way.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADRIÃO, T. e CAMARGO, R. B. de. A Gestão Democrática na Constituição Federal de 1988. In: MINTO, C. A; OLIVEIRA, R. P. de; ADRIÃO, T. (Orgs.). Gestão Financiamento e Direito à Educação: análise da LDB e da Constituição Federal. São Paulo: Xamã, 2001, p. 69-78.

ARAUJO, C. Razão pública, bem comum e decisão democrática. In: COELHO, V. S. P. e Nobre, M. (Orgs.). Participação e deliberação: teoria democrática e experiências institucionais no Brasil contemporâneo. São Paulo: Ed. 34, 2004, p. 157-169.

AVRITZER, Leonardo. Teoria crítica e teoria democrática: do diagnóstico da impossibilidade da democracia ao conceito de esfera pública. Novos Estudos, n. 53, p. 167-188, mar. 1999.

BASTOS, J. B. Gestão democrática da educação: as práticas administrativas compartilhadas. In: BASTOS, J. B. (Org.). Gestão democrática. Rio de Janeiro: DP&A:SEPE, 1999, p. 7 -30.

BOBBIO, N. O futuro da democracia, uma defesa das regras do jogo.Rio de Janeiro: Paz e Terra, p.15 –64, 1986.

BOBBIO, N. Estado, Governo e Sociedade: para uma teoria geral de política. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

COUTINHO, C. N. A democracia na batalha das idéias e nas lutas políticas do Brasil de hoje. In: FÁVERO, O.; SEMERARO, G. (Orgs.).Democracia e construção do público no pensamento educacional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002, p. 11 -39.

CURY, C. R. J. O Conselho Nacional de Educação e a Gestão Democrática. In: OLIVEIRA, D. A. (Org.). Gestão Democrática da Educação: desafios contemporâneos. Petrópolis: Vozes, 1997, p. 199 -206.

CURY, C. R. J. Os conselhos de educação e a gestão dos sistemas. In: FERREIRA, N. S. C.; AGUIAR, M. A. S. Da. (Orgs.). Gestão da educação: impasses, perspectivas e compromissos. São Paulo: Cortez, 2000, p. 43 -60.

CURY, C. R. J. Gestão democrática da educação: experiências e desafios. Revista brasileira de política e gestão da educação, ANPAE, São Bernardo do Campo, v.18, n. 2, p.163 –174, jul. / dez. 2002.

DALLARI, D. de A. Um breve histórico dos direitos humanos. In: CARVALHO, J. S. (Org.). Educação, cidadania e direitos humanos. Petrópolis: Vozes, 2004, p. 19 -42.

DIAS, S. G. Reflexões a cerca da participação popular. Reflexão, ano XIII, N. 48, p. 45-53, jan./fev./mar./2007.

DORIA, A. F. Marcuse Vida e Obra. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1974.

GLESEN, K. Habermas: a segunda modernidade e a sociedade civil internacional. Tradução de Sebastião Nascimento. Novos Estudos, n. 60, p. 87-96, jul/2001. Original em Francês.

GUTMANN, A. A desarmonia da democracia. Lua Nova, São Paulo, CEDEC, n. 36, p. 39 -54, 1995.

HABERMAS, J. Três modelos normativos de democracia. Lua Nova, São Paulo, CEDEC, n. 36, p. 39 -54, 1995.

HABERMAS, J. A inclusão do outro: estudos de teoria política. Tradução de Goerge Sperber; Paulo Astor Soeth; Milton Camargo Mota. 3.ed. São Paulo: Edições Loyola, 2007, 404p. Título original: Die Einbeziehung dês Andersen –Studien zur politichen theorie.

LÜCHMANN, L. H. H. A representação no interior das experiências de participação. Lua Nova, São Paulo, CEDEC,n. 70, p. 139 –170.

NEVES, L. M. W. As massas trabalhadoras começam a participar do banquete, mas o cardápio é escolhido à sua revelia, ou democracia e educação escolar nos anos iniciais do século XXI. In: FAVERO, O.; SEMERARO, G. (Orgs.). Democracia e construção do político no pensamento educacional brasileiro. Petrópolis: Vozes, 2002, p.163 -174.

NEVES, M. Do consenso ao dissenso: o Estado democrático de direito a partir e além de Habermas. In: SOUZA, J. (org.). Democracia hoje: novos desafios para a teoria democrática contemporânea. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001, p.111-163.

NOBRE, M. Participação e deliberação na teoria democrática: uma introdução. In: COELHO, V. S. P.; NOBRE, M. (Orgs.). Participação e deliberação :teoria democrática e experiências institucionais no Brasil contemporâneo. São Paulo: Ed. 34, 2004. p.31 -37.

OLIVEIRA, D. A. A gestão democrática da educação no contexto da reforma do Estado. In: FERREIRA, N. S. C.; AGUIAR, M. A. S. Da. (Orgs.). Gestão da educação: impasses, e projetos político-pedagógicos em debate. Goiânia: Ed. Da UCG, 2004, p. 35-54.

PARO, V. H. Gestão democrática da escola pública. São Paulo: Editora Ática, 1997, p.9 -14.

PARO, V. H. A administração escolar e qualidade de ensino: o que os pais ou responsáveis tem a ver com isso? In: BASTOS, J. B. (Org.). Gestão democrática. Rio de Janeiro: DP&A: SEPE, 1999, p. 57 -72.

PARO, V. H. O princípio da gestão escolar democrática no contexto da LDB. In: MINTO, C. A; OLIVEIRA, R. P. De; ADRIÃO, T. (Orgs.). Gestão Financiamento e Direito à Educação: análise da LDB e da Constituição Federal. São Paulo: Xamã, 2001, p.79 -88.

ROVANET,S. P. As razões do Iluminismo. São Paulo: Companhia das Letras, 1987, p. 331-349.

SEMERARO, G. Recriar o público pela democracia. In: FÁVERO, O.; SEMERARO, G. (Orgs.).Democracia e construção do público no pensamento educacional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002, p. 213-223.

SILVA, A. A. Democracia e democratização da educação: primeiras aproximações a partir da teoria do valor. In: Paro, V. (Org.). A teoria do valorem Marx e a educação. São Paulo: Cortez, 2006, p. 11 -31.

SPÓSITO, M. P. Educação, gestão democrática e participação popular. In: BASTOS, J. B. Org.). Gestão democrática. Rio de Janeiro: DP&A: SEPE, 1999, p. 45 -56.

URBINATI, N. O que torna a representação democrática? Lua Nova, São Paulo, CEDES, n. 67, p.191 -227, 2006.

UGARTE, P. S. Que participação para qual democracia? In: COELHO, V. S. P. e Nobre, M. (orgs.). Participação e deliberação: teoria democrática e experiências institucionais no Brasil contemporâneo. São Paulo: Ed. 34, 2004, p. 93-106.

VIOLI, C. (Org.). Norberto Bobbio: nem com Marx, nem contra Marx. Tradução de Marco Aurélio Nogueira. São Paulo: Editora Unesp, 2006, 317 p. Original em Italiano.

Published

2020-09-23

How to Cite

ALVES, A. V. V. Democratic management of education: liberal democracy and/or deliberative. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 9, n. 26, p. 141–153, 2020. DOI: 10.30612/eduf.v9i26.12766. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/educacao/article/view/12766. Acesso em: 3 jul. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.