Lourenço Filho and the Newsletter “Organização do ensino primário e normal” in Mato Grosso

Authors

  • Estela Natalina Mantovani Bertoletti Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul
  • Ademilson Batista Paes Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v7i21.8097

Keywords:

Lourenço Filho. Elementary School. Normal School.

Abstract

This article aims analyze aspects of the Newsletter n. 22, “Organização do Ensino Primário e Normal – XVII. Estado de Mato Grosso”, directed by Manoel Bergström Lourenço Filho (1897-1970) and published in 1942. The data organized in Newsletter n. 22 bring characteristics of education, from official organs of Mato Grosso that give the situation of education in that State, corresponding to the years of 1930 to 1940. Among these aspects, we can highlight the analysis of Lourenço Filho on the quantitative increase of the elementary school in Mato Grosso, from the expansion of resources for education, unaccompanied, however, qualitative growth of school performance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BERTOLETTI, Estela Natalina Mantovani. Lourenço Filho e a alfabetização – um estudo de Cartilha do povo e da cartilha Upa, cavalinho!. São Paulo: Editora Unesp, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação e Saúde. Decreto-Lei n. 580. Rio de Janeiro: INEP, 1938. Publicado no DOU de 30.07.1938

BRASIL. Ministério da Educação e Saúde. Organização do ensino primário e normal. XVII – Estado de Mato Grosso. Boletim n. 22. Rio de Janeiro: INEP, 1942.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. X Exposição de Obras Raras. Organização do ensino primário e normal nos Boletins do INEP. Acesso em: maio 2015. Disponível em: http://download.inep.gov.br/download/cibec/obras_raras/XV.pdf

CARVALHO, Manuel Marques. Lourenço Filho e o Instituto Nacional de Estudos Pedagógicos. IN: ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO. Um educador brasileiro: Lourenço Filho. (Livro Jubilar organizado pela Associação Brasileira de Educação). São Paulo: Melhoramentos, 1959. p. 83-107.

LOURENÇO FILHO, Manoel Bergstrom. Introdução. In: BRASIL. Ministério da Educação e Saúde. Organização do ensino primário e normal. XVII – Estado de Mato Grosso. Boletim n. 22. Rio de Janeiro: INEP, 1942. p. 7-9.

LOURENÇO FILHO, Manoel Bergstrom. Antecedentes e primeiros tempos do INEP. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 86, n. 212, p. 179-185, jan./abr. 2005. Disponível em: http://download.inep.gov.br/download/70Anos/Texto_Lourenco_Filho.pdf. Acesso em: jun. 2014.

MATO GROSSO. Regulamento da Instrução Pública do Estado de Mato Grosso. Cuiabá, 1927. Acesso em: jul. 2013. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/114996/Regulamento%20MT%201927,%2022%20de%20abril.pdf?sequence=1

MONARCHA, Carlos Roberto; LOURENÇO FILHO, Ruy (Org.). Por Lourenço Filho: uma biobibliografia. Brasília: INEP/MEC, 2001. p. 23-48.

MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Os sentidos da alfabetização: São Paulo - 1876/1994. São Paulo: Ed. Unesp, 2000.

PAES, Ademilson Batista. A escola primária rural em Mato Grosso no período republicano (1889-1942). 2011. Tese (Doutorado em Educação Escolar). Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Araraquara, 2011.

Published

2018-05-14

How to Cite

BERTOLETTI, Estela Natalina Mantovani; PAES, Ademilson Batista. Lourenço Filho and the Newsletter “Organização do ensino primário e normal” in Mato Grosso. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 7, n. 21, p. 129–140, 2018. DOI: 10.30612/eduf.v7i21.8097. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/8097. Acesso em: 24 nov. 2024.