An analysis of school management policies in Brazil and Paraná between the years 1980 and 2006

Authors

  • Isaura Monica Souza Zanardini
  • Marcia Sabina Rosa Blum
  • Edimor Antonio Michellon

Keywords:

Democratic management. Participation. Decentralization.

Abstract

This paper, presents some considerations regarding the school management policies implemented in the state of Paraná and in Brazil between the years of 1980 and 2006, dealing particularly with some categories that present themselves as crucial to the propositions of the period given, those being: democratic management; shared management; participation, decentralization, autonomy, PTA and School Counsel. From the analysis of the documents produced both nationally and state wise, during the time analyzed, some points can be seen about some elements that indicate its articulation with the political, social and economical framework seen in the country in such a period, including the contribution of the 80’s, considered as a period of democratization of Brazilian society. Some considerations are presented that allow the identification of the frame set for school management during the 80’s for the neoliberal propositions that were effectively implemented during the 90’s. The research was made from the bibliographical gathering and the primary and secondary source analysis that deal with the theme suggested, and had in mind the comprehension of school management in a historical perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRANCO, E. L. C. Revolução ou Golpe de 1964 - na Parte. Disponível em

http://www.eduquenet.net/rev6402.htm Acesso em 19 out. 2006.

BRASIL, MARE. Plano Diretor da Reforma do Aparelho do Estado. Brasília,

novembro de 1995.

BRASIL, MEC. Secretaria-Geral. III plano setorial de educação, cultura e desporto: 1980/1985. Brasília: MEC/DDD, 1980.

______. Plano Decenal de Educação. Brasília, DF: MEC, 1993.

______. Parâmetros Curriculares Nacionais: introdução aos Parâmetros Curriculares nacionais (1ª a 4ª séries). Brasília, DF: MEC/SEF, 1997a.

______. Fundo de Manutenção e desenvolvimento do ensino fundamental e valorização do magistério: guia para sua operacionalização. São Paulo, FPFL-Cepam, 1997b.

______. Programa de Melhoria e Expansão do Ensino Médio Projeto Escola Jovem (síntese), 2000 (on line).

_____. Plano Nacional de Educação. Brasilia, DF: MEC, 2002.

______. Plano estratégico para fortalecer autonomia da gestão escolar. Disponível em: www.mec.gov.br Acesso em: 03 ago. 2007.

CASTRO, D. Paraná: Economia, Finanças Públicas e Investimentos nos Anos 90. Texto para discussão nº 624. In: VASCONCELOS, José Romeu (coord.). Brasília: IPEA, 1999.

CUNHA, Luiz Antônio. Educação, Estado e democracia no Brasil. São Paulo: Cortez, 1991.

FRIGOTTO, G. Anos 1980 e 1990: A relação entre o estrutural e o conjuntural e as políticas de educação tecnológica e profissional. In: FRIGOTTO, G. e CIAVATTA, M. (orgs.). A formação do cidadão produtivo: a cultura de mercado no ensino médio técnico. Brasília: INEP, 2006.

HOTZ, K. Política Educacional Paranaense para o Ensino Médio (1979-2006). Monografia apresentada para obtenção do título de Especialista em Fundamentos da Educação. UNIOESTE. Cascavel-PR, 2007.

MELLO, Guiomar Namo de. Cidadania e competitividade: desafios educacionais do terceiro milênio. Colaboração Madza Julita Nogueira. São Paulo, Cortez, 2002.

PARANÁ. Constituição do Estado do Paraná. Paraná: JM Editora, 1989.

______. Políticas SEED-PR: Fundamentos e Explicitações. Curitiba, 1984.

______. Projeto Pedagógico 1987-1990. Curitiba, 1987.

PARANÁ, SEED – PR. Plano de Ação – gestão 1995-1998 – versão preliminar. Curitiba, 1995.

PARANÁ, SEED – PR. I Seminário de Gestão Escolar. Faxinal do Céu, 1996.

______. Plano de Ação da Secretaria de Estado da Educação do Paraná - 1995 - 1998. Curitiba, 1998.

______. Plano Estadual de Educação - PEE PR: Uma construção coletiva (Versão preliminar). Curitiba, 2005.

______. O que é uma APMF? Disponível em: www.celepar7.pr.gov.br/apm Acesso em: 03 ago. de 2007a.

______. Princípios da Política Educacional da SEED. Disponível em:

www.diaadiaeducacão.pr.gov.br Acesso em: 03 ago. de 2007b.

VIEIRA, S. L. Política educacional em tempos de transição (1985-1995). Brasília: Plano, 2000.

ZANARDINI, Isaura Monica Souza. A ideologia da pós-modernidade e a política de gestão educacional brasileira. Tese de Doutorado. UNICAMP/ Campinas-SP, 2006.

Published

2013-11-12

How to Cite

ZANARDINI, Isaura Monica Souza; BLUM, Marcia Sabina Rosa; MICHELLON, Edimor Antonio. An analysis of school management policies in Brazil and Paraná between the years 1980 and 2006. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 3, n. 7, p. 117–139, 2013. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/2778. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Continuous Demand