Teacher training policies for early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v9i27.12608

Keywords:

Early Childhood Education. Educational Policies. Teacher Training.

Abstract

The article deals with the teacher training policy for early childhood education, considering the context of the transition of early childhood education to the educational sector and what it represented in terms of demands. The text begins by dealing with legal provisions on teaching and training to then discuss the profile of the child education professional that was being drawn up in the first decade of the 2000s. Subsequently, it presents statistical data on teacher education during the transition process of the institutions of early childhood education and the efforts of the inductive policy of the federal government, in the years 2000, for this professional formation. Finally, we discuss some effects of education policies in terms of teachers' schooling and challenges still to be faced, such as promoting formative processes that take into account the specificities of early childhood education and consider the social and cultural conditions of the teacher, or in the process of initial and further training and in the formulation of career plans.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVARENGA, V. C. A profissionalização do trabalho docente: um estudo das condições de trabalho de professoras de pré-escola, 2009. 169 f. Dissertação (Mestrado em Educação) –Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Araraquara, 2009.

BRASIL; MPOG; MEC; MDS. Relatório dos Trabalhos realizados pelo GT criado pela Portaria Interministerial Nº 3.219, de 21 de Setembro de 2005, e Proposta de Prorrogação das suas atividades. Brasília: 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Educinf/eduinfport3219_05.pdf. Acesso em: 18 de dezembro de 2018.

BRASIL. Constituição (1988).Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988.BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 20de dezembro de 2018.

BRASIL.CNE. Resolução CNE/CP Nº 1, de 15 de maio de 2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Brasília, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf. Acesso em: 20 de dezembro de 2018.

CAMPOS, M. M.; ROSEMBERG, F.; FERREIRA, I. M. Creches e pré-escolas no Brasil. São Paulo: Cortez, Fundação Carlos Chagas, 1992.

CAMPOS, M. M. et al. A gestão da Educação Infantil no Brasil(Relatório Final). São Paulo: Fundação Carlos Chagas; Fundação Victor Civita, 2011.

CONCEIÇÃO, G. P. de. Trabalho docente na educação infantil pública de Florianópolis: um estudo sobre as auxiliares de sala, 2010. 218f. Dissertação (Mestrado em Educação) –Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2010.

FERNANDES, F.S.; CAMPOS, M. M. Educação Infantil no Brasil: reflexões sobre a supervisão e a gestão de recursos humanos. RBPAE, v. 31, n. 2, p. 27-292, maio/ago. 2015.

FREITAS, H. C. L. de. A (nova) Política de Formação de Professores: a prioridade postergada. Educ. Soc. Campinas, v. 28, n. 100 –Especial, p.1203-1230, out. 2007.

GATTI, B. A.; BARRETTO, E. S. S.; ANDRÉ, M. E. D. A. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília, DF: UNESCO, 2011. 300p.

KUHLMANN JR., M. Infância e educação infantil: uma abordagem histórica. 7.ed., Porto Alegre: Mediação, 2015.

NUNES, M. F. R; CORSINO, P; DIDONET, V. Educação infantil no Brasil: primeira etapa da educação básica. Brasília: UNESCO, MEC/SEB, Fundação Orsa, 2011.

OLIVEIRA, T. G. de. Docência e Educação Infantil: condições de trabalho e profissão docente. Dissertação (Mestrado em Educação). 173f. Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017.

SOUZA, G. M. A. de; ARAÚJO, G. C. de O.; SILVA, W. C. da. Vinte anos da Lei n.º 9.394/96, o que mudou? Políticas educacionais em busca de democracia. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 11, n. 20, p. 147-160, jan./jun. 2017. Disponível em: http://www.esforce.org.br/. Acesso em: 12 de novembro de 2018.

Published

2020-09-23

How to Cite

FERNANDES, Fabiana Silva; KUHLMANN JR., Moysés. Teacher training policies for early childhood education. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 9, n. 27, p. 10–22, 2020. DOI: 10.30612/eduf.v9i27.12608. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/12608. Acesso em: 20 nov. 2024.

Issue

Section

Dossier “Teacher Training for Children: History, Policies, Diversity and Culture”